Nyt meni hermot hampaisiin, laitan tekohampaar
Minulla on jo neljän hampaan silta ylhäällä. Niitä omia jäljellä olevia hampaita olen hoitanut säännöllisesti hammaslääkärissä, viimeksi kävin kuukausi sitten,
Nyt sitten aamulla murtui lähes kokonaan taas yksi ylähammas eli kruunuun pitäisi laittaa yksi hammas lisää.
Mutta olen nyt saanut tarpeeksi ja laitan hammasproteesin ja haluaisin kokemuksia ihmisiltä kellä sellainen on??
Ennen kuin alatte keljuileen miksen ole hoitanut hampaitani, niin menetin kolme hammasta pyöräkolarissa ja alahampaani ovat hyvässä kunnossa ja ihan hoidetut ovat. Vakuutus on korvannut tuon sillan mutten tiedä korvaako proteesia, tuskin.
Kommentit (4)
Mulla on alhaalla metallirankainen osaproteesi, johon saa vielä lisättyäkin hampaita. Edestä katkesi aikanaan hammas haverin seurauksena, ensin sen hampaan tyngän päälle tehtiin hammas, kesti 10 v. sitten tämäkin hammas halkesi juuresta asti ja päädyin tällaiseen osaproteesiin koska se oli halvenpi kuin istutettu hammas. Vähän myöhemmin alhaalta sivusta hajosi pahasti 2 hammasta, kun tarjottu todella sitkeä karkki jäi hampaisiin kiinni ja irrotettaessa vei puolet hampaista eikä niitä saanut enää korjattua. Hammasteknikko kiinnitti metallirankaan pari uutta hammasta eikä maksanut paljon. Vähän aikaa otti tottuminen proteesiin, mutta muuten olen tyytyväinen ja ranka tukee myös hyvin vielä jäljellä olevia omia hampaita. Minulla proteesi pysyy hyvin paikallaan, jotkut haluavat varmistaa pysymisen tipalla kiinnitysainetta. Proteesissa kiinni olevat hampaat näyttävät ihan omilta eikä proteesi paista näkyville suusta ellei joku varta vasten kurkkaa suuhun sisälle. Eihän proteesi ole sama kuin kiinteät hampaat, mutta parempi vaihtoehto kuin tyhjät kolot suussa mikä vaikeuttaisi eri ruoka-aineiden syöntiäkin. Implantit ovat törkeän kalliita eikä nekään kaikille sovi. Minun mielestäni hammasproteesit ja implantit pitäisi saada eläkeläisillä ainakin osittaisen korvauksen piiriin, kysymys on todella isoista kustannuksista.
Vaikka omia hampaita puuttuisi - ne on silti paremmat kuin tekohampaat. Sitten on eri asia jos lähes kaikki omat hampaat on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka omia hampaita puuttuisi - ne on silti paremmat kuin tekohampaat. Sitten on eri asia jos lähes kaikki omat hampaat on poissa.
Minulla on alhaalla tämä osaproteesi johon on kiinnitetty 3 hammasta, muuten alhaalla on omat hampaat ja niistä on vielä suurin osa täysin ehjiäkin.
tekohampaar on siis tekohampaat