Haluaisin tietoa, että millaista on sairastaa väsymys oireyhtymää?
Haluan siis tietoa asiasta, kun eräs sukulainen tätä sairastaa ja haluaisin ymmärtää häntä ja auttaa. Minkä teidän kokemukset ovat tästä sairaudesta, jotka tästä kärsivät ja mitkä ovat syyt ym? Onko se väsymys kroonista ja jatkuvaa, ja onko välillä niitä hyviä päiviä ja mitä asialle se itse kärsivä voi tehdä?
Kommentit (4)
Mun sukulainen ei käytä alkoholia, ei polta tupakkaa tai tee muutakaan väärin. Haluan vain niitä oikeita ohjeita, miten tukea häntä, kun on jatkuvaa väsymystä. Miten häntä voi tukea?
ap
No kai sä nyt sairasta sukulaista osaat tukea ihan itse sen mukaan, millaista apua hän kaipaa. Ei sitä tarvitse miltään nettipalstalta kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulainen ei käytä alkoholia, ei polta tupakkaa tai tee muutakaan väärin. Haluan vain niitä oikeita ohjeita, miten tukea häntä, kun on jatkuvaa väsymystä. Miten häntä voi tukea?
ap
Kerroin jo, että ei voi auttaa eikä tukea mitenkään. Sairastunut tietää itse, koska kaipaa lepoa ja rauhaa.Sellainen hetki voi tulla täysin yllättäen, näin ainakin lasten serkun kohdalla. Joutui menemään monta kertaa lepäämään omissa ylioppilasjuhlissaan, esimerkiksi.
Varmaankin siivous-, ruuanlaitto- ja pihanhoitoapu saattaa kelvata - sehän kelpaa useimmille ihmisille. Jos haluat, voit kysyä saatko pestä hänen ikkunansa ja lattiansa jonain sellaisena päivänä, kun hän on töissä tai opiskelemassa?
Lasten serkulla on tuo. Joutuu välillä menemään lepäämään, oli tilanne mikä tahansa. Saanut käydä opintoja voimiensa mukaan.
Syitä ei toistaiseksi tiedetä. Sairastunut ja läheiset eivät voi tehdä mitään. Tietysti ne normaalit omasta terveydestä huolehtimisen ohjeet pätevät tähänkin, eli ei päihteitä, tupakkaa, epäterveellisiä raskaita aterioita jne.