Harrastaako kukaan muu asuntojen ja mökkien katsomista etuovesta tai oikotieltä ihan haaveilumielessä?
Minä teen tätä, vaikkei ole varaa, niin mietin ja suunnittelen että millaista tuollakin olisi asua, tai olisipa tuossa kiva mökki ja miten laittaisin pihaa. Köyhällä on halvat huvit :D
Kommentit (39)
Kuinkas sattuikin? Tänään näin face-kaverin ilmon mökistä ja päädyin katselemaan naapurin vuokrattavaa, valkoista taloa, vuokra 900/kk. On autotallikin eikä ole monen vuoden vanhaa. Tulee ehkä myyntiin muutaman vuoden sisään. En kyllä itse tarvi mökkiä enkä taloakaan.
Kotikaupungissa katson asuntojen sisustukset, on kiva verrata ja todeta, että oma kotini on laadukkaasti ja viihtyisästi sisustettu monen minua paremmin tienaavan kotiin verrattuna. Toki kotonani vierailleet kertovat samaa, moni on pyytänyt käymään kotonaan ja kertomaan mitä pitää heillä muuttaa, että koti olisi kaunis. Katson myös muita asuntoja, kiva nähdä minkälaisia ratkaisuja muut on tehneet. Muuttaa en aio, minulla on tilava, asumiskuluiltaan edullinen rivarikoti, eläkepäiviksi hankimani, keskellä kotikaupunkiani, lapset asuvat täällä myös. Ihana kaupunki.
Joo, katselen normaaleja asuntoja ja haaveilen normaalista elämästä. Olen ikuisesti jumissa rotansyömässä itsemurhakomerossa. Elämä on ihan vtn pskaa.
Minua kiinnostaa asuntojen pohjapiirustukset ja tilaratkaisut. Joskus käytän pitkiäkin aikoja miettien miten putket ja sähköt olisi pitänyt vetää, että tilaratkaisusta olisi saanut järkevän ja tehokkaan.
Minussa on myös masokistin vikaa ja katson uusien rakennuskohteiden pohjia ja kiusaan itseäni mielikuvilla 42 neliön kolmioista johon on laitettu sauna ja vaatehuone.
Käyn joka päivä uudet asunnot läpi. Haaveilen uudiskohteesta, mutta tilaa tarvittaisiin seuraavaan 80m2 vähintään ja ne maksaa täällä 400.000 ylöspäin reilusti, uudiskohde siis. Huvittaa oikein, että kellä hyvänen aika on tuollaiseen edes varaa, ns keskituloisella tavisihmisellä. Ei paljon kellään :D
Arviolta noin miljoona suomalaista harrastaa.
Kyllä ja katselen myös ulkomaiden vaihtoehtoja. Joskus hämmästyy miten paljon enemmän (tai vähemmän) samalla rahalla saa eri paikoissa. Harmi, ettei pohjapiirroksia ole useinkaan ulkomaisissa ilmoituksissa. Suomessa niiden puuttuminen on harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka päivä uudet asunnot läpi. Haaveilen uudiskohteesta, mutta tilaa tarvittaisiin seuraavaan 80m2 vähintään ja ne maksaa täällä 400.000 ylöspäin reilusti, uudiskohde siis. Huvittaa oikein, että kellä hyvänen aika on tuollaiseen edes varaa, ns keskituloisella tavisihmisellä. Ei paljon kellään :D
Uudiskohteita selaamalla saa itsensä välillä lähes raivon valtaan; kuinka huonosti ne on suunniteltu, liian pienet huoneet, avo/olohuoneseinäkeittiöt, 3 mh:n asunnot ovat harvassa. Suurin osa on rakennettu sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mutta itse ihailen pienehköjä ja idyllisiä keskustakoteja ja haaveilen saavani asua joskus sellaisessa, yksin, vain täysin tarpeellisten tavaroiden ja kissan kanssa. Olen saanut nauttia hulppeasta okt-asumisesta hienoine loma-asuntoineen, enkä kaipaa sellasia enää. Se aika oli ja meni, nyt tulevan eron myötä tarvitsen jotain minimalistisempaa ja yksinkertaisempaa.
Minä taas katselen Hesan miljoonalukaaleja ja ihmettelen kuka haluaa tuollaisissa kopiokodeissa asua, ei mitään kodikkuutta ja hinta yli 5 milj.
Ehkä siksi haluavat niistä eroon.
Katselen enimmäkseen haaveilumielessä, mutta jos osuisi ihan täydellinen asunto kohdalle (sijainti, koko, hinta, lämmitysmuoto, ikkunanäkymät...) niin saattaisinpa ostaakin. Tämä on sellainen viisi- tai kymmenvuotissuunnitelma, mitään akuuttia asunnon tarvetta minulla ei ole, päinvastoin pitäisi päästä eroon yhdestä tyhjillään olevasta rintamamiestalosta ensin.
Vierailija kirjoitti:
Minä katselen silloin tällöin. Mahdollisuutta ostaa omaa mökkiä ei ole, ja mitään ilmaista mökkiä jossa voitaisiin joskus käydä, ei ole. Eikä meitä, viisihenkistä perhettä (joka osaa kyllä käyttäytyä ja viedä tuliaisia yms) koskaan pyydetä edes anopin mökille.
Huomaan, että tässä vuosien saatossa oma mökkihaave on selkeytynyt: ei todellakaan yhtään naapuria lähellä, saa olla kunnostettava, ei tarvitse olla minkäänlaista pihaa laitettuna.
Yritän sitten katkeruuksissani miettiä että ei siellä kuitenkaan olisi edes kivaa kun on hyttysiä ja rahaa palaa veroihin, lainaan, korkoihin ja aivan kaikkeen. Ja remontoiminenkaan ei ole mukavaa.
Vuokratkaa mökkiä, niin mekin tehdään. Viikko, pari kesässä riittää meille, ei huolia ja kaikki valmiina; on paljut, grillit, järvi ja vene. Itse omistaisin mökin vain sillä että se olisi järven rannalla, talviasuttava ja sieltä voisi käydä töissä. Pelkkä kesämökki tulee kalliiksi jos siellä ollaan vaan 4-5 viikkoa kesässä.
Kyllä, paitsi että katson asuntoja myös ulkomailta ja yleensä vielä sellaisia lukaaleja, joihin ei olisi ikinä varaa.
Mulla on oma juuri myynnissä ja hakuvahti sekä mökille että asunnolle.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainamme maksu loppui vuosia sitten ja nyt on jo merkittävä määrä säästöissä ja sijoituksissa. Haaveilen, mutta ostamme jos ja kun tulee potentiaalinen kohde vastaan. Ei siis ole 100% haaveilua.
Jos olisimme vuokralla, rahamme menisivät vuokraisännälle ja hän voisi ostaa mökin.
Vuokrilla ei ole mökkejä ostettu ei edes koirankoppia. Vuokrat ei ole riittäneet edes kiinteisiin kuluihin yli vuosikymmeneen. Vuokranantaja maksaa osan siitä asumisesta omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja katselen myös ulkomaiden vaihtoehtoja. Joskus hämmästyy miten paljon enemmän (tai vähemmän) samalla rahalla saa eri paikoissa. Harmi, ettei pohjapiirroksia ole useinkaan ulkomaisissa ilmoituksissa. Suomessa niiden puuttuminen on harvinaista.
Paljon halvempaa monissa maissa asuminen kuten new yorkissa tai rivieralla.
Harrastin tuota vuosia ja sanoin myös usein, että tuon ja tuon esineen vien sitten mökille. Lopulta tajusin, että täytyy vaan uskaltaa ottaa se riski ja nyt on mökki jo maksettukin.
En haaveilumielessä, mutta tirkistelymielessä katson samassa taloyhtiössä myynnissä olevia kämppiä :)
Usein omani on näyttänyt aika kulahtaneelta verrattuna niihin :)
En nyt varsinaisesti haaveilumielessä. Katselen joskus vaikkapa Helsingin vanhoja arvoasuntoja ja niiden käsittämättömiä huonekaluja. Jotkut asuu edelleen herraskaisesti kuin joskus 50-luvulla. Minusta se on erittäin kiehtovaa! Samoin vanhat puutalot kiinnostaa mutta en haluaisi sellaista omistaa.