Mökkituliaiset, onko nämä ok?
Lyhty + kynttilä, servettejä. Joku makea jälkkäri konditoriasta. Yksi yö ollaan.
Kommentit (251)
Leikkokukat mökille ovat turhia. Mieluummin joku amppelikukka tai jonkinmoiseen pataan istutettava.
Kukka istutusastioineen tai maahan istutettava (jos maasto sallii) on myös hyvä. Tuskin kukkien väri riitelee, mökillä on luonto muutenkin ympärillä.
Kahvipaketti on aina hyvä, vaikka isäntä/emäntä ei joisi itse niin tulevan kesän vieraille.
Jos on joku tietty merkki itsellä käytössä niin vieraille luultavasti kelpaa tarjottavaksi Kultamokkakin.
Shampoo on juuri hyvä olla varalla jos vierailta unohtuu. Säästyy ne omat kalliimmat ja fiinimmät tuotteet.
Juomat ovat aina mökillä tarpeen. Vaikka itse ei käyttäisi niin varajuomina.
Vessapapetit sun muut hyödykkeet käy hyvin ilman mielensäpahoitusta.
Tämä on siis ihan tavisihmisen ja tavismökkiläisen näkökulma.
Ei-niin-tavis-ihmiset ja -mökit sitten oma asiansa.
Mutta niissä olen onneksi itse harvoin vieraillut. Täällä saa esimakua, se riittää jatkossa kiertämään ne kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Leikkokukat mökille ovat turhia. Mieluummin joku amppelikukka tai jonkinmoiseen pataan istutettava.
Kukka istutusastioineen tai maahan istutettava (jos maasto sallii) on myös hyvä. Tuskin kukkien väri riitelee, mökillä on luonto muutenkin ympärillä.
Kahvipaketti on aina hyvä, vaikka isäntä/emäntä ei joisi itse niin tulevan kesän vieraille.
Jos on joku tietty merkki itsellä käytössä niin vieraille luultavasti kelpaa tarjottavaksi Kultamokkakin.
Shampoo on juuri hyvä olla varalla jos vierailta unohtuu. Säästyy ne omat kalliimmat ja fiinimmät tuotteet.
Mutta niissä olen onneksi itse harvoin vieraillut. Täällä saa esimakua, se riittää jatkossa kiertämään ne kaukaa.
Mun mielestä nuo amppelit ja padat saa unohtaa. Ettehän te mene toisten kotejakaan sisustamaan noilla, joten miksi sitten mökkejä. Ehdottomasti kaikkea sellaista, josta "pääsee eroon" käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako teitä on menossa ja mielenkiinnosta kenen mökki? Serkku? Anoppi? Työkaveri?
Kaksi menee, ystäväpariskunnan mökille. Vähän vähemmän aikaa tunnettu näitä ystäviä, miehen työkuvioiden kautta alunperin tutustuttu. Ap
No mutta kuiten sen verran ootte ehtiny tutustua, kun olet siellä ennenkin käynyt ja nyt tuli kutsu illanviettoon ja yökyläilyyn. Se on nykyään aika harvinaista, että saa kutsua uudehkojen tuttujen mökille, vielä yön yli ja ei tarvitse osallistua ruokakustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysykääpä pitkän uran tehneiltä opeilta, montako pientä tuikkulyhtyä on uran aikana tullut saatua. Muuttolaatikollinen.
Tähän ratkaisuksi lahjojen tuomisen kielto opettajille. Koulu voisi yhdessä tehdä lahjomattomuuden päätöksen ja tiedottaa ajoissa asiasta vanhemmille. Ihan älytöntä krääsäpöhinää ja (hukkaan menneet) muutama eurokin saattaa köyhässä perheessä olla mietinnän paikka. Tervehdys kortilla riittää.
Alkuperäiseen aiheeseen toki off topic.
Vierailija kirjoitti:
No jos tuntee henkilön hyvin, voi viedä istutettavia kukkia. Itse en haluaisi. Päätän itse mitä istutan, vai onko jo kaikki istutettu. Omat amppelitkin on varmaan jo hankittu mökille, minne sen amppelin laittaa? Onko kaikilla joku pata tyhjänä odottamassa, että saisi joltain tuliaiskukat siihen?
Minun mielestä taas leikkokukat ovat hyvät. Ilahduttaa sen vierailun ajan ja sit nuukahtavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasitte siis kynttilällä ja servettipaketilla mennä kenties valmiiseen pöytään? Viettekö yhtään ruokaa/juomaa?
Kyllä, juuri näin. Nimenomaan on sanottu että ei tarvitse tuoda syötävää/juotavaa. Kysyin tuota jälkkärijuttua ja se oli ok. Ap
Lisäksi viiniä tai laatumehua. Lapsille jotain, jos on lapsia.
Jos saan kutsun ystävieni huvilalle, niin silloin vien vain tuliaisena pullon hyvää juotavaa ja jotain herkkuja.
Jos pyydän päästä ystävieni huvilalle, niin samalla kysyn mitä he haluavat että tuon sinne, ruokaa, juomia tai jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykääpä pitkän uran tehneiltä opeilta, montako pientä tuikkulyhtyä on uran aikana tullut saatua. Muuttolaatikollinen.
Tähän ratkaisuksi lahjojen tuomisen kielto opettajille. Koulu voisi yhdessä tehdä lahjomattomuuden päätöksen ja tiedottaa ajoissa asiasta vanhemmille. Ihan älytöntä krääsäpöhinää ja (hukkaan menneet) muutama eurokin saattaa köyhässä perheessä olla mietinnän paikka. Tervehdys kortilla riittää.
Alkuperäiseen aiheeseen toki off topic.
Ihan kokemuksesta sanon, että tuo opettajien lahjominen on koko ajan vähenemään päin. Ainakin täällä meillä päin. Ehkä puolet luokasta toi lahjoja opelle viime keväänä. T. Koululla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako teitä on menossa ja mielenkiinnosta kenen mökki? Serkku? Anoppi? Työkaveri?
Kaksi menee, ystäväpariskunnan mökille. Vähän vähemmän aikaa tunnettu näitä ystäviä, miehen työkuvioiden kautta alunperin tutustuttu. Ap
No mutta kuiten sen verran ootte ehtiny tutustua, kun olet siellä ennenkin käynyt ja nyt tuli kutsu illanviettoon ja yökyläilyyn. Se on nykyään aika harvinaista, että saa kutsua uudehkojen tuttujen mökille, vielä yön yli ja ei tarvitse osallistua ruokakustannuksiin.
Joo, ollaan oltu heidän luonaan kyllä. Mies on tutumpi heidän kanssaan kuin minä, kun hänen työn kautta on tuttavuus on tullut. Ja noista ruokakustannuksista, kyllä se muidenkin ystävien kanssa on vastavuoroista ollut, ei se ole minulle ainakaan mitenkään harvinaista että sanotaan ettei tarvitse mitään tuoda jos yhden yön vierailusta kyse on. Itsekin toimitaan noin. Ap
Mikä vimma täällä ihmisillä on selittää mitä itse haluaisivat tai eivät haluaisi tuliaisiksi. Ap on viemässä tuliaiset tuttavilleen, ja siinä ei ole merkitystä tykkäisikö joku av- mamma tästä vai ei. Minullakin on mökki, ja olen jo monta kertaa ollut usran kommentoijan kanssa eri mieltä onko joku tuliainen mielestäni hyvä vai ei. Mutta en aio kertoa, ei siitä ole ap: lle mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasitte siis kynttilällä ja servettipaketilla mennä kenties valmiiseen pöytään? Viettekö yhtään ruokaa/juomaa?
Kyllä, juuri näin. Nimenomaan on sanottu että ei tarvitse tuoda syötävää/juotavaa. Kysyin tuota jälkkärijuttua ja se oli ok. Ap
Laatumehua!?
Siis mikä wannabe bättre folk -ketju tämä on? Hohhoijaa, meidän mökille kelpaisi hyvin servetit, lyhty ja jälkkäri :) en tykkäisi, jos vieraat raahaisivat mukanaan ruokia, jos/kun ollaan sanottu, ettei tarvitse. Painajainen on se, kun vierailun jäljiltä on 5 avattua sipsipussia, 10 erilaista karkkipussia, puoliksi juotu viinipullo, 5 huilaripakettia, 10 erilaista levitettä aamiais pöytään jne. Sitten vaan jakamaan kuka ottaa mitäkin ja mitkä menee roskiin.
No jos mulla olisi mökki, olisin oikein tyytyväinen ap:n tuliaisista. Etenkin kun selkeästi ap:lla on käsitys, mistä vastaanottaja voisi pitää, koska hän on käynyt siellä aiemminkin.
Tuliaisista yleensä. Järkkäämme kotonamme silloin tällöin ystävätapaamisia, jossa kokkaamme heille ruoat ja tarjoamme kahvit + makeat + suolaiset välipalat. Meille on tuotu näihin kivoja tuliaisia. Kahvipöytään keksejä tai leivoksia, ruisnappeja ja tuorejuustoa. Suklaata. Eräät ystävät toivat ihanan kesäkukka-amppelin, kun tietävät että olen hulluna kukkiin. Myös muita kukkia olemme saaneet, samoin kynttilöitä ja ison kynttilälyhdyn. Eivät ole jääneet nurkkiin pölyttymään, vaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista?
Nämä, jotka jankkaa, että pitäisi jotain ruokaa viedä vastusteluista huolimatta, niin mitä veisitte!? Ja jankkaatte monta kertaa, että kyllä me nyt halutaan tuoda jotain ja toiset joutuu miljoonaan kertaan sanomaan, että ei tarvitse?
Mä en ole koskaan päässyt sisään tähän tuliaiskulttuuriin.
Voisin pyydettäessä viedä talous/vessapaperia, tulitikkuja, muita saunan ja grillin sytytystarpeita, kertakäyttöastioita tms.
Kahvia, maitoa, mausteita. Sipsejä tai karkkia.
Jotain kivoja koriste-esineitä voi viedä tuliaiseksi. Mökille ei yleensä kutsua tarvita. Onhan siellä aitat ja muut, sinne mahtuu aina yllätysvieraat muutamaksi yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä ehkä enemmän tarvii talous ja vessapaperia. Mökillä tuskin normaalisti katetaan servettejä pöytään.
Minä taas tykkään saada servettejä. Olen monesti saanut tosi kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatumehua!?
Siis mikä wannabe bättre folk -ketju tämä on? Hohhoijaa, meidän mökille kelpaisi hyvin servetit, lyhty ja jälkkäri :) en tykkäisi, jos vieraat raahaisivat mukanaan ruokia, jos/kun ollaan sanottu, ettei tarvitse. Painajainen on se, kun vierailun jäljiltä on 5 avattua sipsipussia, 10 erilaista karkkipussia, puoliksi juotu viinipullo, 5 huilaripakettia, 10 erilaista levitettä aamiais pöytään jne. Sitten vaan jakamaan kuka ottaa mitäkin ja mitkä menee roskiin.
Kuka ne kaikki pussit aukoo kerralla? Meillä ainakin on mökillä kaappi, jossa on kaikkea pientä jemmassa avaamattomana. Nämä on näitä länsimaisen ihmisen ongelmia kun puoliksi juotu viinipullo on painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Kauniita leikkokukkia, eikä mitään muuta. Niitten jälkkärien lisäks.
Mökille tai maalle muutenkaan ei kiitos leikkokukkia. Niitä on luonto tulvillaan. Amppeli on ok., jos välttis kukkia on vietävä.
Talvella jos kutsutaan mökille, niin leikkokukat on ok.
T. Mökkiläinen
Tostahan puuttuu enää ne Mariekeksit vai mikä se sahanpurukeksi on, mitä mökeille viedään, kun on niin halpa.