Miksi suomalaiset karttavat papuja?
Edes ruokapyramidista ei löydy papuja, vaikka ne ovat käytännössä superfoodia!
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut pierettävät. Siksi.
Harjoituksen puutetta.
Ei muuten ole
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään tosi paljon vihreitä papuja, on älyttömän hyvä ja helppo lisuke. Lisäksi valkoisia papuja tomaattikastikkeessa viikonloppuaamuisin. Joskus kikherneitä. Muita ei tule kyllä käytettyä.
Pussi vihreitä pakastepapuja kuuluu minunkin suosikkilisukkeisiin.
Papuruuissa maku on yleensä ihan hyvä mutta vatsa ei siedä suurempia määriä, hernekeittoa juuri ja juuri muut närästävät liikaa pieninäkin määrinä.
Meksikolaistyyliseen ruokaan menee pakaste- tai purkkipavut. Wokkeihin pitäisi olla tuoretta, mutta ne ovat Suomessa törkeän kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Mä kartan koska maha ei kestä niitä, eikä myöskään kikherneitä tai linssejä.
Sama. Minä en karttaisi, mutta suolistoni karttaa. Ulkoistaa ne pikavauhtia ja se ei tunnu mukavalta, enkä uskalla lähteä minnekään papuaterian jälkeen.
Idätetyt mungpavut ja tuoreet herneet sopivat minulle aika hyvin. Lisäksi teen hummusta pari kertaa vuodessa, se on niin hyvää. Oma on parempaa kuin kaupan.
Syön lounasravintoloissa ym, mutta en ole itse opetellut juurikaan laittamaan niistä mitään. Kotona ei siksi juuri kulu. Ennemmin teen sitten juureksita ja vihanneksista, niistä tiedän mitä tulee.
Ruokapyramidi on suunniteltu yhteistyössä lääketeollisuuden kanssa siten että se lisää mahdollisimman tehokkaasti insuliiniresistenssin riskiä, insuliiniresistenssin jonka väitetään olevan lähes kaikkien ns. elintasosairauksien takapiruna? 😆
Juuri pyöräytin kattilallisen tulista meksikolaista keittoa, jossa on runsaasti kidneypapuja.
Kikherneistä tykkään myös, samoin niistä pitkistä kapeista vihreistä pavuista.
Valitettavasti vaan vatsani ei ole oikein papumyönteinen.
En tiedä suomalaisista yleensä, mutta itse en karta papuja. Esimerkiksi tänään just tein mustapapu-punajuuripihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kahvipavut :)
Niin, suomessa juodaan papuvettä eniten maailmassa, per asukki.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan jaksa jatkuvasti papuja, ellei ole papuhullu.
--------------
Onko joka päivä lihan syöntiä jaksava ihminen vastaavasti lihahullu?
Mä tykkään. Käytän pataruokiin kuten chili ja gumbo, salaatteihin, erilaisiin kasviskeittoihin, pihveihin ja pyöryköihin, paistan kasvisten kanssa aamupalaksi jne. Hernaria ja linssikeittoa teen toki myös.
En oikein ymmärrä miksi jotkut ei tykkää, makuhan on pavuissa todella mieto.
Söisin, mutta tuottavat kaasua liiaksi, että voisi töissä käydä. Kidneypapuja laitan meksikolaisiin joskus ja muitakin paluja, mutta ei tosiaan suolisto totu noin hankalasti sulaviin hiilareihin ja protskuihin.
En karta. Aina laitan lisäksi hieman papuja kun teen jotain pataruokaa. Lihaa se ei kuitenkaan korvaa, mutta on hyvä lisä.
Vierailija kirjoitti:
Emme karta papuja.
Parta kapuja
Ehkä moni ei vaan ole oppinut käyttämään niitä, ja kaikkien vatsalle eivät ehkä sovi. Ovat kyllä hyviä ravintorikkaita.
Sama syy. Aivan järkyttävä turvotus ja vatsakipu tulee pavuista ja kikherneistä. Harmittaa, koska tykkään niiden mausta ja olisivat edullisia proteiininlähteitä, joita on vaikea löytää kun en syö lihaa.