Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdistelmäsukunimi väliviivalla vai ilman

Pohtija
18.05.2023 |

Haluan hakea sukuni vanhan sukunimen osaksi sukunimeä. Nykyään yhdistelmäsukunimen voi ottaa myös ilman väliviivaa. Kumpi on teistä parempi? Nykyinen sukunimi (sama kuin miehellä ja lapsellamme) on tosi lyhyt. Suvun vanha nimi on sen kanssa erilainen, niin että kuulostavat yhdessä kivalta. Mutta tämä viiva - asia on vaikea päättää.

Uusi nimi päättyy samaan kirjaimeen, millä nykyinen alkaisi. Sen takia olen ajatellut että viivalla. Vaikka en pidä siitä viivasta.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei ole kiinnostava aihe? Vai onko yhdistelmäsukunimet niin harvinaisia nykyään, pois muodista... Ajattelin että täällä tulisi rehellisiä mielipiteitä.

Vierailija
2/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyyliin Anttilaanttinen? No ei todellakaan voi olla ilman väliviivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tyyliin Anttilaanttinen? No ei todellakaan voi olla ilman väliviivaa.

Ei vaan esim Maija Anttila Laanttinen.

Vierailija
4/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla yleistä.

Tee miltä tuntuu.

Vierailija
5/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli-Mäenpää-Vähä-Heikkilä.

Tämän tyyppisiä nimiä näki naisilla silloin 80-luvun loppupuolella, kun sukunimilaki uudistui.

Vierailija
6/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pohdiskelija kirjoitti:

Ehkä ei ole kiinnostava aihe? Vai onko yhdistelmäsukunimet niin harvinaisia nykyään, pois muodista... Ajattelin että täällä tulisi rehellisiä mielipiteitä.

On ne rehellisiä. Ro kauheasti kiinnosta.

Tee itsellesi sopiva valinta.

Hassu olisi ottaa viivan kanssa, kun se ei ole naimisnimi. Erikseen ottaisin.

Siis muutat oman nimesi vanhaan sukunne nimeen!

Vierailija
7/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysymysmerkki piti kirjoittaa.

Vierailija
8/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli-Mäenpää-Vähä-Heikkilä.

Tämän tyyppisiä nimiä näki naisilla silloin 80-luvun loppupuolella, kun sukunimilaki uudistui.

Anna-Maija Vähä-Heikkilä-Loikkanen

Vierailija
9/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yks hailee jos joku pari nen päätteistä jee jee yritetään vaan olla jotain, laita vaikka pari nimikirjainta väliin Pirjo FC Nieminen

Vierailija
10/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Kai nyt ihminen pystyy valitsemaan itselleen yhden mieluisan ja selkeän sukunimen? En ymmärrä minkään nimen ottamista vaan sen takia kun se on sukumme vanha nimi, ihan yhtä paljon olet sukua oli sinulla se nimi tai ei.

Vierailija
11/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Ala-Kapee on aika seksikäs sukunimi naiselle.

Vierailija
12/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Kai nyt ihminen pystyy valitsemaan itselleen yhden mieluisan ja selkeän sukunimen? En ymmärrä minkään nimen ottamista vaan sen takia kun se on sukumme vanha nimi, ihan yhtä paljon olet sukua oli sinulla se nimi tai ei.

Ei pysty. Minä vaihdoin sukunimen ja, kun menin naimisiin en halunnut vaihtaa jo vaihdettua sukunimeä, mutta olin kuitenkin sen verran "vanhanaikainen", että halusin myös miehen sukunimen.

Vierailija
13/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kai tarkoittaa että kuinka hyvin ymmärretään yhdistelmä, jos ei ole viivaa. Huonosti kirjoitettu. Kyllä niitä näkee

Vierailija
14/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ei ole edes mahdollista ottaa yhdistelmäsukunimeä ilman väliviivaa.

Vierailija
15/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ei ole edes mahdollista ottaa yhdistelmäsukunimeä ilman väliviivaa.

Se ei ole mielipidekysymys, vaan lukee sukunimilaissa.

Vierailija
16/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka käyttää somessa kolmiosaista sukunimeä: tyttönimi, nykyisen puolison nimi, sekä exän hieno ruotsalainen nimi 😂

Vierailija
17/46 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mielipidekysymys, vaan lukee sukunimilaissa.

Totta, tarkistin juuri ja laki muuttui 1. tammikuuta 2019. Oli mennyt minulta ohi. Mielenkiintoista!

Vierailija
18/46 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että kumpi näistä vaihtoehdoista on parempi (keksityt esimerkit)

Metsäranta-Aho

Metsäranta Aho

Eli a ja a peräkkäin

Molemmat nimet ovat tietty minulle tärkeitä. Ihan sama tykkääkö joku vai ei... Mutta miten tekisitte tuon viivan kanssa kun nykyään voi olla myös ilman viivaa? Kumpi selkeämpi?

Vierailija
19/46 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniimpi ilman viivaa, mutta myös outo

Vierailija
20/46 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pohtija kirjoitti:

Tarkoitin, että kumpi näistä vaihtoehdoista on parempi (keksityt esimerkit)

Metsäranta-Aho

Metsäranta Aho

Eli a ja a peräkkäin

Molemmat nimet ovat tietty minulle tärkeitä. Ihan sama tykkääkö joku vai ei... Mutta miten tekisitte tuon viivan kanssa kun nykyään voi olla myös ilman viivaa? Kumpi selkeämpi?

Äänteellisesti voi olla tosi vaikea, jos on kaksi samaa kirjainta peräkkäin. Me mietittiin lapselle nimeä, tyyliin Alvar Räikkönen. Tämä olisi herkästi kääntynyt puheessa Alva Räikköseksi, jolloin poika olisi muuttunut tytöksi.

Suosittelisin väliviivan kanssa, varsinkin jos toinen nimistä on vähänkään "etunimimäinen". Ettei nimi olisi luokkaa Sofia Laine Möttönen, jossa Laine saattaisi olla toinen nimi tai sukunimi. Todennäköistä myös on, että ihmiset yrittäisivät tuota väliviivaa sukunimiyhdistelmään tunkea, oli siinä sitä tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi