Vesirokkorokote - oletko antanut lapsellesi? Miksi et tai miksi olet?
Kommentit (33)
Eli nailla tiedoin ehka olisin jattanyt rokottamatta, ongelma oli vain etta tyton tarhassa oli vesirokkoa juuri kun pikkuveli syntyi ja halusin valttaa tartuntaa vastasyntyneelle.
Vastasyntyneellä on äidin immuniteettisuoja, lapseni oli ihan lähikontaktissa vesirokkopotilaan kanssa, lääkäri sanoi että ei ole huolta että tarttuisi. Toinen juttu silloin kun minä olin lapsi muistan että kaikki tarhakaverit sairastivat järjestäen vesirokon. Enkä muista kenenkään saaneen näitä niin paljon pelättyjä jälkitauteja. Mikä siinä on että pelätään kaikkia tauteja niin älyttömästi että ollaan valmiita tunkemaan lapset täyteen ihmisvartalolle vieraita aineita. Oletteko miettineet että lapsuusajan sairauksilla on oma funktionsa? Muodostaa immuniteetti luonnollista kautta. Ja kommentti vielä yhteen juttuun mitä joku kirjoitti. Minä en ainakaan raskausaikana hetkeäkään pelännyt sairastuvani johonkin kauheaan tautiin vaikka rokotuksiani ei ole päivitetty, pidin itsestäni todella hyvää huolta ja söin terveellistä ravintoa ja positiivisella mielellä suhtauduin aina uuteen päivään.
Onnellista joulun odotusta
ima77:
Vastasyntyneellä on äidin immuniteettisuoja, lapseni oli ihan lähikontaktissa vesirokkopotilaan kanssa, lääkäri sanoi että ei ole huolta että tarttuisi. Toinen juttu silloin kun minä olin lapsi muistan että kaikki tarhakaverit sairastivat järjestäen vesirokon. Enkä muista kenenkään saaneen näitä niin paljon pelättyjä jälkitauteja. Mikä siinä on että pelätään kaikkia tauteja niin älyttömästi että ollaan valmiita tunkemaan lapset täyteen ihmisvartalolle vieraita aineita. Oletteko miettineet että lapsuusajan sairauksilla on oma funktionsa? Muodostaa immuniteetti luonnollista kautta. Ja kommentti vielä yhteen juttuun mitä joku kirjoitti. Minä en ainakaan raskausaikana hetkeäkään pelännyt sairastuvani johonkin kauheaan tautiin vaikka rokotuksiani ei ole päivitetty, pidin itsestäni todella hyvää huolta ja söin terveellistä ravintoa ja positiivisella mielellä suhtauduin aina uuteen päivään.
Vesirokkorokotteessahan annetaan heikennettyjä viruksia, joille sitten ihmiskeho muodostaa ne vasta-aineet. Joten sinällään vieraista aineista ei ole kyse.
Lapsuusajan rokkojahan ei enää kauheasti muutenkaan sairasteta, kun niitä muitakin vastaan lapset rokotetaan. Musta vaan tuntuu, että kun neuvolassa saadaan MPR-rokote tai joku Pentavac niin ihmiset eivät ajattele, että nyt tulee rokote sikotautia tms. vastaan.
Ja kuten moni on todennut niin rokote ei anna 100 % suojaa, eipä anna, mutta vesirokon VOI sairastaa myös kaksi kertaa...
Alle 1-vuotiaat kuulemma harvoin sairastuvat, mutta meidän alueella on tätäkin ollut nyt ja ovat kuulemma TODELLA kipeitä. Tosin, eipä rokotettakaan voi antaa alle 1-vuotiaalle.
Aikuiset saavat muuten vesirokkorokotetta aina 2 annosta, koska yhdellä eivät saa suojaa.
Itse sairastin vesirokon noin 7-vuotiaana ja vaikka muistan sen olleen varsin keljua kutinan ja vesikellojen takia, en kyllä ole ajatellut poikaani rokottaa. Kasvattaahan sairastaminen vastustuskykyä luonnollisella tavalla. Muutenkin olen sitä mieltä että vain perusrokotukset otetaan ja muuten sitten sairastetaan, se kuuluu ihmiselämään. Kohtuu kaikessa tietenkin.
Ehkä jos murrosikään asti poika onnistuu olemaan vesirokkoa saamatta, sitten harkitaan.
Vesirokkorokotteessahan annetaan heikennettyjä viruksia, joille sitten ihmiskeho muodostaa ne vasta-aineet. Joten sinällään vieraista aineista ei ole kyse.
Asia ei ole ihan näin, kaikki rokotteet sisältävät paljon erilaisia apuaineita, osa vähemmän vaarallisia osa enemmän, kun pistetään suoraan ihon läpi. Kyseisessä rokotuksessa on seuraavia apuaineita:
laktoosi anhydraatti, sorbitoli, mannitoli, natriumedetaatti, aminohappokomp, kaliumvetyfosfaatti, dinatriumfosfaattidihydraatti, natriumkloridi, fenosulfonftaleiini, humaanialbumiini, neomysiinisulfaatti.
+ kaikki muut aineet joita ei tarvitse ilmoittaa vähäisen määränsä takia.
ima77:
Asia ei ole ihan näin, kaikki rokotteet sisältävät paljon erilaisia apuaineita, osa vähemmän vaarallisia osa enemmän, kun pistetään suoraan ihon läpi. Kyseisessä rokotuksessa on seuraavia apuaineita:
laktoosi anhydraatti, sorbitoli, mannitoli, natriumedetaatti, aminohappokomp, kaliumvetyfosfaatti, dinatriumfosfaattidihydraatti, natriumkloridi, fenosulfonftaleiini, humaanialbumiini, neomysiinisulfaatti.
+ kaikki muut aineet joita ei tarvitse ilmoittaa vähäisen määränsä takia.
Jeps tämä on totta, mutta määrät ovat kyllä aika pieniä, kun koko rokotteen yhteismäärä on 0,5 ml.
Mutta, kukin tavallaan. Myös tässäkin asiassa :) Itse en ymmärrä sitä, että ajatellaan, että lapsen on parempi sairastaa taudit ja kehittää itse vastustuskyky kuin, että rokotettaisiin. Mutta toiset eivät ymmärrä miksi rokottaa.
... vaan vaatii vahvisterokotteen. On vielä epäselvää (asiantuntijat eri mieltä), kuinka kauan rokotteen vaikutus kestää. Tällä hetkellä arvio on, että kesto on 7-10v.
greetta:
... vaan vaatii vahvisterokotteen. On vielä epäselvää (asiantuntijat eri mieltä), kuinka kauan rokotteen vaikutus kestää. Tällä hetkellä arvio on, että kesto on 7-10v.
Mistä tämä tieto on peräisin? Olisi tosi kiva, kun tälläisiä " TOTUUKSIA" kerrotaan niin olisi joku tieto mistä tämä on peräisin.
Rokote vaatii yli 12-vuotiailla vahvisteen... sitä nuoremmille riittää tuo yksi rokote. Itse tätä selvittelin ja kyselin tosi monelta taholta ja missään kukaan ei maininnut, että kesto olisi tuon 7-10 vuotta.
Ja kuten aiemminkin on todettu, niin myös vesirokon voi sairastaa kahteen kertaan...
Elämässä ei mikään muu ole niin varmaa kuin epävarmuus!
Itse sairastin vesirokon 13-vuotiaana eikä se ollut mitenkään kamalan rankka kokemus. Myös veljeni sairasti sen 15-vuotiaana eikä hänkään siitä kauheasti kärsinyt. Nykytietämyksellä en aio viedä poikaamme rokotettavaksi. Hän on kyllä muut " tavalliset" neuvolassa annettavat rokotukset saanut ja sen lisäksi myös A-hepatiittirokotuksen.
Jää siis myös esim MPR antamatta. Nuoremmalle harkitaan vesirokkorokotteen antamista ihan esikoisen takia, siitäkään lääkärit eivät ole yksimielisiä, pitäisikö antaa vai ei.. Kun todennäköisesti esikoinen saa sen tartunnan jostain kuitenkin jossain vaiheessa, jos ei sisarukseltaan saa. Jos se kerkeää jossain vaiheessa tulemaan yleiseen rokotusohjelmaan niin sitten menköön rutiinilla tuolle nuoremmalle.
Olin ottamassa vuoden ikäiselle kuopuksellemme rokotetta, mutta lääkärin kommentti oli ettei kannata perustervettä tenavaa rokottaa. Ennemmin kannattaa mennä vesirokkopotilaan luokse leikkimään ja sairastaa tauti, se antaa parhaan mahdollisen suojan. Jos ei ole ennen 13 vuoden ikää sairastanut, kannattaa rokottaa, koska jälkitautien mahdollisuus kasvaa. Joten nyt kevään epidemiaa odottelemaan...
Poika sairasti rotaviruksen (sairaalassa) puolivuotiaana. Oli sen verran karmee tauti, että jäi pelko kytemään. Eihän vesirokko kyllä ole samaa luokkaa rajuudessa, mutta kun siihen on rokote, niin en halua ehdoin tahdoin sitä pojalle (joka on päiväkodissa, ikää reilu vuosi).
Arvoisat keskustelijat. Harvoin ehdin palstaa seurata, joten kommenttini tulee myöhään. Toki pitää paikkansa että joskus vesirokko on vaikeampi ja joskus erittäin harvoin se johtaa vakaviin komplikaatioihin kuten enkefaliittiin (aivotulehdus). Yleensä kuitenkin se on varsin vaaraton tauti.
Elämäkin on vaarallista....
Pidetään mielessä ettei rokote välttämättä anna elinikäistä suojaa, mutta ei anna aina sairastettu vesirokkokaan, varsinkaan jos sen on sairastanut kovin pienenä. Ja vaikka rokottaminen yleensä on turvallista ja tehdään valvotuissa olosuhteissa, voi rokotukseenkin liittyä komplikaatio, kuten allerginen reaktio.
Joku ihmetteli vasta-aineiden seulonta-asioita Suomessa. Tietysti vasta-aineet seulotaan kun se on lääketieteellisesti perusteltua. Mutta jos kaikilta halukkailta rokotetuilta aletaan seuloa vasta-ainetasoja, niin sitten jää osa oikeista taudeista hoitamatta ja toteamatta resusrssipulan takia.
niin ja siis eihän sairastettu vesirokkokaan 100% suojaa anna vaan sen voi sairastaa myöhemmin uudestaan. Tosin lievänä tällöin.