Miten niin monella on aikaa koiralle?
Tosissani mietin.
Koiraahan on käytettävä ulkona useamman kerran päivässä. Jos oletetaan omistajan tekevän töitä 8 tuntia päivässä, miten koira siitä tykkää? Ja myös työmatkoihin menee aikaa. Ja silti niin monelta löytyy koira! Entinen koulukaveri on arkisin yhdeksästä kymmeneen tuntia pois kotoa ja koirahan häneltä löytyy.
Mitenkä ne nelijalkaiset perunat tästä tykkää? Ja miten ihmisiltä löytyy aikaa, elleivät tee lyhyempää päivää tai ole jollain eläkkeellä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira nukkuu helposti sen 9h, minkä sinäkin yössä. Eli käytät pissalla iltaysiltä ja viet ulos aamukuudelta.
Ei se koira mieti, onko yö vai päivä, jos on sen 9h käymättä ulkona. Pärjää kyllä.
Eli lähtisin siitä, mitä koiran elämä on tuon ajan ulkopuolella.
*aamulenkki 6-7 (reipasta kävelyä, koirapuisto, metsässä jne. tai energiselle juoksu/pyörälenkki).
* aamuruoka lähtiessäsi kongiin kätkettynä ja pakkasesta eteen. Menee pari tuntia kivasti sitä näperrellen.
* 9-10 koira vetäisee kieli jumissa kongin putsattuaan unille.
* 16-17 heräilee, kun tulet.
* pikkupissatus (vartti tai vähän enemmän)
* 19-21 ulkoilua/harrastusta sään/jaksamisen/päivän mukaan ja koko perhe nauttii.
* 21 iltasapuska ja puruluu.
* 22 iltapissatus.
Noilla mennään melko helposti.
Teen etätöitä eikä minun koira nuku koko päivää. Masentuneet koirat nukkuvat koko päivän, kun joutuvat yksin olemaan koko päivän eikä mitään muutakaan tekemistä ole.
Mulle sanoi eläinlääkäri, että tervepäinen koira (ja nuori) nukkuu aina, kun ei ole mitään kiinnostavaa tekeillä.
Niin koiraparat, kun joutuvat nukkumaan koko päivän.
Eläimet nukkuvat aika paljon ihan kaiken kaikkiaan, luonnossakin. Yöaktiiviset nisäkkäät nukkuvat päivällä ja valvovat öisin, koira on sopeutunut ihmisen rytmiin.
Mun koirat saavat aktivointia ja osallistumiskokemuksia aamusin klo 6-9 ja sitten taas klo 16-24. Nukkuvat osan noistakin ajoista ihan omasta halustaan, vaikka voisivat osallistua perheen elämään.
Mun koira ei nuku ja kyllä kävisi sääli, jos puoli päivää pitäisi nukkua masentuneena.
Koiras on stressaantunut, jos ei nuku.
*Aikuinen koira nukkuu keskimäärin 816 tuntia päivässä, seniori 1618 tuntia ja pieni pentu jopa 1820 tuntia, mutta unen tarve on yksilöllistä. Koirilla unenpuutteen merkkejä voivat olla stressaantuneisuus ja tavallista herkempi reagointi ympäristön ärsykkeisiin.*
https://www.koiramme.fi/jutut/koiran-kanssa/1392-unella-on-koirankin-hy…
Osannet lisätä ajatusviivat oikeisiin kohtiin. Palsta näköjään edelleen paskoo lainaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira nukkuu helposti sen 9h, minkä sinäkin yössä. Eli käytät pissalla iltaysiltä ja viet ulos aamukuudelta.
Ei se koira mieti, onko yö vai päivä, jos on sen 9h käymättä ulkona. Pärjää kyllä.
*aamulenkki 6-7 (reipasta kävelyä, koirapuisto, metsässä jne. tai energiselle juoksu/pyörälenkki).
* aamuruoka lähtiessäsi kongiin kätkettynä ja pakkasesta eteen. Menee pari tuntia kivasti sitä näperrellen.
* 19-21 ulkoilua/harrastusta sään/jaksamisen/päivän mukaan ja koko perhe nauttii.
* 22 iltapissatus.
Teen etätöitä eikä minun koira nuku koko päivää. Masentuneet koirat nukkuvat koko päivän, kun joutuvat yksin olemaan koko päivän eikä mitään muutakaan tekemistä ole.
Mulle sanoi eläinlääkäri, että tervepäinen koira (ja nuori) nukkuu aina, kun ei ole mitään kiinnostavaa tekeillä.
Eläimet nukkuvat aika paljon ihan kaiken kaikkiaan, luonnossakin. Yöaktiiviset nisäkkäät nukkuvat päivällä ja valvovat öisin, koira on sopeutunut ihmisen rytmiin.
Mun koirat saavat aktivointia ja osallistumiskokemuksia aamusin klo 6-9 ja sitten taas klo 16-24. Nukkuvat osan noistakin ajoista ihan omasta halustaan, vaikka voisivat osallistua perheen elämään.
Mun koira ei nuku ja kyllä kävisi sääli, jos puoli päivää pitäisi nukkua masentuneena.
*Aikuinen koira nukkuu keskimäärin 816 tuntia päivässä, seniori 1618 tuntia ja pieni pentu jopa 1820 tuntia, mutta unen tarve on yksilöllistä. Koirilla unenpuutteen merkkejä voivat olla stressaantuneisuus ja tavallista herkempi reagointi ympäristön ärsykkeisiin.*
No ei ole stressaantunut vaan nukkuu yöllä hyvin. Yritätte vain valehdelle itsellenne, että koiran pitäisi muka nukkua suurimman osan päivästä ja voitte jättää sen hyvillä mielin sitten yksin kotiin koko päiväksi.
Yksin koiran pitäminen vaatii paljon, ei siihen kannatakaan ryhtyä jos ei ole valmis tinkimään monesta muusta asiasta. Itselläni on ollut koira oikeastaan "aina", olen myös asunut aina yksin. Tai siis koiran kanssa.
Koiran omistaminen on tarkoittanut sitä, että vapaa-aikani olen viettänyt pitkälti korona/koiran kanssa. Ulkoilutukset rytmittävät arkea: Aamuisin n. 30 minuutin lenkki, töiden jälkeen päivän pitkä lenkki/ulkoilu (ehkä koirapuistoon) n. 1-2 tuntia ja illalla vielä pissalenkki. Töiden jälkeen on tultava suoraan kotiin, tietysti. Eikä koiraa illalla olisikaan oikein jättää itsekseen kotiin. Etätyö onneksi tasoittaa tilannetta niin, että koirani joutuu olemaan yksin vain 2-3 työpäivää viikossa kun pidän toimistopäivän.
Toisaalta todennäköisesti viettäisin vapaa-aikaa kotona/ulkoillen ilman koiraakin. Nyt molemmat ovat mukavampia, kun kaverina on maailman ihanin koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* 22 iltapissatus.
Kaverilla on koiria lammasvahteina. Ei ne todellakaan nuku 16 tuntia päivässä, kun on töitä tehtävänä.
Teen kaksiosaista työpäivää, eli töitä on aamulla muutama tunti, päiväksi tulen kotiin ja illalla teen vielä muutaman tunnin. Päivällä ja iltatöiden jälkeen on aikaa omalle elämälle, myös sille koiralle.
Aamulla tehdään lyhyt tarvelenkki. Päivällä tehdään joko lenkki tai tehdään jotain koulutusjuttuja. Iltatöiden jälkeen päivästä riippuen joko lenkki tai jotain muuta kivaa. Kasvukaudella ollaan paljon kotipihassa ulkona puutarhatöissä. Ennen nukkumaanmenoa vielä tarvelenkki.
Kisataan koiran kanssa kahdessa lajissa, niin treenataan monta kertaa viikossa ja kisat viikonloppuisin. Ei tietenkään kaikkina viikonloppuina koska olen usein töissä viikonloppuisin.
Koira pitää opettaa olemaan yksikseen.
Se käytännössä nukkuu sen ajan, kun olet poissa.
Se itse asiassa nukkuisi sen ajan, vaikka et olisi poissa.
On äärimmäisen mukavaa, kun tulee kotiin ja lähdetään yhdessä ulos.
Molemmaqt saa kivaa.
Se muuttaa sitä, mitä normaalisti tekisit, mutta se opettaa sulle ihmisyyttä
ja inhimillisyyttä tavoilla, joista et etukäteen tiedä yhtään mitään.
Koirat on oikeasti parhaita ystäviä ihmiselle.
Minulla ei ole muuta elämää koirieni lisäksi vapaa-ajalla. En harrasta mitään mihin en voi ottaa koiria mukaan. Itse taas toisinaan ihmettelen, miten kokopäivätyössä kävijöillä riittää aika ja jaksaminen pieniin lapsiin. Vaikka kyllä sekin varmasti riittää kun priorisoi asioita.