Teen pyhäinhäväistyksen ja maalaan mökistä sisäseinät valkoisiksi
Näin teen. Mökki on pieni ja hirvittävän pimeä, siinä ei ole kuin yhdellä seinällä ikkuna. Ikkunaa varjostaa vielä aika syvä parveke joten suoraa aurinkoa ei ole sisälle ikinä. Kun menee sisälle tuntuu kuin luolaan astuisi. Seinät maalaan valkoisiksi ja lattian vaaleanharmaaksi. Väriä tulee sitten sisustuksesta, mm pikkuinen keittiö tulee olemaan ikean vaaleanvihreä kaapisto.
Tuleekohan liian imeläksi jos sisustusväreinä olisi tuon vaaleanvihreän lisäksi ripaus vaaleanpunaista, esim verhot ja pöytäliina/sohvatyynyt yms. Laittaisiko keittiönkaappeihin mustat vai messinginväriset kahvat?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen sanoit, pyhäinhäväistys!
Voihan niissä vaaleissa ja harvaissa olla joku kevyt sävy? Ei hävitä kuitenkaan valkoisen efektiä, mutta ei olisi niin kolkko.
Tässä tapauksessa uskon että tuo häväistys edistää mökin viihtyvyyttä suuresti.
Tietysti maaleissa aina joku sävy on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niissä vaaleissa ja harvaissa olla joku kevyt sävy? Ei hävitä kuitenkaan valkoisen efektiä, mutta ei olisi niin kolkko.
Ap
Ei toki mun elämää hetkauta millään lailla toisen mökkiremontti, mutta ootko miettinyt että siinä sävyssä voisi olla ihan jotain väriäkin? Ei tarvitse paljoa olla kun tuo jo eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi toki mun elämää hetkauta millään lailla toisen mökkiremontti, mutta ootko miettinyt että siinä sävyssä voisi olla ihan jotain väriäkin? Ei tarvitse paljoa olla kun tuo jo eron.
Niin siis ainahan valkoinen johonkin väriin taittaa, samoin harmaa. Harmaan valinta on esim aika tarkkaa hommaa, en halua että se taittaa ollenkaan siniseen. Ap
Muista myös ne tarratekstit, liv löf nöff nöff röh.
Siitä vaan! Mökillähän usein pukeudutaankin hullutellen. Joidenkin mökit on erämaakämppähenkisiä ja joillakin Hamptonsia. Todellisuuspakoista kitschiä. Sitä se parhaimmillaan on.
Enemmän ihmettelen täysvalkoisessa kodissa asumista. Siellä kun pitäisi suorittaa arkea eikä vain rentoutua ja tunnelmoida.
Onko mökki hirttä? Käytä nyt edes sitten jotain hengittävää maalia, siis jotain oikeasti luonnollista kamaa, älä pilaa tunkkaiselta, hengittämättömällä maalilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko mökki hirttä? Käytä nyt edes sitten jotain hengittävää maalia, siis jotain oikeasti luonnollista kamaa, älä pilaa tunkkaiselta, hengittämättömällä maalilla.
On lamellihirttä eli liimalla kasattua puuta. Mitä luulet, miten hyvin se hengittää? Ap
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan! Mökillähän usein pukeudutaankin hullutellen. Joidenkin mökit on erämaakämppähenkisiä ja joillakin Hamptonsia. Todellisuuspakoista kitschiä. Sitä se parhaimmillaan on.
Enemmän ihmettelen täysvalkoisessa kodissa asumista. Siellä kun pitäisi suorittaa arkea eikä vain rentoutua ja tunnelmoida.
Totta, joo mutta miksei siellä valkoisessakin kodissa voi elää ihan normaalisti. Meitä on erilaisia, toisia ei haittaa vaikka se että lattioita pitää siivota useammin.
Nyt jos joku osaisi suositella vaaleanharmaata sävyä joka ei taita lainkaan siniseen niin olisin hyvin kiitollinen avusta🙂
Ap
Minäpä taas olen vakavissani miettimässä puupanelointia kerrostalokämppääni. Pidän puun väristä ja elävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, joo mutta miksei siellä valkoisessakin kodissa voi elää ihan normaalisti. Meitä on erilaisia, toisia ei haittaa vaikka se että lattioita pitää siivota useammin.
Nyt jos joku osaisi suositella vaaleanharmaata sävyä joka ei taita lainkaan siniseen niin olisin hyvin kiitollinen avusta🙂
Ap
Eiköhän maalikaupan myyjä osaa vastata tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eiköhän maalikaupan myyjä osaa vastata tähän.
Aika huonoja ovat tuollaisissa väriasioissa olleet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lamellihirttä eli liimalla kasattua puuta. Mitä luulet, miten hyvin se hengittää? Ap
Eiköhän se silti sido kosteutta vesihöyrynä vaikka onkin liimahirttä.
Ei se mikään pyhäinhäväistys ole. Täällä palstalla vaan on käsitys että valkoinen on rumaa ja kamalaa.
Itsellä ei ole valkoista kotia mutta ihailen kyllä valkoisiakin koteja 😊
Miksi pitää olla pimeässä loukossa jos se valkoinen tikan raikastaa?
Totta ap että harmaan valinta on vaikeaa. Kerran kun harmaalla maalasin niin näytti vaaleansiniseltä.
Sen jälkeen olen aina ottanut ruskeaan taittavan harmaan. Pyydä maalikaupassa näytille värilastuja harmaista jotka taittaa ruskeaan, ei siniseen ja vertaa niitä sitten siellä liikkeessä eri valossa. Paras olisi tietty mennä niiden värilastujen kanssa ihan sinne mökille.
Tsemppiä remonttiin! Remppaaminen on kivaa!
Muista, että ulkoa tulevan valon väri vaikuttaa valkoisen seinän väriin paljon. Esim kun on lehdet puissa, sieltä tulee vihreää. Seinän väri elää vuodenajan mukaan. Jos taas on varjoisaa, niin aika kylmiä sävyjä voi tulla. Kannattaa varmaan katsoa, että valkoinen on kunnolla lämmin sävy, jos sinulla tuota varjoa on. Myös, jos seinissä on pyöreät hirret, niin niissä itsessään on varjoja, mikä vähän tummentaa niitä.
Yksi mahdollisuus tuoda valoa on maalata lattia valkoiseksi ja jättää seinät puun värisiksi. Tämä toimii jos otat aina kengät ovella pois, ettei tule roskaa.
Jos rautakaupassa myyjä ei osaa sanoa mikä harmaa ei taita siniseen, menisin toiseen kauppaan asioimaan.
Ai kun kuulosti hyvältä vaaleanpun ja vihreä sävy sisustuksessa.
Jos kyllästyy, vaihtaa helposti eri värejä.
Mun mielestä ei oo paha, jos värejä kuitenkin on. Itse saattaisin tykätä tuosta vaaleanpunaisestakin sisustuksessa sopivissa määrin. Vihreisiin kaappeihin laittaisin mieluummin messinginväriset kuin mustat kahvat.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei oo paha, jos värejä kuitenkin on. Itse saattaisin tykätä tuosta vaaleanpunaisestakin sisustuksessa sopivissa määrin. Vihreisiin kaappeihin laittaisin mieluummin messinginväriset kuin mustat kahvat.
Ajattelin että mustat kahvat vähän terävöittäisivät, ettei tule liian lälly tunnelma jos vaaleanpunaistakin. Tosin messinginväriset toisi vähän blingiä josta pidän. Tuota mustaa tai messinkiä tulisi sitten vähän muuallekin yksityiskohtiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että mustat kahvat vähän terävöittäisivät, ettei tule liian lälly tunnelma jos vaaleanpunaistakin. Tosin messinginväriset toisi vähän blingiä josta pidän. Tuota mustaa tai messinkiä tulisi sitten vähän muuallekin yksityiskohtiin. Ap
Mieti nyt kahvojen ja värisävyjen lisäksi hieman millä käsittelet hirsiä. Jos laitat pintaan hengittämättömän akrylaatin saat hirret lahoamaan varsin nopeasti. Sävytetty öljy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt kahvojen ja värisävyjen lisäksi hieman millä käsittelet hirsiä. Jos laitat pintaan hengittämättömän akrylaatin saat hirret lahoamaan varsin nopeasti. Sävytetty öljy?
Noi on mietitty jo eikä ole edes mun hommani hankkia noita, mies hoitaa ne. Nyt on sisustuksen ja värien vuoro.