"Kiva, kun lähdit kahville - pyysin jo kaikkia muita."
Eräs kaveri pyysi kahville. Olin tästä iloinen ja menin hyvillä mielin kahvilaan. Siinä juotiin kahvia ja oli mukavaa, kunnes äkkiä kaveri totesi suunnilleen: "Kiva, kun lähdit mukaan. Pyysin kaikkia muita ennen sua, mutta kukaan ei päässyt, niin kysyin sit sua." Olin siis varasuunnitelman varasuunnitelma, ok, ei siinä mitään. Mutta oli jotenkin epämiellyttävää, että se piti ääneen sanoa. Varmaan ylireagoin, mutta tuntui vähän ikävältä.
Kommentit (60)
Mä en osaa loukkaantua tuollaisesta. Luultavasti se henkilö olisi mulle itsellekin se viimeinen jota tulee kysyttyä.
Hyvä että selvisi ja oli rehellinen, selvisi ne sosiaaliset hierarkiat tai listat. Mutta kauhea pettymys olla varavaihtoehto, varsinkin just siellä kahvilla. Ei ole kiva tavata enää, jos on jollekin järjestyksessä vaikka yhdestoista tai kahdeskymmenesneljäs. Huh.
Riippuu varmaan suhteen luonteesta, että onko mitään varsinaista tarvetta olla ns ekana listalla. Itse en erityisemmin huomaisi loukkaantua, jos esim etäisempi kaveri tekisi noin. Sen sijaan jos hyvin läheinen kaverini sanoisi noin, niin tulisihan siitä hieman etäinen tunne.
Mun ns. paras ystävä kertoi kerran etukäteen, että on kutsunut muita ystäviään saunomaan tulevana viikonloppuna ja, että voi laittaa minullekin viestiä, kun aikataulut selviää, jos haluan tulla myös. Sitten kun kyseinen lauantai koitti näin somesta jo iltapäivästä asti, että skumpat oli korkattu ja kippistely- kuvia tuli kaikilta paikallaolijoilta useita. Minulle laitettiin puoli yhdeksän aikaan viestiä, että "täällä ollaan, jos kiinnostaa". Vedin tästä johtopäätökset, että minua ei varsinaisesti paikalle haluttu, kun toiset olivat siinä vaiheessa jo juhlineet melkein kuusi tuntia. Tämän jälkeen näitä juttuja on ollu useita, pikku hiljaa olen tajunnut, että eipä taida ystävyytemme olla enää ennallaan.
Oisit kattonu kännykkään ja kappas, kaverilta tullu viesti, että tuutko hänen luokseen kylään, sitten sanonu moikat ja lähteny pois.
Vierailija kirjoitti:
Mun ns. paras ystävä kertoi kerran etukäteen, että on kutsunut muita ystäviään saunomaan tulevana viikonloppuna ja, että voi laittaa minullekin viestiä, kun aikataulut selviää, jos haluan tulla myös. Sitten kun kyseinen lauantai koitti näin somesta jo iltapäivästä asti, että skumpat oli korkattu ja kippistely- kuvia tuli kaikilta paikallaolijoilta useita. Minulle laitettiin puoli yhdeksän aikaan viestiä, että "täällä ollaan, jos kiinnostaa". Vedin tästä johtopäätökset, että minua ei varsinaisesti paikalle haluttu, kun toiset olivat siinä vaiheessa jo juhlineet melkein kuusi tuntia. Tämän jälkeen näitä juttuja on ollu useita, pikku hiljaa olen tajunnut, että eipä taida ystävyytemme olla enää ennallaan.
Törkeää :(
Mitä vastasit tuolle ns. "ystävälle"?
Mun kaveri pyysi lauantai-illan kuskiksi kaupungille, tosin mun olisi pitänyt vain heittää sinne, ei tulla mukaan baariin. Tyyppi vielä ihmetteli miksei musta kuulunut enää mitään tuon pyynnön jälkeen.
Tollaseen pitää vastata naama peruslukemilla että " Joo, harmi kun muut eivät päässeet. Vähän säälistä minäkin lähdin"
Toi ihminen roskiin elämästäsi ap
Vierailija kirjoitti:
Kerran kaverini pyysi festareille tyylillä lähdetkö jos x tai y ei pääse. Ilmoitin, että en ole tulossa. Olin siis etukäteen varan vara.
Niin tyypillisen suomalaista, että ei voi sitten lähteä porukalla vaikka kaikki ei tuntisikaan toisiaan hyvin etukäteen, vaan pidetään jotain varakaveria.
Käsittämättömän tökeröä. Miksi ei voinut vain sanoa, että kiva kun lähdit kahville, mukava jutella jonkun kanssa/tavata pitkästä aikaa yms.
Nää on näitä 'suorapuheisia' tapauksia. Itse ilmoittaisin vain että enpäs pääsekään!
Et kai aio enää mennä hänen kanssaan mihinkään?
Minä en varmaan edes tajuaisi, että tuollaisessa kommentissa olisi jotain vikaa. Sanoisin vaan että aijaa, no mukava nähdä mitäs kuuluu. Kahvittelisin vaan iloisesti, normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Toi on sellainen klassinen pershäiriöisen seuraansa mitätöivä kommentti. Siihen voisi vastata vaikka, että "kiva että pyysit kahville, vaikken yhtään ihmettele, ettei kukaan halunnut kanssasi lähteä"
Tai "Minua on jo pidempään säälittänyt miten jäät aina yksin, joten olipa kiva että pääsin kun omat menot peruuntui."
Mun äiti valittaa tätä aina, että on tuttaviensa varasuunnitelma, eikä siksi halua osallistua siihen mitä pyytävät. No ei häntä ehkä just siks edes pyydetä ekana, kun ei koskaan suostu lähtemään. Eikä hän itse ole ikinä se aloitteellinen, joka järkkäisi mitään tai pyytäisi muita mukaan. Sitten kateellisena kiukuttelee mulle, kun Pirkko ja Terttu menee teatteriin, eikä häntä pyydetty.
Tällä palstalla asiaa liipaten; myöskään treffeillä ei kannata alkaa valittamaan vastakkaisesta sukupuolesta mitään sellaista, että "kiva että pääsit treffeille, olen ollut tinderissä jo 8kk ja jutellut ja jutellut mutta kukaan ei ikinä lähde ulos asti". Silleen no kiva tietää että olen se 32. vaihtoehto.
Minulle kävi nuorena joskus näin. Tai siis ei sanottu suoraan, mutta kahvilla ilmeni että muita olikin jo pyydetty, mutta eivät olleet päässeet ja minä sitten jäin viimeiseksi vaihtoehdoksi.
No kyse voi olla myös siitä, että kaveri oli epävarma haluatko ylipäätään hänen seuraansa, ja siksi olet ollut listan viimeisenä. Ei siksi että olisit huonoa seuraa, vaan että näette harvemmin ettekä ole kovin läheisiä?