Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa 2 800 e/kk, Kiinassa 4 800 e/kk ja edut - moni lähtee ulkomaille pakoon suomen surkeaa elintasoa

Vierailija
24.05.2023 |

Toimeentulon parantuminen houkuttelee suomalaisia töihin ulkomaille.

Suomessa 2 800 e/kk, Kiinassa 4 800 e/kk ja edut
Toimeentulon parantuminen houkuttelee suomalaisia töihin ulkomaille.

Moni lähtee paremman elintason perässä ulkomaille töihin.

Tuhannet suomalaiset muuttavat ulkomaille työn perässä joka vuosi.

Työ on tärkein motiivi muuttaa ulkomaille.

Yli puolet ilmoitti oman työn tärkeimmäksi syyksi Siirtolaisuusinstituutin vuonna 2021 tehdyssä kyselytutkimuksessa. Lähes yhtä tärkeäksi syyksi nousi puolison työ.

Tekniikan akateemiset TEKin ulkomaille lähteneistä jäsenistä lähes jokainen on tyytyväinen. Tämä ilmenee TEKin ulkomaanpalkkatutkimuksesta.

Ulkomaille vetävät erityisesti ammatilliset kehittymismahdollisuudet, hyvät palkat ja elintaso.

Iltalehden lukijat kertovat, mikä houkuttelee lähtemään ulkomaille töihin.

Hulppeat edut

En vielä ole lähtenyt itse, mutta vaimo on. Suomessa tutkijan hommissa vaimo (KTT) sai 2 800 euroa kuukaudessa. Nyt Kiinassa hän saa 4 800 euroa kuukaudessa plus edut. Edut sisältävät muun muassa vuokratuen, joka kattaa 100 prosenttia asunnon vuokrasta, erittäin laajat terveyspalvelut ynnä muuta. Ja Kiinassa on tietysti hiukan huokeampi hintataso. Edut, verotus ja hintataso huomioiden pitäisi Suomessa saada varmaan vähintään plus 8 00010,000 euroa kuukaudessa päästäkseen samaan tasoon.

Työskentelen yliopistosektorilla Kanadassa. Parempi palkka ei ollut tärkein syy muuttaa, mutta ei siitä ole haittaakaan. Lisäksi käteen jäävällä summalla saa täällä enemmän, eikä minulla olisi ollut koskaan varaa elää Suomessa kuten täällä. Aika vaikea nähdä, että palaisin enää Suomeen tiputtamaan elintasoani.

Vastaus on Kanada

En keksi syytä palata
Olen muuttanut, enkä tulisi enää Suomeen töihin. Teen murto-osan entiseen työhön verrattuna ja saan samaa palkkaa kuin Suomessa täysillä työtunneilla. Hintatasokin on paljon halvempi. Jää aikaa omalle elämälle, ja säästää voi, varsinkin jos ottaa vain lisää työvuoroja. Auton omistaminen on täällä halvempaa. Opiskelu on ilmaista, ja varsinkin hoitoalan opintoja tuetaan ja voi tehdä työn ohessa. Asunnot ovat halvempia. Matkustelu on halvempaa ja helpompaa. Ei ole pitkää talvea, ja kesä on mukavan lämmin. Lämmitys on ympäri vuoden päältä pois, joten säästyy siinäkin rahaa. Harrastaminen on halvempaa. En keksi syytä, miksi palaisin Suomeen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja

Sairaanhoitajana tienaa helposti yli 100 000 euroa vuodessa Norjassa, enemmänkin, jos tekee firman kautta. Olen ollut 23 vuotta Norjassa hoitajana, ja ei ole tullut mieleen tehdä Suomessa sairaanhoitajan töitä.

maria

Muutin Kanadaan töihin muutama vuosi sitten. En näe mitenkään mahdollisena sitä että muuttaisin takaisin. Täällä saan arvostusta työstäni, enkä joudu elämään kädestä suuhun. Verotus ei vie kaikkea ylimääräistä. Jopa ammattini on arvostettu täällä. Suomessa lähinnä nokanvartta pitkin katseltiin, kun mainitsin ammattini.

Tknb

Saksassa parempi palkka

Kun Nokia aikoinaan vähensi paljon väkeä, ei Suomesta töitä löytynyt. Saksaan pari hakemusta, ja heti pääsi. Palkka on noin 1,5-kertainen Suomeen verrattuna. Aloituspalkat ovat samaa luokkaa kuin Suomessa kymmenen vuotta töissä olleilla. Verotus on hyvin perheystävällinen (yhteisverotus mahdollista). Lapsilisät ovat tänä vuonna 250 euroa kuukaudessa. Yleinen hintataso 1520 prosenttia matalampi kuin Suomessa, joten ostovoima on huomattavasti parempi. Terveydenhoito toimii hyvin, lääkäriin pääsee aina heti, kun on tarvetta, eikä maksa mitään. Byrokratiaa sitten riittää. Kaikki asiat pitää olla oikealla paperilla. Ja allekirjoitettuna.

Saksanmalliin

Moni ei pärjää

Muutin ihan tuoreena sairaanhoitajana Ruotsiin kesätöihin opettelemaan, ja vieläkin olen samalla reissulla kymmenen vuoden jälkeen. Monen mutkan ja erilaisen työn kautta olen päätynyt Norjaan freelanceriksi. Ruotsiin lähdin aikoinaan jotakuinkin samalla palkalla kuin mitä sain Suomessa (korkein kompetenssiluokka 2470 e/kk). Muutos on ollut valtava vuosien kuluessa ja kilpailun kovetessa. Nykyään puhutaan kolminkertaisesta kuukausiansiosta. Vaatimuksena työpaikoissani on todella kova erikoisosaaminen, sujuva kielitaito ja äärimmilleen venytetty joustavuus. Ei Norja mikään kultamaa ole. Täällä tarvitsee tehdä hurjasti työtä lunastaakseen maineensa. Moni kääntynyt pois, kun ei pärjää. Elinkustannuksiin tutustuminen tuo ehkä vähän ymmärrystä katkeruuden tilalle yleisestä palkkatasosta puhuttaessa.

Vierailija
2/4 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään Venäjällä, ja vakituisen osoitteen muutin myös sinne. Nyt, kun sinne ei ole järkeä mennä, teen työni Ruotsissa ja Norjassa. Olen asiantuntijatehtävässä, ja ainoastaan huomattavasti parempi palkka on se syy, miksi näin teen.

YogiStPete

Muutin valmistuttuani ulkomaille töihin, sillä verotus on pienempi korkeatuloisilla, erikoistuminen on vuoden lyhyempi ja paremmalla palkalla. Lisäksi Ruotsissa voi tehdä 75-prosenttista työtä, kun on pieniä lapsia, verotukseen voi laittaa paljon poistoja ja asuntovelallisen korkoja otetaan huomioon verotuksessa.

Gimma87

Ansiot kaksinkertaistuivat

Muutin joitakin vuosia sitten Suomesta Italiaan olemattomien uramahdollisuuksien ja palkkakuoppaan jämähtämisen takia. Jopa korkean verotuksen Italia oli houkutteleva korkeakoulutettujen asiantuntijoiden maahanmuuttoa tukevan vero-ohjelman vuoksi. Ansioni käytännössä lähes kaksinkertaistuivat. Nyt myöhemmin muutin Thaimaahan vastaavan syyn takia. Kun kansainvälistä projekti- ja asiantuntijaosaamista löytyy, on työtarjouksia 45-vuotiaalle tarjolla maailmassa joka paikassa. Suomessa tekniikan alan asiantuntijalla on vaikeuksia päästä keskiasteen koulutuksen ansiotasoihin. Lisäksi vaikuttaa siltä että verotuksella tasataan sekin pieni hyvä, mikä olisi kovalla työllä hankitulla osaamisella ja kokemuksella ollut mahdollista saada. Suomesta ei oikeastaan kaipaa muuta kuin vanhoja ystäviä, ja ajan kuluessa niitä saa maailmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulko-Suomalainen

Olen ajanut norjalaiselle talolle yhdistelmäajoneuvoa. Viikko töitä ja viikko vapaata tekemällä pääsin paremmille tienesteille kuin yhdenkään kotimaisen isännän leivissä. Kotimaiset yrittävät viedä vielä lisätkin päältä. Ja olemme tekemässä koko perheenä muuttoa Ruotsiin, jossa minun ja vaimoni palkat nousevat huomattavasti ja elinkustannukset jopa laskevat. Kohta Suomi on palkkatasoltaan elinkustannuksiin nähden ihan Albaniaa.

VeeVee

"Muutin lopulta pysyvästi Norjaan, koska Suomi tuplaverotti minua Norjan tuloista. Tulot ovat kyllä Norjassa paremmat, ja jää kulujen jälkeen hieman enemmän käteen kuin Suomessa. Työnantajat maksavat asianmukaiset lisät, kunhan puhut norjaa ja kuulut liittoon. Muuten saatat tulla huijatuksi myös täällä, mutta Suomessa törmäsin ravintola-alalla useammin tähän kuin Norjassa.

Chef

40 prosenttia enemmän

Muutin 1998 Lähi-Itään sairaanhoitajan hommiin paikallisen terveysviraston palkkalistoille. Palasin Suomeen viisi vuotta myöhemmin. Lähi-Idässä ei tarvinnut maksaa veroja eikä tellejä eikä lellejä. Palkka oli sama kuin Suomessa, mutta käteen jäi se 40 prosenttia enemmän kuin Suomessa. Ylitöistä maksettiin ruhtinaallisesti. Työnantaja maksoi asunnon ja kotimaan lennot kerran vuodessa plus joka vuosi kuukauden palkan bonuksina. Nyt suututtaa tämän Suomen terveydenhuollon poliittinen kuolema. Työntekijöistä on pulaa, ja päättäjät yrittävät hoitaa sitä vain nyöriä kiristämällä, jolloin loputkin lähtevät alalta. Itse vaihdoin viisi vuotta sitten kunnalliselta yksityiselle, koska siellä arvostus ja erikoisosaaminen näkyvät myös palkassa. Nyt on 60 000 euron palkkatulot.

Tehosairaanhoitaja

Jos ei olisi omia projekteja kotopuolessa, lähtisin ehdottomasti Norjaan töihin. Meidän alalla on paljon töitä siellä, ja parin vuoden jälkeen kertyisi eläkettäkin sieltä. Suomeen ei veroeuroja kannata maksaa, ellei ole pakko. Lähtekää nuoret Norjaan.

Riistoverosuomi

Vierailija
4/4 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa vaan ulkomaille töihin mutta älkää tulko sitten tänne ruikuttamaan esim. terveydenhuollon perään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi