(Merkonomin) perustutkinto aikuisena
En yhtään tiedä, mitä tehdä. Ei löydy ammatillista tutkintoa ja nyt sellaisen haluaisin hankkia. Mutta ongelmana on se, että mikään ei tunnu siltä omalta jutulta.
Sopisiko merkonomin tutkinto minulle? Ajattelin taloushallinnon puolta, sillä tietääkseni siltä on helpompi löytää töitä ja se on siistiä toimistotyötä. Mutta toisaalta olen lukenut, että taloushallinnon merkonomin hommat ovat useimmiten älyttömän stressaavia, töissä on jatkuva kiire ja ne seuraavat kotiin. Pitääkö paikkansa? En tiedä, miten kestän kovan paineen alla. En ole mikään nero matikassa, mutta tietääkseni ei sellainen tarvitse myöskään olla.
Olin miettinyt myös ravintola- ja catering-alan perustutkintoa ihan sen takia, että saisi liikuttua enemmän päivän aikana ja AINA löytyy töitä, mutta toisaalta en usko jaksavani sellaisia hommia :') Ja sitten myös laborantin tutkintoa mietin.. On elämä vaikeaa! Ja olen saanut tietää näistä aloista jokaisesta enemmän kouluihin tutustumisissa, pari vuotta sitten, mutta ei sekään auttanut.
Kommentit (17)
Mihin palkataan merkonomi, kun tradenomeja on pilvin pimein tulossa.
Mielummin ravintola-alalle. jos oikeasti töihin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa taidat olla, kai sitä joutuisi kilpailemaan tradenomien kanssa. Tuntuu hassulta, että perustutkinnon ja korkeakoulun käyneet taistelevat molemmat samoista hommista.
Ravintola-alasta ainoastaan vaikea sanoa, jaksaisiko niitä hommia. Tai miten kauan niitä jaksaisi. Äitini työsketelee keittiöstä ja varoittaa alasta jatkuvasti :D Mutta ei haluaisi enää jäädä miettimään vaan hakea jo jonnekin.. Jokin tutkinto.
Missä aineissa pärjäisit koulussa parhaiten ja mistä aineista pidit eniten? Vastaus voi antaa osviittaa, mitä kannattaisi opiskella. Toisaalta esimerkiksi kielten opiskelijat työllistyvät toisinaan heikosti.
Työvoimakoulutuksena voisi löytyä merkonomin (liiketoiminnan perustutkinto) alkua, sisältävät aina harjoittelua. Käy kokeilemassa! Reskontra voisi sopia sinulle alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Missä aineissa pärjäisit koulussa parhaiten ja mistä aineista pidit eniten? Vastaus voi antaa osviittaa, mitä kannattaisi opiskella. Toisaalta esimerkiksi kielten opiskelijat työllistyvät toisinaan heikosti.
Pidin eniten englannin ja kuvataiteen tunneista. Luovalle alalle en kuitenkaan aio lähteä, haluan pitää harrastuksen harrastuksena. Nämä samat aineet ovat ne, joissa pärjäsin parhaiten. No jaa :'D
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutuksena voisi löytyä merkonomin (liiketoiminnan perustutkinto) alkua, sisältävät aina harjoittelua. Käy kokeilemassa! Reskontra voisi sopia sinulle alkuun.
Kiitos vinkistä! Pitää käydä katsomassa!
Mulla on nuo molemmat kesken, merkonomi pt ja ravintola- ja catering-alan pt. En todellakaan tiedä kumman kävisin loppuun, kun ei kumpikaan oikein kiinnosta, eikä kovin hyvin minulle sovikaan. Enemmän kiinnostaisi vaikka lähihoitajan hommat, mutta niihin taas minusta ei ainakaan taida luonteeni puolesta olla.
Ikää ja työttömyysvuosia on jo sen verran kertynyt, että en kyllä tiedä mihin muuhun voisin enää työllistyä kuin lähihoitajaksi, jos siihen hommaan vaan sopisin. On tämä vaikeaa.
Ei nykyään kouluttauduta mihinkään vaan mennään kovalla palkalla töihin.
Ammattikoulutus muutenki o menny toho että töihin ja sit vaa näytöillä näytetään osaaminen, ainakin aikuispuolel. Saa siitä vissiin isomman päivärahan tai ei ainaka menetä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nuo molemmat kesken, merkonomi pt ja ravintola- ja catering-alan pt. En todellakaan tiedä kumman kävisin loppuun, kun ei kumpikaan oikein kiinnosta, eikä kovin hyvin minulle sovikaan. Enemmän kiinnostaisi vaikka lähihoitajan hommat, mutta niihin taas minusta ei ainakaan taida luonteeni puolesta olla.
Ikää ja työttömyysvuosia on jo sen verran kertynyt, että en kyllä tiedä mihin muuhun voisin enää työllistyä kuin lähihoitajaksi, jos siihen hommaan vaan sopisin. On tämä vaikeaa.
Jotenkin helpottavaa kuulla toiselta, joka kärsii samanlaisesta ongelmasta. Stressaa myös tuo, miten aika jatkaa kulkuaan, eikä vaan saa valintaa tehtyä. Toivottavasti molemmat meistä saadaan päätettyä tutkinnosta.
Oletko muuten ollut yhteydessä ammatinvalintapyskologiin? Ei ollut minulle lainkaan avuksi, mutta mietinpähän vain.
Vierailija kirjoitti:
Mikä luonteessasi on sellaista ettei lähäri sovi?
Vierailija kirjoitti:
No hoida nyt vaikka ne molemmat valmiiksi, tai ainakin se merkonomi, kun sillä ei pelkästään helpolla työllisty muutenkaan. Se kuitenkin näyttää hyvältä CV:ssä, että sulla on tuoreet todistukset. Ei ne opintosuoritukset ole nykyään kauaa voimassa, eli ripeästi kannattaisi toimia.
Tradenomeja vastaan joutuu sitten kilpailemaan.
Itse teen täysin samoja töitä kuin tradenomit. Pienyritysten/kesk kiinteistöyhtiöiden tilinpäätöksiä, reskontraa, lainojenhallintaa, juoksevaa kirjanpitoa.
Koulussa oppi vain perusteet. Työnohessa on pitänyt opetella uutta.
Matikassa ei tarvitse olla nero, mutta numerojen pyörittämisestä pitää tykätä. Mitään differentiaaliyhtälöitä ei tarvitse ratkoa. Peruslaskutoimituksilla pärjää (+,-,,,%).
Tilinpäätösaikana on kiire, kun pitää 4kk aikana tehdä useita kymmeniä tilinpäätöksiä ja veroilmoituksia.
Mulla on kyllä ollut tuuria kun pääsin työssäoppimisjakson kautta töihin. Työnantajat suosivat tradenomeja. Useamman vuoden ollen ollut jo näissä töissä.
Merkonomi kirjoitti:
Itse teen täysin samoja töitä kuin tradenomit. Pienyritysten/kesk kiinteistöyhtiöiden tilinpäätöksiä, reskontraa, lainojenhallintaa, juoksevaa kirjanpitoa.
Matikassa ei tarvitse olla nero, mutta numerojen pyörittämisestä pitää tykätä. Mitään differentiaaliyhtälöitä ei tarvitse ratkoa. Peruslaskutoimituksilla pärjää (+,-,,,%).
Tilinpäätösaikana on kiire, kun pitää 4kk aikana tehdä useita kymmeniä tilinpäätöksiä ja veroilmoituksia.
Mulla on kyllä ollut tuuria kun pääsin työssäoppimisjakson kautta töihin. Työnantajat suosivat tradenomeja. Useamman vuoden ollen ollut jo näissä töissä.
Kiva päästä kuulemaan taloushallinnon merkonomilta, millaista työ on. Joten kiitos paljon vastauksesta :)
Olin aikeissa kysyä jotain, mutten muista, että mitä.. Pitää miettiä toisen kerran, haenko opiskelemaan kyseistä tutkintoa. En ole varma, haluanko sitten kuitenkaan lähteä kilpailemaan korkeammin koulutettuja hakijoita vastaan. Ja kuulostaahan tuo tilinpäätösaikakin vähän hurjalta, vaikka siitäkin varmasti selviää.
Mutta tosiaan, kiitos paljon!
Vierailija kirjoitti:
Voi idiootti.... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi kirjoitti:
Kiva päästä kuulemaan taloushallinnon merkonomilta, millaista työ on. Joten kiitos paljon vastauksesta :)
Olin aikeissa kysyä jotain, mutten muista, että mitä.. Pitää miettiä toisen kerran, haenko opiskelemaan kyseistä tutkintoa. En ole varma, haluanko sitten kuitenkaan lähteä kilpailemaan korkeammin koulutettuja hakijoita vastaan. Ja kuulostaahan tuo tilinpäätösaikakin vähän hurjalta, vaikka siitäkin varmasti selviää.
Palkanlaskennassa ja reskontranhoidossa ei ole samanlaista kilpailua tradenomen kanssa. Niissä on enempi merkonomeja töissä, varsinkin reskontrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi kirjoitti:
Palkanlaskennassa ja reskontranhoidossa ei ole samanlaista kilpailua tradenomen kanssa. Niissä on enempi merkonomeja töissä, varsinkin reskontrassa.
Selvä, hyvä kun tulit sanomaan. Ehdin jo saada väärän käsityksen..
Itsellä meneillään merkonomin opinnot verkkokoulutuksena. Toimistohommia tehnyt yli 25v. Aluksi ajatus oli suuntautua taloushallintoon, koska sieltä on osin työkokemusta ja hain ja pääsin töihin tilitoimistoon. Huomasin nopeasti ettei se ole minun paikka. Vaihdoin linjan markkinointiin, vaikkei sekään ole unelmavalinta, haluan vain jonkun tutkinnon. Nyt olen töissä julkisella puolella toimistohommissa, tehden kaikenlaista. Ilman pitkää ja monipuolista työkokemusta en olisi saanut nykyistä paikkaani. Ohitin jonkun maisterinkin.
Niin ja halusin kysyä, jos täältä löytyy joku samanlainen ja samasta kärsinyt: minne päädyit, jos et yhtään tiennyt tai osannut päättää, mitä tehdä?