Voiko Yo-juhlaan tuoda omia eväitä jos pelkää että pufetissa on allergoivia ainesosia?
Ajattelin lähinnä jotain pikkusuolaista tuoda mukanani
Kommentit (15)
Meillä ainakin on täysi ruumiintarkastus ovella ettei kukaan vaan tuo mitään mukanaan.
Etkö pärjää tuntia - kahta ilman eväitä?
Voi tai sit voi vaan viipyä sen kakskyt minuuttia juoden kahvia ja lähteä. Kyllä sen kakskyt minuuttia kestää ilman ruokaa.
Ei voi, syö ennen juhliin menoa. Jos tulet kaukaa, niin syö siinä kulkuneuvossa , mistä sit menet juhliin
3. aloitus samalta trollilta. Kaikki hullut ovat kaivautuneet koloistaan palstalle.
Eihän sitä kukaan huomaa, mitä lautasella on, jos et tee siitä mitään numeroa. En ainakaan itse loukkaantuisi ollenkaan emäntänä, vaan olisin vaan helpottunut, jos jollakin on niin vaikea allergia, että jos on samassa huoneessa koskettu pähkinää, niin kuolee
Kyllä voi ottaa evääksi sellaisia meetwurstivoileipiä, joissa on reilusti voita niin että pursuaa mukavasti suupielistä kun innokkaasti maiskuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi ottaa evääksi sellaisia meetwurstivoileipiä, joissa on reilusti voita niin että pursuaa mukavasti suupielistä kun innokkaasti maiskuttaa!
Ihanasti osa valuu syljen mukana leualla ja saa laajentuneet ihohuokoset oikein kiiltelemään.
Vierailija kirjoitti:
Ja juomaksi tietysti kokomaitoa eikä mitään litkua! Voi oikein ryystää kun on NIIN HYVÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi ottaa mukaan useammankin että nälkä lähtee!
Ei tietenkään, älä oo moukka. Oletko allerginen jne? Voithan kertoa tai syö ennen juhliin menoa.
Itse olen kyllä yleensä kertonut avoimesti omista rajoitteistani, jotka sairauksieni vuoksi estävät minua syömästä mm. vehnää ruista ja ohraa sisältäviä tarjottavia. - Onneksi vain tällä palstalla olen kohdannut heitä, joille ruokarajoitteet ja yliherkkyydet ovat jotain käsittämtöntä ja mahdotonta tajuta, että ne ovat osalle oikeita sairauksia ja pahimmillaan hoitamattomana saattavat ja laiminlyömällä saattavat saada aikaan välittömän hengen vaaran. Useimmat ovat kiittäneet kauniisti kun olen kertonut "rajoitteistani" etukäteen ja aina on jotain löytynyt tarjottavaksikin.
En tietenkään edes osaa odottaa, että minulle olisi tarjolla läheskään yhtä paljon herkkuja kuin heille joilla ei rajoitteita ole mahd. lainaan.
Tiedostan toki sen,. että nuorempana (70 ja 80 luvuilla) ollessani, jolloin ruokarajoiteita tunnettiin ja tiedettiin paljon nykyistä vähemmän ruokarajoitteeeni saattoi aiheuttaa hieman kitkaa sosiaalisiin suhteisiin. Onneksi tuosta ajasta tuntuu nykyisin kuin olisi vähintään muutama sata vuotta aikaa niin hyvin nykyään on oman kokemukseni mukaan ainakin minut haluttu huomioida. - Vaikka edelleen minua toisinaan kiusaa kun joudun kertomaan rajoitteistani.
En minä lakkiaisiin tai mihin juhlaan minut kutsutaankin ensi-sijaisesti syömään tai juomaan ole haluaks osallistumaan vaan päästä juhlimaan ja iloitsemaan ja nauttimaan ja olemaan juhlissa mukana.
Järjestän yo juhlia. Olen kutsunut vieraita ja ainakin seuraavat rajoitteet on meidän juhlien vierailla
- keliakia, ei syö myöskään gluteenitonta kauraa
- keliakia ilman muita rajoitteita
- marja-allergia, ei voi syödä mitään marjamehua, hilloja ym eli ei siis mitään missä marjoja
- siemeniä ei saa olla yhdelle ruokailijalle johtuen suolistovaivasta eli ei syö esim vadelmia kokonaisena tai hillona
- maito, vehnä, ruis,kaura, tattari, banaani allergia
- maito, kanamuna, pähkinä, vehnä, ruis, ohra, riisi, kana, soija, porkkana ym allerginen
Tarkoitus on että kaikille löytyy kuitenkin sopivaa syötävää. Toki vain osa tarjottavista sopii näille erikoisrajoitteille. Mutta en pahastu lainkaan jos joku tulisi omien eväiden kanssa. Ymmärrän jos ei uskalla syödä muiden tekemää ruokaa tai kokee ettei halua olla vaivaksi ym. Itsellä oli aina allergisille lapsilleni mukana evästä ja pärjäsivät niilläkin mutta jos tarjolla oli jotain sopivaa niin toki söivät niitä tarjoilujakin mitkä kävi.
Ja jos joku miettii mitä keksin kaikille sopivaa niin tehdään omalla reseptillä kaikille sopivia mokkapaloja sopivista viljoista eli maissi, kookos, durra ja tietysti ilman maitoa ja kanamunia. Suolaisia leivon durrajauhoista pitsaa ja päälle tonnikalaa ja vegaanijuustoa jne. Lisäksi salaatti tarvikkeet erikseen omiin astioihinsa tarjolle ja niistä jokainen voi kasata itselleen sopivan salaatin. Sitten on lisäksi muita perinteisempiä tarjottavia toki myös tarjolla.
Yleensä yo-juhlissa ollaan 1-2 tuntia. Sen ajan voi olla syömättä, jos tarjolla ei ole mitään, mitä voi syödä. Luultavasti erikoisruokavaliot on huomioitu.
Pufetti?