Pieni kevätlahja lapseni opettajalle - mikä on sopivaa?
Lapseni on nyt 2-luokalla ja ensi syksynä tule uusi opettaja. Haluaisin muistaa lapseni nykyistä opettajaa hänen työstään lapseni eteen jollakin pienellä mutta tyylikkäällä tavalla kevätjuhlan yhteydessä. Toki esimerkiksi kukat on hyvä, mutta niiden lisäksi tai sijasta jokin muu pieni herkku/esine, tms. joka ei kuitenkaan aiheuta hämmennystä tai kiusallista tilannetta - kuten pullo Krug samppanjaa ja Prisman lahjakortti voisi aiheuttaa - vaan että se ilmaisisi kiitollisuuteni opettajalle lapseni hyvästä opetuksesta ja antaisi saajalleen vilpittömän hyvän mielen. Opettaja on ~45 vuotias nainen.
Mitä olette antaneet ja mitä ehdotatte? Palstan opet kertokaa.
Kommentit (40)
Ei ainakaan itse tehtyjä leipomuksia, menevät kuulemma roskiin.
Kahvipaketti, suklaata, jokin kaunis hillopurkki, kesäkukka... Ei mitään suurta ja pysyvää, vaan käytännöllistä. Vaikka itsetehty kortti. Ajatus on tärkein, ei lahjaan käytetty summa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan itse tehtyjä leipomuksia, menevät kuulemma roskiin.
Eivät ole minulla ainakaan menneet, ilolla ja kiitollisuudella olen vastaan ottanut. Eivät opettajat roskiin lahjoja heitä - terveisin ope.
Opettajana minua sykähdyttää eniten oppilaan tai vanhemman kirjoittama kiitos. Pienenkin ajatuksella kirjoitetetun henkilökohtaisen kiitoksen tuottaminen vaatii vaivannäköä, eikä siihen kukaan ryhdy pelkästään tavan vuoksi. Itse koen, että minun on täytynyt onnistua opettajana jossain asiassa hyvin, jos oppilas tai vanhempi päättää käyttää aikaansa ja vaivaansa hetkenkin kirjoittamiseen.
Jep, kortti riittää. Jos lapsi tekee sen itse niin vielä parempi. Oikeesti.
Älä nyt ainakaan mitään hyllyn täytteeksi tarkoitettua romua opettajalle kanna. Jotain millä on käyttöarvoa ja minkä voi kuluttaa. Vaikka joku käsintehty kiva saippua, erikoinen pikkupaahtimon kahvi tai pikkurasia laadukkaita suklaakonvehteja ja niitä kukkia. Itse arvostan eniten kukkia, leipomuksett on vaiketa allergioiden takia ja jää syömättä, pikkupatsaita ja muuta materialistia rompetta en kaipaa.
Eikös opettaja ole viranomainen. Tuohan on lahjontaa ja siten rikos!
Etelänlomaan lahjakortti tai Sveitsin Alpeille lasketteluloma?
Kortti riittää
Miksi opettajille pitäisi ostaa joku lahja? Palkan saavat työstään kuten me muutkin.
Kaksi teiniä talossa ja ikinä en ole opettajille lahjoja ostanut. Mä en ymmärrä tuota tapaa.
Kiitos riittää.
Me veimme kasvonaamioita ja makeisia kevätjuhliin opettajille.
Meiltä lähtee opettajalle itse tehdyt pitkät villasukat. Ensimmäinen lahjonta lapsen päiväkoti- ja koulu-uralla, kun nyt ekaa kertaa on sama opettaja ollut useamman vuoden peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Kortti riittää
Miksi opettajille pitäisi ostaa joku lahja? Palkan saavat työstään kuten me muutkin.
Miksi ei? Mun kampaaja saa jouluna hirveästi lahjoja. Samoin tyttäreni, joka työskentelee kaupan kassalla.
Palkan hekin saavat. Ei kai sillä palkan kanssa ole tekemistä. Itse vein viimeksi opettajalle lahjan, jonka arvo rahassa mitattuna oli noin 1,50e. Kovasti oli tykännyt.
Me ostettiin usein yhteislahja koko luokan kesken opettajalle.
No joku kiva sähköauto tai kesämökki.
Lähden itse heti reissuun, enkä ole ainoa ope, joka näin tekee. Kortti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kortti riittää
Ei mekään lähdetty mukaan turhaan hössötykseen.
Body shopin käsirasva, saippua yms. Kuluvaa tavaraa siis, ei jää nurkkiin pyörimään. Kaikki tarvitsee saippuaa ja rasvaa kuiville käsille. Nättejä servettejä (kuluvat myös). Pientä, edullista ja pois kuluvaa.