Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako ukkonen teitä?

Vierailija
18.05.2023 |

Vai nautitteko jyrinästä, välähdyksistä?
Pelottaa jo etukäteen kesän ukkoset. Kertokaa vinkkejä millä te muut pelokkaat olette pärjänneet!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota. Saa aikaan todella jännän tunteen, kuin itsekin latautuisi ja olisi ihan täynnä energiaa. Viime kesänä ukkosti pitkästä aikaa ihan kunnolla ja mies melkein suuttui kun halusin nautiskella showsta istuskelemalla terassilla sateensuojassa ja katsella. Oli liian vaarallista pihalla kuulemma.

Toinen sääilmiö, joka tuntuu vaikuttavan kehoon, on sade tai tarkemmin sitä edeltävä matalapaine ennen kuin sade alkaa. Tulen todella väsyneeksi ja pää saattaa tulla kipeäksi. Onko muilla tällaista?

Mä saan hedarin käytännössä aina ennen ukkosta ja miltei 100% varmuudella voinkin päätellä siitä, että jahans kohta ryskää vaikka ei vielä näkyisi edes niitä ukkospilviä.

Mulle tulee kans. Jo lapsena mökillä heräsin yöllä hedariin ja kohta kuului jyrinää.

Vierailija
22/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyisessä asunnossa rauhallisin mielin ukkosella, koska minulla on iso vaatehuone keskellä asuntoa, lähellä ei ole sähkölaitteita eikä vesikalusteita. Menen istumaan sinne vaatehuoneeseen kovimman ukkosen ajaksi. N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ukkonen sisällä tai turvassa pelota yhtään, on vain hauskaa. Jos taas olisi nalkissa järvenselällä tai puuttomalla vuorenrinteellä salamaan kuoleminen pelottaisi vallan hemmetisti. 

Vierailija
24/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se teitä pelota, ovat niin maantasalla, ettei se niihin iske. Korkeita rakennuksiakaan ei pelota, niissä on ukkosenjohdattimet.

Mutta puita ukkonen pelottaa!

Vierailija
25/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota ja kerran on salama meinannut iskeä minuun. Joku alkuvaisto otti minusta sitten otteen, kun tajusin, että nyt pitää lähteä tältä paikalta pois ja äkkiä. Koin selviä fyysisiä oireita ja sain vasta jälkeenpäin tietää, että  ne olivat tyypillisiä oireita ennen salamaniskua. Onneksi osasi kuunnella kehoani ja lähteä siltä paikalta pois. 

kerran salama iski 50 mtrin päähän ja sain siitä kiitokseksi hetken kestävän tinnituksen.

kerrostalossa asuessani tietokoneeni muuntaja kärähti ukkosella. NÄin vain sellaisen kirkkaan välähdyksen ja sitten tietokone sammui. Muuntaja haisi palaneelle. Vähän tietoja selvitettyäni sain tietää, että salama oli iskenyt lähistölle ja tullut sitten sähkökaapeleitä ptikin (tjsp). Onneksi ei käynyt kuinkaan.

Silti en ukkosta pelkää, tai ehkä juuri tuollaisten kokemusten vuoksi. Salama voi iskea ihan missä vain, joten on turhaa pilata päiväänsä sen pelkäämiseen.  Ei sitä silti järvelle soutelemaan kannata lähteä, uimaan tai golfaamaan (esim.). Muuten normaalia elämää, ukkosen muistaen.

Vierailija
26/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ukkonen sisällä tai turvassa pelota yhtään, on vain hauskaa. Jos taas olisi nalkissa järvenselällä tai puuttomalla vuorenrinteellä salamaan kuoleminen pelottaisi vallan hemmetisti. 

siinä tapauksessa pitää panna maate sinne vuorenrinteelle mahdollisimman matalaan kohtaan.

Vierailija
27/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pelottaa pommit, jotka tulee kohta itänaapurista. Onneksi en enää asu Helsingissä.

Vierailija
28/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota.Aina pitänyt ainakin vesisateesta ja kovasta tuulesta.Jyrinästäkin jos ei tule ihan päälle.

Vierailija
29/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa suuresti ajatus että nuorempana ukkonen ja salamat "pelotti", koska on isot ikkunat, niin suunnittelin silloin lattialla makaamista sängyn laidan vieressä (aina salamoinnin aikana). :D Mutta nelikymppisenä pidän ajatuksesta että salamoi ja ukkostaa vähän, haaveilen. Eri asia jos se jää pyörimään päälle tunneiksi ja ei pääse kauppaan tai asioita hoitamaan. Tai jos jumittuu kaupunkiin ostariin sen vuoksi, eikä pääse pysäkille. Kerran säikähdin ulos mennessä keskellä sisäpihaa, kun olikin salama taivaalla, en ollut huomannut ukkosen tuloa. Olen mieluiten sisällä silloin.

Vierailija
30/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota vaikka olen ollut talossa sisällä kun ukkonen meuhkasi. 1,5 kerroksinen talo niin hajotti kaikki pistorasiat. Lopuksi muuttui eteisessä jotenkin palloksi ja räjähti ulko-ovella, eteisen ikkunat meni kaikki rikki pirstaleiksi. Vakuutukset oli kunnossa niin korvasi täysin.

Lienee pallosalama. Minä ole myös nähnyt pallon ja sen räjähdyksen. Hyi!

Vierailija
31/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, paitsi silloin harvoin kun on ihan tallin päällä.

Vierailija
32/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kunnon ukonilma kaupunkikodissani. Oikein odotan niitä kesäisin. Mökillä sen sijaan pelottaa ja monta kertaa salama iskenyt ihan lähelle esim sähkötolppaan ja mökki mennyt pimeäksi ja on joskus hajonnut joku sähkölaitekin.

Vierailija
33/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen sääilmiö, joka tuntuu vaikuttavan kehoon, on sade tai tarkemmin sitä edeltävä matalapaine ennen kuin sade alkaa. Tulen todella väsyneeksi ja pää saattaa tulla kipeäksi. Onko muilla tällaista?

Joo on. Mulla on kans ukkostutka päässäni. Tulee väsynyt, huimaava ja päänsärkyinen olo. Kerran meinasin pyörtyä kun ukkonen oli ihan päällä ja olin autossa.

Pienenä pelkäsin ukkosta, mutta oltuani 2005 Helsingin Olympiastadionilla yleisurheilun MM-kisoissa jättiukkosessa lakkasin pelkäämästä. Stadionin uumenissa oli turvallista, vaikka ukkonen kajahteli rakenteissa.

Vierailija
34/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ennen kuoli talojen sisällä salamoihin mutta ei enää?

Ei mua pelottaisi kerrostalossa mutta haja-asutusalueella omakotitalossa kyllä pelottaa ja varmasti tänä kesänäkin. On se voima ihan uskomaton mikä tärähtää siitä salamasta.

Vierailija
35/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoranaisesti pelkää, mutta kunnioitan. Kova ukkonen päällä voi olla jännittävä omakotitalossa asuvalle. Pari kesää sitten olin yksin kotona ja oli kova ukkonen. Kuulin talon päädyn suunnasta kovan räjähdyksen. Satoi sormenpään kokoisia rakeita.

Lähdin kerran pyörällä kotoa 7 km:n päähän mustikkaan.

Menomatkalla alkoi kuulua ukkosen jyrinää. Kun pääsin metsään alkoi salamoida ja kuulin ukkosen jyrinää kolmella eri suunnalla. Lähdin pyöräilemään takaisin kotiin salamoidessa ja kaatosateessa. Kumikengät "lotskasi", kun sadevesi valui niihin. Rauhoitin itseäni rukoilemalla ja pyytämällä varjelusta Herralta.

Vierailija
36/41 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ukkosta. Ihana kun luonto näyttää voimansa, jotenkin todella tunnelmallista kun taivas on sysi musta, sataa kaatamalla ja jyrisee ja salamoi.

Vierailija
37/41 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taisi ukkoset karata. Ei näy vielä.

Vierailija
38/41 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin paikoissa ukkonen viihtyy liiankin hyvin ja aiheuttaa tuhoja joka kesä. Maaston muodoista riippuen ja oliko niin että sähkölinjojen päässä voi tapahtua asioita joita on syytäkin pelätä ja niihin varautua.

Vierailija
39/41 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa, asutaan omakotitalossa maaseudulla ja meillä ukkonen on hajottanut vuosien mittaan vaikka mitä. Kaupungissa asuessamme ukkosta ei edes huomannut. 

Vierailija
40/41 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan ukkosta. Ihana kun luonto näyttää voimansa, jotenkin todella tunnelmallista kun taivas on sysi musta, sataa kaatamalla ja jyrisee ja salamoi.

Ja asut keskellä kaupunkia kerrostalossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi