Pieni kevätlahja lapseni opettajalle - mikä on sopivaa?
Lapseni on nyt 2-luokalla ja ensi syksynä tule uusi opettaja. Haluaisin muistaa lapseni nykyistä opettajaa hänen työstään lapseni eteen jollakin pienellä mutta tyylikkäällä tavalla kevätjuhlan yhteydessä. Toki esimerkiksi kukat on hyvä, mutta niiden lisäksi tai sijasta jokin muu pieni herkku/esine, tms. joka ei kuitenkaan aiheuta hämmennystä tai kiusallista tilannetta - kuten pullo Krug samppanjaa ja Prisman lahjakortti voisi aiheuttaa - vaan että se ilmaisisi kiitollisuuteni opettajalle lapseni hyvästä opetuksesta ja antaisi saajalleen vilpittömän hyvän mielen. Opettaja on ~45 vuotias nainen.
Mitä olette antaneet ja mitä ehdotatte? Palstan opet kertokaa.
Kommentit (40)
Kortti, jossa kerrotaam miksi ja mistä opea halutaan kiittää. Ei pelkkä "hyvää kesää". Servietit on myös kivoja.
Jekku kirjoitti:
Me veimme kasvonaamioita ja makeisia kevätjuhliin opettajille.
Kasvonaamiota? Itse tykkäisin huonoa. Pidän ihan itse hygieniastäni huolta ja onko minun ihossa jotain vikaa että puolitutut oppilaani vanhemmat tuovat "lahjaksi" kasvonaamiota. Jos jollain tapaa haluatte muistaa niin kukkakimppu on enemmän kuin tarpeeksi.
T. Ala-asteen ope.
Vierailija kirjoitti:
Eikös opettaja ole viranomainen. Tuohan on lahjontaa ja siten rikos!
Lahjonta toteutuakseen rikoksena vaati aina huödyn. Mikä hyöty tuosta lahjasta on tuolle antajalle? Lahja annetaan vasta sen jälkeen kun arvosanat on annettu ja opettaja ei ole vaikuttamassa lapsen numeroihin enää ensi syksynä. Mutta varmaan helpoin on se lahjakortti vaikka sinne Prismaan, vaikka pienemmällekkin summalle.
Vierailija kirjoitti:
Satisfyer Pro II.
Tämä juurikin saattaisi aiheuttaa sitä hämmennystä ja kiusallisia tilanteita. Voisi Ap jopa päästä Iltalehteen, ehkä jopa Alibiin.
Vierailija kirjoitti:
Jekku kirjoitti:
Me veimme kasvonaamioita ja makeisia kevätjuhliin opettajille.
Kasvonaamiota? Itse tykkäisin huonoa. Pidän ihan itse hygieniastäni huolta ja onko minun ihossa jotain vikaa että puolitutut oppilaani vanhemmat tuovat "lahjaksi" kasvonaamiota. Jos jollain tapaa haluatte muistaa niin kukkakimppu on enemmän kuin tarpeeksi.
T. Ala-asteen ope.
Kaikki ei muutenkaan pidä kaikesta.
Parin kympin lahjakortti johonkin puutarha kauppaan. Näin kesän kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortti riittää
Miksi opettajille pitäisi ostaa joku lahja? Palkan saavat työstään kuten me muutkin.Ei mekään lähdetty mukaan turhaan hössötykseen.
Oletteko köyhiä?
Keräyksellä koko luokka ostaa maikalle sähkömopon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan itse tehtyjä leipomuksia, menevät kuulemma roskiin.
Eivät ole minulla ainakaan menneet, ilolla ja kiitollisuudella olen vastaan ottanut. Eivät opettajat roskiin lahjoja heitä - terveisin ope.
Juuri opet kertoneet palstalla, että heittävät itsetehdyt leipomukset roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lähtee opettajalle itse tehdyt pitkät villasukat. Ensimmäinen lahjonta lapsen päiväkoti- ja koulu-uralla, kun nyt ekaa kertaa on sama opettaja ollut useamman vuoden peräkkäin.
Pakko olla provo.
Sukat, kortti, kahvipaketti, teetä, käsivoide, saippua, karkkia, kynttilä, servettejä, käsipyyhe, sakset, keksejä, lahjakortti kirjakauppaan, pokkari, kausivalot, maljakko, kasvovoide, huulirasva, nenäliinoja, käsidesi, korvakorut. Näitä olen itse saanut, kiitos muistamisesta! Hyviä lahjoja kaikki!
Kaikkein paras lahja on aito kiitos. Itse tehdyt kortit ja kirjeet, joissa kerrotaan, missä olen onnistunut, ovat aarteita. Jos lapsi on kotona sanonut jotain kivaa opesta, kirjoita se korttiin. Kyllä se huonona päivänä auttaa jaksamaan ja motivoitumaan, jos muistaa, että työllä on merkitystä, ja siinä jeesaa se, että joku joskus sen kiitoksen sanoo.
Viime keväänä sain käsin kirjoitetun kiitoskirjeen jo vuosia sitten koulumme jättäneeltä oppilaalta. Tuli siinä kukkakin mukana, mutta sillä ei merkitystä minulle ollut, toisin kuin sen nuoren kiitoksella.
T. Yläkoulun opettaja
Vai vielä lahjoja näille ökyansioissaan piehtaroiville yläluokkaisille elitisteille!
Vierailija kirjoitti:
Lähden itse heti reissuun, enkä ole ainoa ope, joka näin tekee. Kortti riittää.
Tämä. Olen alakoulun opettajan naapuri. Opettaja lähtee aina matkalle heti kevätjuhlan jälkeen ja tuo suoraan koululta minulle ne saamansa kuvat. Kauniitahan ne ovat ja ilahduttavat minua, mutta mietin aina, että tuskin vanhemmat ovat niitä opettajan naapurin iloksi ostaneet.
Itsekin opettajana sanon, että kaunis kortti on kaikkein paras lahja! Huoltajan tai oppilaan kauniit sanat jäävät mieleen ja kantavat pitkälle, ne ovat itseä auttaneet niissä hetkissä kun tosissani mietin että miksi tätä työtä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden itse heti reissuun, enkä ole ainoa ope, joka näin tekee. Kortti riittää.
Tämä. Olen alakoulun opettajan naapuri. Opettaja lähtee aina matkalle heti kevätjuhlan jälkeen ja tuo suoraan koululta minulle ne saamansa kuvat. Kauniitahan ne ovat ja ilahduttavat minua, mutta mietin aina, että tuskin vanhemmat ovat niitä opettajan naapurin iloksi ostaneet.
Siis kukat.
Omat lapset jo koulunsa käyneet, ja ikinä en opettajia lahjonut. Aina alaluokilla, kun olin ollut juhlassa, kävin lapsen kanssa kättelemässä ja kiittämässä opettajaa, ja toivottamassa hyvää kesää tai joulua. Riittävät minun mielestäni vallan hyvin.