***KevätToiveidenOdotus viikolla 49***
Kommentit (24)
taas tuun kirjotteleen ihan pikana.
kahvittelu: juu, mulle passaa. oon ainakin ti ja ke treella kun mies sinne hesaan lähtee ja meen porukoille " hoitoon" :) mut tosiaan keskiviikko kuulostaa hyvältä.
nyt on rintareppukin sit hankittu. ja mies yllätti. oltiin lähdössä lielahdesta kohti keskustaa, niin hän keksi että jos mentäiskin sinne ideaparkkiin. no, nyt olin siellä vaan tunnin, mut tulipahan miehenkin paikka nähtyä. mut kyllä tuntu masussa kun kotiin pääsi. ihan eri olo kun esim pari viikkoo sitten kun vähän enemmän liikku.
minks: millaisia farkkuja kävitte kattoon? meilläkin mietteissä moinen, tosin meille varmaan jää myös toi punto. mut niin se varmaan liikkeitssä menee et eivät paljon tuunailuja hinnoittele, vaan se on just se merkki, ikä jne. jos yksityisesti myis niin vois saada jotain " arvoo" noille omille tuunauksille.
mut nyt monkin pariin.
tikru ja simppis 37+1
Ollaan tässä nukkumaan menossa vähitellen, mutta mä olen niin addiktoitunut näihin sivuihin, että oli pakko tulla vielä kurkkaamaan kuulumiset :)
Tikru oli jaksanut vielä miehen kanssa shoppailla, uskon kyllä että jälkeenpäin väsytti! Mulle on tosiaan ne Prisman reissutkin jo ihan tosi tukalia, kun pitää kävellä isoa kauppaa ympäri sen puoli tuntia... Päädyn aina nojailemaan etukenossa siihen kärryyn, kun en jaksa seistä suppareiden kourissa. Ja olen kummasti oppinut arvostamaan niitä sinne tänne sijoiteltuja penkkejä ;)
Niin ja ekaa kertaa ikinä suorastaan odotan anopin vierailua: se vie mut autolla kaupoille! Alkaa tuntua aika luksukselta, että voisi vaan kurvata autolla kaupan pihaan, käydä asioilla, ja nostaa ostoskassit kärryistä suoraan takakonttiin... Tällä hetkellä kun se kauppareissu on paikallisbussin odottamista sateessa ja tuulessa, ostosten kantoa kaupasta bussipysäkille, täydessä bussissa seisomista paluumatkalla, ja ostosten kantoa pysäkiltä kotiin. Ei homma eikä mikään normaalisti, mutta tämän mahan kanssa vähän ahdistavaa!
( . ) : Mulla on tosiaan ollut aivan priima olo tänään, varsinkin verrattuna alkuviikkoon. Kai se eilinen ässäily miehen kanssa piristi - vaikka taka-ajatuksena oli ehkä myös suppareiden vauhdittaminen... Supparit hävisivät aika lailla, mutta eipähän niillä vielä kiire ole.
Mun ehdottomasti toivoma vauvan syntymäaika olisi ensi viikon viikonloppu, mielellään sunnuntai 17. päivä. Se on mun siskon synttäri; tulisi kiva lahja :) Mutta jos nyt tämän vuoden puolella syntyisi...
Meillä on ollut ihana alkuviikonloppu miehen kanssa, kun se oli eilen ja tänään vapaalla. Tosin tänään siivotessa mies taas räyhäsi mulle niin paljon että itku tuli, mutta se sentään tajusi sitten lohduttaa. Mies aina purkaa siivousinhonsa muhun, enkä jotenkin ole kolmessa vuodessa tottunut sen kiukunpurkauksiin. Jostain syystä mattojen ja vuodevaatteiden tamppaus on aina se viimeinen niitti: miehen mielestä ihan turhaa, mun mielestä osa normaalia viikkosiivousta (tai vähintäänkin joka toinen viikko tehtävä homma). Ennen raskautta aina hermostuin ja tein sen itse miehen naristessa, mutta nyt en uskalla enää kannella painavia mattoja. Sitten olen kuulemma ihan tyranni kun pakotan miehen tekemään tuollaisia " ylimääräisiä" siivousjuttuja sen perusimuroinnin lisäksi :/ No, kai se on vaan itkettävä joka siivouskerralla, jos se on ainut keino saada hommat tehtyä...
Nyt sinne nukkumaan.
Kandi & Muhku 37+2
Yh, tuli just röyhtäys ja juuri syöty omena palasi kurkkuun, yök! Normaalisti en edes röyhtäile. Kyllä nyt ollaan ylhäällä.
Laitoin teille just maililla tuoreen masukuvan samalla ku laitoin muilleki kavereille. Pitäs tästä raahautua kävelylle, vieläkö te muut olette jaksaneet käydä kävelyllä/harrastaa jotain liikuntaa? Kandin ja tikrun ei ehkä edes kannata kovin ihmeempiä enää. Mullaki sauvislenkit on korkeintaan sen 30min kerralla. Hyvä jos ton jaksaa pari kertaa viikos. Mut tosiaan jos tulee päiväl pyörittyä jossain, kuten eilen autokaupoilla, niin ei tartte muusta liikunnasta saman päivän haaveilla.
tikru: Käytiin koeajamassa Opel Zafira, sellane tila-auto. Eka meinattiin et tollane korkeampi auto ois kiva, ei tartte niin alhaalla kykkiä kun lasta laittaa vöihin ja muuteki ois tilantunnetta. Mutta ajon jälkeen mieli muuttui täysin! Niin hirvee melu (meidän mielestä) ja pakettiautomeininki. Kyllä perinteinen matala ja pitkä farmari on meidän juttu. Hinta sit ratkaisee. Ei haluta paljon laittaa väliin rahaa, kun entinen menee vaihdossa. Citroen Xsara farmari käytiin ajamassa ja ei moittimista! Eli sitä mietitään vakavasti tai jotain samaa hintaluokkaa, merkeistä Nissan, VW, Subaru, Audi, BMW. Vuosimalleja väliltä 00-04.
kandi: Heh, vai yrititte vauhdittaa suppareita :) On se kyllä pian, jos syntyis jo ensi viikolla!! Joo kaupas käydessä on hyvä nojailla niihin ostoskärryihin! Sen mäkin oon keksinyt! Ja mies saa juosta ne unohtuneet kananmunat kaupan toisesta päästä sillä aikaa kun mä nojailen kärreihin :)
Minki 36+6
Kahvittelusta: Keskiviikko sopii hyvin ja mulle passaa mikä vaan aika vaikka aamupäivästäkin. Mitenkäs Söpösimmu, ootko innokas tuleen mukaan sit on varmaan ilta-aika parempi jos oot töissä? Olisko jollain hyviä paikka ehdotuksia?
Kandi ja muut: Ihan pakko kysyä, miten seksi sujuu ison mahan kanssa? Tuntuu et on jo nyt pieni massu tiellä ja sitä saa varoa mikä hankaloittaa hommaa, saati sitten kun massu on tosi iso.
Ostin Ikeasta hoitopöydän. Sain siskon kantajaksi joten saatiin 30 kg paketti raahattua autoon. Se on mallia Diktad (muistaakseni) mutta ei ostettu sitä ylähyllyä. Se on sellanen lipasto jossa on ylin hylly avoin ja kolme laatikkoa ja sen hoitotason saa käännettyä sen lipaston päälle niin että tulee tavalliseks lipastoks. Sille on siis paljon muutakin käyttöä hoitopöytä jakson jälkeen. Kallishan toi oli verrattuna tavallisiin hoitopöytiin, mutta kun sille on muutakin käyttöö niin ajateltiin et on hyvä sijotus.
Minks: Se on kyllä tylsä et auton arvon ratkasee vaan ne tietyt asiat kun menee vaihdossa. Yksityisesti myytynä voi tosiaan saada enemmän mutta se on paljon epävarmempaa saada kaupaks. Toivottavasti löydätte mieleisen auton ja teille sopivaan hintaan.
Autoista puheen ollen, söpösimmu, aikas hieno auto sulla, ihan kateudesta vihreenä kattelin torstaina :) Kyllä kelpaa pikkuista siinä kuskailla.
Kävin kattoon kelan sivuilta ja hakemus oli ainakin saapunu kelaan. Miten se näkyy et siitä on tehty päätös? Kun siellä luki vaan et hakemus saapunut sillon ja sillon ja seuraavan maksun kohdalla ei tietoa. Laitoin sinne postia et kauanko kestää saada se päätös. Kai ne kuukauden päästä vastaa :)
surullinensiili 27+6
hih, mäkin rohkenin yhden masukuvan lopulta laittaan levitykseen, eli mailit odottaa laatikoissanne:)
kandi: kaikki ässät ollut täällä tänä viikonloppuna käytössä;) ja sit käytiin vielä kävelylläkin. tosi kävely, ehkä vartti oltiin ulkona ja jo sinä aikana tuli yks kipiämpi supistus (näin ainakin oletan) kesken matkan. miehelle nauroinkin et ollaan mekin, ihan kun yritettäs simppistä ajaa yksiöstään kun kaikki keinot otetaan käyttöön. tosin mielummin ehkä kumminkin sais ittekseen tullakkin, kuin et käynnisteleen joudutaan.
minks: tossapa se kävely tulikin jo kommentoitua. samalla lailla eilen tuli ideaparkissa yks tollanen kipeämpi suppari. eli tahtia on pitänyt jo aika lailla rauhottaa:) nooh, parin viikon päästä sit taas kärrytteleen:)
surullinensiili: mies just nauro aamulla kun ei ylety masun ylitte enää pussaan ässäillessä:) muuten musta tuntuu et massu ei pahemmin oo tiellä, tai tietty vähän rajottaa mut se on vaan kiinni miten puuhaa;) jossain vaiheessa liitokset oli pahasti kipeet, silloin ei tuntunut kovin hyvältä, mut nyt vissiin paikatkin jo sen verran pehmenneet, että ei tunnu pahalta.
kelasta: mulla kesti äippäpakkauspäätöksen saaminen ehkä pari viikkoo. noista muista kestikin sit kauan niin et luki vaan et hakemus saapunut, tosin mulla olikin se tilanne et työnantaja maksaa nää ekat kuukaudet. mut postitin kirjeen vissiin joskus elokuun lopulla ja viime kuussa tuli kotiin ilmoitukset noista raha-jutuista.
no niin, jatkelenpa uiskentelun katselua. voi kun pääsis itekkin polskiin:) huomista neuvolaa odotellessa.
meillä muuten tullut näköjään tavaksi että mies aina kysyy illalla et et kai sä tänä yönä synnytä, tänään sanoin etten ihan varmasti voi näillä viikoilla enää mitään lupailla:)
tikru ja simppis 37+2
Mä unohdin liittää sen edellisen pinon linkin... Tästä ei tuu kyllä mitään, no toivottavasti kaikki sen löytää.
Minks: Ai huomasit hääkuvan :) Oli kirkkokin väärin, niin siinä käy kun laittaa miehet asialle... :) No eipä tuolla ole mitään merkitystä. Ei ollut mulla huntua. Hartioilla oli ihan tavallinen valkoinen pashminahuivi. Huomenna pitäis hakea kuvat valokuvaamosta, melkoinen lasku niistäkin tulee.
Se meidän haalari on vaaleansininen. Mun mielestä se käy paremmin kummalle vaan kun vaaleanpunainen :) On varmaan samanlainen kun teillä, siinä on pienet korvat, tasku edessä ja on superpehmeä ja saa muunnettua jalkaosan pussiksi. En tiedä onko joka paikassa niin kallis vaikka onhan noi tutan vaatteet kyllä melko hintavia, yhdet potkarit oon ostanu ja ne tais olla reilu kymmenen euroo.
Onko sulla jotain hyvää limpun ohjetta? Mä mietin et olis kiva tehdä lahjaks mummolle ja kummeille joululimppu kun ei mitään turhaa krääsää aina viittis viedä, mutta kun en oo koskaan limppuja tehny niin en oikein osaa valita hyvää ohjetta keittokirjasta.
Joko teillä isomassuisilla on napa pullahtanu ulos? Millon se sen muuten tekee? Onko teille tullu maksaläiskiä? Just tajusin et mulle ei ainakaan ole tullut ja joskus niitä tuli pelkästä pillerien käytöstä. Ehkä johtuu siitä että aurinko ei kyllä ole paljoa näyttäytynyt.
(.) Maha alkaa painaan. Viimesen viikon aikana on huomannu et aika pallo tohon on kasvanu. Nyt jo puhisen niin kauheesti et saa nähdä mitä se on lopussa. Mieluusti vaan makoilis. Täytyy varmaan harkita sitä tukivyötä vaikka selkä ei enää niin vihottelekaan mut maha painaa sen verran et kävely ei tunnu kovin kivalta. Täytyis kyllä äkkiä siivota kämppä, tuskin jaksan tehdä mitään enää ison mahan kanssa. Sit voi keskittyä kutomiseen jota en oo vielä edes alottanu :)
surullinensiili 27+0
SuSi, juuri noilla viikoilla se tukivyö on tarpeellisin! Että käytä vaan aina kun olet liikkeellä. Siitähän se maha vaan kasvaa ja kasvaa, mutta jossain vaiheessa siihen vaan " tottuu" eikä sitä kasvua enää itse tajua niin selvästi. Mullekin sanoivat kurssikaverit viime perjantaina, että viikossa oli kasvanut selvästi. Enpä olisi itse huomannut enää tässä vaiheessa mitään! :)
Pikaisesti neuvolakuulumisia (samat jutut enskojen palstalla):
*Eli neuvolan mukaan viikkoja 36+2, itse lasken 36+4.
*Painoa +850g/vk - turvotusta hiukan?
*RR 127/91, pitää mennä loppuviikosta uudelleen mittauttamaan tuo. (Nukuin viime yönä vain viitisen tuntia, että selittää ehkä vähän. No, otetaan varman päälle ja seuraillaan ahkerasti...)
*Pissa puhdas.
*Hemppa 136 - noussut hienosti kahdessa viikossa 112:sta!
*Sf-mitta 33 (tosin mittasi mun mielestä häpyluun yläpuolelta eikä sen päältä...)
*Vaavilla raivotarjonta, laskeutunut on, ja pääkin on aika tukevasti siellä ihan alhaalla. Syke välillä hurjan korkea kun riehui, mutta kortissa lukee nyt n. 150.
Mieskin oli pitkästä aikaa mukana, ja neuvolan terkka huomioi hänet tosi mukavasti. Mies tosin kauhisteli jälkeenpäin, että " meneekö sulla aina kolme varttia tuossa käynnissä" :) No eipä mene, mutta nyt juteltiin mukavia miehen kanssa parisuhteesta ekan vartin verran!
Mieshän ei ole pitkään aikaan ollut neuvolassa mun kanssa, viimeksi taisi olla lääkärineuvolassa viikoilla 10+2! Ultrissa se on ollut, mutta muuten ei ole osoittanut erityistä intoa tulla mukaan. Eikä ihmekään, kun siellä on lähinnä vain mittailtu mua edestä ja takaa. Nyt oli muutenkin ihan eri fiilikset kun neuvolan terkka vaihtui, tämä uusi (ja nuori) tajuaa paljon paremmin, miten esikoistaan odottavaa kannattaa huomioida :)
Mutta väsyttää niin paljon että pakko mennä pötköttämään. En saanut viime yönä unta ennen neljää, ja sitten piti jo kymmeneltä herätä. Nyt pitää mennä ottamaan vahinkoa takaisin!
Kandi & joulupoika 36+4
surullinensiili: Heh, mies nauroi kun kerroin sun miehen mokasta kirkon suhteen :) Tosta voi kuulema kuittailla lopun elämää, että " menit sitten kangasalalla naimisiin ja mä hatanpäällä" :) Noo, mitä pienistä, sitä sattuu :) Joo valokuvaamon kuvat on kalliita. Mutta onhan se taso ihan toista ku jos joku kaveri ottais tavan kameralla. Ottitteko häät videolle? Joo meillä on sitten ihan samanlainen Tutan haalari :) On kyllä kaunis ja minusta sopii yhtä hyvin myös tytölle, vaikka sininen onkin. Kuinkahan ihmeen paljon anoppi on haalarista maksanut, toivottavasti se oli löytänyt jonku tarjouksen.
Limpusta: No eipä ole ihmeempiä ohjeita kun en ole itsekään koskaan tehnyt. Missähän mä ohjeen näin, olisko ollu pirkka/yhteishyvä. Siitä sain idean, että tänä vuonna teen itse senkin. Just otin porkkanalaatikot uunista. Tein kaksinkertaisen annoksen ja saman aattelin vähintään tehdä myös lanttu- ja perunalaatikoista. On sitten hyvää syötävää kun vaavin kanssa tullaan kotiin (jos nyt syntyy viim. tammikuun ekalla viikolla, muuten ehditään kyl kaikki syömään).
Ei ole napa pullahtanut, on se nyt enemmän pinnalla kun normaalisti, mutta en usko et tuosta edes pullahtaa. Maksaläiskiä? En ole niistä kuullutkaan. Joo kuten kandi sanoi, käytä nyt ihmeessä tukivyötä! Helpottaa NIIN paljon! Huomaat eron heti ku koitat sellaista ja sen jälkeen et halua ilman vyötä lähteä minnekään! Itse koen että apua on ollut vyöstä edelleen ja käytän sitä aina kun ovesta lähden ulos pidemmälle ku postinhakureissulle.
kandi: Hyviä neuvolakuulumisia oli sulla! Vai on pikkunen jo laskeutunut, lähtölaskenta on alkanut :) Mä kuulin just äidiltä, että hänellä esikoinen syntyi 2vko etuajassa, tosin sen seurauksena kun äiti oli ollut jossain tukkimetällä (!). Ihme touhua kyllä siihen aikaan! Viimesilläänkin pitää lähteä mehtään rymyään! Ei kuulema käyttänyt mitään kivunlievitystä, paitsi viimeisen kohdalla ilokaasua (meitä on siis 5 lasta). Toista se siis oli tuohon aikaan. Kyllä synnytyksestä tänä päivänä selviää, kun on liuta kivunlievitysmenetelmiä käytössä!
tigger: Toivottavasti saadaan auto huomenna parkkiin! Lehdestä vaan luin ettei parkkitila meinannu riittää, mut se oli viikonloppuna. Ei varmaan ole arkipäivänä yhtä ruuhkaa. Toivotaan.
Minki 36+0
Tuossa linkkiä edelliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8951082&p=4&mpage=2&tmode…
Joo se Ideapark on varmaan sitten ruuhkan hälvettyä (=joulun ja alennusmyyntien jälkeen) ihan kiva paikka pyöriä vauvan kanssa. Harmi vaan kun nuo " ostoshelvetit" rakennetaan aina niin korven keskelle, ettei pääse julkisilla. Tai no, tuonne Ideaparkiin ilmeisesti menee tavallista paremmin bussejakin, eli jotain parannusta ilmeisesti on tapahtunut. Täällähän Itis on oikeastaan ainut mihin on tosi simppeli mennä julkisilla (metrolla siis), kaikkiin muihin mennessä pitää pelailla täpötäysien bussien kanssa. Silläpä ei tulekaan käytyä kovin usein missään ostareilla...
Pitäisi lähteä kauppaan vielä tänään. Huomenna en kerkiä missään välissä, ja sittenhän keskiviikkona kaupat ovatkin kiinni. Prismassa on Savonia-sarjan peruspaketti tarjouksessa 49e, ja kun mummo antoi viisikymppiä joululahjarahaa, ajattelin sijoittaa sen uuteen aterinsarjaan. Meidän kaikki haarukat ja veitset on jotain halpakamaa, ei oikeasti saisi pestä edes koneessa. Ajattelin, että voisi vähitellen ruveta joskus valitsemaan laatua hinnan sijaan...
Minks ja Tikru, onkos teillä jo kaikki valmiina pikkuista varten? Meiltä puuttuu vielä hoitoalusta pesukoneen päälle, turvakaukalo ja sitteri. Hoitoalustan ostan sunnuntaina kun anoppi tulee kylään ja vie mut autolla kaupoille, ja sitteri+turvis pitäisi käydä hakemassa miehen työkavereilta tässä jossain vaiheessa - josko sitten ajeluttaisin anoppia enemmänkin sunnuntaina... ;)
Vähän ärsyttää tuo anopin (ja sen miesystävän) vierailu, kun ne tulee meille sunnuntaista maanantaihin, ja miehus on sunnuntaina töissä koko päivän. Pitää siis viihdyttää niitä ihan yksinään täällä. En kyllä kehtaisi pistää miestä viettämään päivää oman äitini seurassa kahdestaan, mutta ilmeisesti toisin päin ei ole ongelma :/ TOIVOTTAVASTI anoppi tajuaa tulla vasta illan suussa, etten tosiaan joudu puhumaan small talkia kymmentä tuntia täällä kotosalla... Kaupat on kuitenkin yhdeksään asti auki sunnuntaisin, joten keritään hyvin shoppailla vasta illallakin.
Tässäpä nuo valitukset tältä erää :) Mulla on kyllä huono omatunto kun aina valitan anopista, mutta kun meillä on niin erilaiset käsitykset sukuloimisesta ja sukulaisille kuuluvista velvoitteista. No, kai ne tässä hioutuu vähitellen, kun aikamme ollaan napit vastakkain...
Kandi
Minks: Täytyykin muistaa kuittailla miehelle kirkko mokasta aina sopivassa saumassa :) Meidän häitä ei videoitu, en kyllä olis halunnutkaan. Kuvatkin on jo niin kamalia (siis itse otetut) että jos olis vielä toilailuitaan tarttenu videolta katsoa niin huh huh :) On se kiva et on kuvaamossa otetut kuvat onhan ne laadukkaita. Kiitoskortit ratkaistiin kuitenkin niin et teetettiin ihan mun siskon ottamasta digikuvasta, mummot ja vanhemmat sai kuitenkin kuvaamossa otetut kuvat. Mun mielestä niistä kiitoskorteista ei kannata kauheasti maksaa kun ne kuitenkin joutuu johonkin laatikon perälle tai ne ei muuten oo kovin tärkeitä vähänkään kaukaisemmille sukulaisille.
Täytyy siis kokeilla limppua ihan keittokirjan reseptillä tai pirkassakin tais olla joku joululimpun ohje.
Ne maksaläiskät on sellaisia vaalean rusehtavia laikkuja jota tulee yleensä kasvoihin, ensin kai kasvojen sivulle silmän viereen (mikähän ton kohdan anatominen nimi vois olla...). Vanhoilla ihmisillä niitä on usein myös käsien selkäpuolella. Mulla oli kyllä joskus käsivarressakin, tuli tosiaan siitä kun käytti pillereitä ja sai aurinkoo. Ne on näitä pikkukivoja hormonien aiheuttamia kauneusvirheitä.
Juhlista ja erityisesti kiitoskorteista tuli mieleen oletteko suunnitelleet ristiäisiä/nimiäisiä? Mulla olis hirvee hinku alkaa suunnitteleen kutsua/käsiohjelmaa ja tarjoiluja ja suurinpiirtein ompeleen kastemekkoa. Olis kiva antaa sit mukaan muistoksi kuva vauvasta, itse saatiin sellanen ristiäisistä ja mun mielestä oli tosi kiva kun ei me muuten oltais kyseisen lapsen vauvakuvaa saatu. Tiedän, olen hullu kun vauvan syntymäänkin on vielä kolme kuukautta, mutta mulla käy aika tosi pitkäks ja on aikaa pohdiskella tällasia. Mä tykkään järjestää juhlia mutta en yhtään olla niiden keskipisteenä. Onhan tässä omat valmistujaisetkin puolentoista viikon päästä jos vaikka niihin nyt ensin keskittyis...
Kandi: Mä kans mietin et miks helkkarissa se Ideaparkki piti tehdä keskelle ei mitään, mutta eipä sille kai olis ollu tilaa missään muualla. Toistaiseksi sinne kulkee ihan omat bussit mutta saa nähdä meneekö enää kun alku huuma on ohi. Se on vähän sama kun Prisma tai Citymarket, ne on kans aina niin et eipä niissä juuri viitti ilman autoo käydä. Helsingin suunnalla niitä onneks on kauppakeskuksissakin joihin pääsee julkisillä. Mut täytyy sanoo et aika v-mäistä se oli Ruoholahdesta raahata ruokakassit ratikassa töölöön.
Vauveli on alkanu potkiin melko lujaa, ei se nyt satu mutta tuntuu tosi napakkana. Mä luulen usein et supistaa, mut kun kokeilen niin pikkunen vaan punkee itteensä selkä etuseinää vasten. Oliko/onko teidän pikkusilla jotain suosikki asentoo/paikkaa missä tykkäs oleilla kun vielä mahtui liikkumaan vapaasti? Tää kaveri tykkää lekotella usein ihan pinnassa, selkä etuseinää vasten usein vielä poikittain mikä taas musta ei tunnu kauheen mukavalta kun tuntuu siltä et maha ratkee.
Täytyy hankkia se tukivyö. Onko vinkkejä mistä sais tampereelta halvalla?
Mies on pikkujouluissa ja mulla on aikaa runoilla tänne :) Josko vaikka menis katselemaan telkkaria toviksi.
surullinensiili 27+1
SuSi, toi ratikalla ostosten raahaaminen Ruoholahdesta Töölöön on tullut koetuksi :) Eikä tosiaan ole kauhean kivaa, ainakaan ruuhka-aikaan...
Niin ja mulla myös vauva pönki itseään ihan etuvatsalle noilla viikoilla, ja itsekin usein luulin supistuksiksi. Pylly oli koko ajan siinä kylkiluiden alapuolella pönöttämässä - tai onhan se vieläkin, kun ei se enää muualle mahdu :) Mutta mulla supparit erotti kun kokeili vaikkapa sivummalta alavatsasta. Usein oli ylävatsa ihan pinkeänä, mutta alavatsa " löysä" . Eli vauva vaan puski siellä.
Nimiäiset pidetään varmaankin Jämsässä anopin kotona, koska sinne on sukulaisten helpoin tulla. Pidetään sitten täällä Keravalla kavereille omat vauvajuhlat, niin ei tarvitse niitä velvoittaa ajamaan Keski-Suomeen yhden juhlan takia. Anoppi on ihan innoissaan tuollaisista, joten meidän ei tarvitse huolehtia juuri mistään järjestelyihin liittyvästä. Sillä on omakotitalo ja pihassa jonkun verran tilaa autoille, joten mahtuu enemmänkin vieraita.
Mun puolelta kutsuttaneen 4kpl setiä, pari serkkua, ja yksi täti; joista ehkä 2-4 henkilöä pääsee paikalle. Sen lisäksi tietty vanhemmat ja mummot, siinä se sitten onkin.
Miehen puolelta taas kutsuttavia on pikaisesti laskettuna ainakin 25, ja nekin kaikki asuvat lähistöllä, eli tod.näk. myös tulevat... ;)
Jep. Mies katsoo Tuntematonta, itse ajattelin mennä pesemään pyykkiä. Illalla linnoittaudun telkan eteen katsomaan linnan juhlia, joten sitä ennen pitää saada kaikki kotihommat tehtyä :)
Kandi & Muhku 36+6
kuus tuntia meillä eilen minksin kaa meni. mut voin suositella menemään tolla lailla arkena aamusta, silloin pääsee lähteen pois siinä vaiheessa kun työssäkäyvät sinne ryysii. kaikkee kivaa pientä löytyi, vauvanvaateliikkeitä oli paaljon.
mut kyllä sitten illalla masussa tuntukin et oli kuus tuntia ostarilla kierrellyt. " onneks" anoppi kutsui meidät syömään, ja sit jäätiin sinne viä yöksin eli aamulla vasta kotiuduttiin.
lääkäri oli kans eilen aamulla:
paino oli ihan pikkasen noussut, mitä ihmettelin kun tuntuu et ois turvotusta
hemppa oli noussu 120:een (JEY!) ei tartte tota litkuakaan ottaa kun joka toinen päivä
rr oli noussut. nyt pitää seurailla jos tulee päänsärkyä tms oireita. mitataan seuraavan kerran maanantaina neuvolassa.
pissa ok
sf 33, pysynyt samassa
simppiksen syke 140
kohdunsuu auki sormelle jos tunki (näin se lääkäri sen sano:)), kanavaa 3 senttiä jäljellä.
siinäpä ne olennaisimmat.
ai niin, täällä en oo tainnut vielä perjantain seikkailusta puhuakkaan. tuli taas siitä obsidanista niin kamala olo, et käytiin sairaalalla pyörähtääs. ei löytynyt ololle syytä paineista, et kai se rauta se syy oli, sen jälkeen oon sit juonut tota kreuter...saftia. käyrille piirtyi hyvä syke ja säännöllisiä pikku-suppareita. lääkäri ultras ja anto painoarvion 3100g, mut tuohan nyt voi heittää.
eli sellaista:)
kandi: meiltä puuttuu kans tuo hoitoalusta ja sit rintareppu. jos sais miehen muksutalliin puhuttua viikonloppuna.
mut nyt tuntematton seuraan (ellen nukahda...)
tikru ja simppis 36+5
Onko sulla siis jo maanantaina neuvola, vaikka vasta eilen kävit?? Ihailtavan tiheä tahti! Mulla oli nyt maanantaina, ja seuraava on ensi viikon perjantaina. Eli mahdollisimman pitkä aika " viikon" välein tapahtuvassa seurannassa..
No, mullahan on huomenna se pikakäynti, kun katsotaan verenpaine (ja pissa) uudestaan. Alapaine kieppui sitkeästi 90:ssä, vaikka mitattiin digillä ja käsikäyttöisellä ja pidettiin taukoa välissä... Normaalisti mulla on ollut alapaine 80-82, eli oli se vähän kohollaan.
Ja TURVOTUSTA on. Sormus ei ihan sulavasti lähde sormesta, ja varpaitakin kipristelee siihen malliin, että tönkköinä ollaan. Eilen illalla oli nilkoissa karseat jurmut, kun sukat oli painaneet turvonneita jalkoja. No, eikös turvotus ole merkki istukan hyvästä toiminnasta?!
Kandi taas
kandi: Mulla kans neuvolakäynnit mahd. harvaan. Toistaiseksi väli on kaksi viikkoa, kun ei mitään ihmeellistä viime käynnissä ilmaantunut. Mä oon vähän " odotellut" tota turvotusta, kun sitä niin monella tuppaa lopussa olemaan ja multakin sitä joka käynnillä kysyvät. Mut eipä näy. Hoitoalustasta sen verran, kun sulta ja tikrulta se vielä puuttuu, niin kai tiedätte että niitä on sellasia pinnarin päälle laitettaviakin olemassa? Vai olikos teillä molemmilla hoitopöydät? Meinaatteko sit kaksi alustaa hommata, toisen makkariin ja toisen kylppäriin? Mä aattelin ihan yhdel pärjätä. Meillä rupee oleen nyt kaikki valmiina. En keksi enää mitään ostettavaa, paitsi imetysliivit itelle. Ja täytyy miettiä vielä sitä villa-asua vauvalle. Paidan neuloin itse, mutta villa-housut ois niin kätevät. Toivottavasti selviät siitä anoppi-vierailusta. Ymmärrän täysin, miltä tuntuu kun joku " tunkee" kylään eikä ymmärrä miksei se olis niin mukavaa. Mulla oli täti vähän tuollainen. Ei nyt kyläs käyny ku asuu kaukana, mut soitteli jatkuvasti. Sit sanoin suoraan, etten tykkää pitää yhteyttä niin usein ja en tiedä olisko pitäny sanoa, koska nyt sit kyseinen täti on suuttunut mulle. Siihen loppui yhteydenpito kokonaan.
tikru: Joo ideapark-reissu tuntui täälläkin! Siellä kävely ei juuri tuntunut ja olo oli ihan mahtava, mutta kotiin kun pääsi ja otti tukivyön pois niin iski selkäsärky! MINULLA! Ikinä ole selkään koskenut. Varmaan se teki, et oli jalkojen päällä niin paljon ja kun maha kuiteki jo iso niin selkä teki työtä koko ajan. Kävin viel prismassa sen jälkeen (lue, oli pakko vielä testata niitä uusia kenkiä :)), mutta tukivyö on niin ihmeellinen ettei siel selkää särkenyt.
SuSi: En kyl tiedä mistä sä löytäisit halvalla tukivyön. Itse maksoin suosiolla 40e Anitan vyöstä. Tuntuuhan se hirveeltä summalta kyllä. Meidän vauvan suosikkiasento oli se poikittain noilla viikoilla. Ja kyllä sattui kun siinä sitten päällään pökki toiseen suuntaan ja pyllyllä toiseen! Mutta tällä hetkellä maha on kyllä koko raskausajan pinkein. Iho on tosi kireä ja napakin sen näköinen, että jos tässä olis vielä monta viikkoa niin vois pompahtaa ulos.
Ristiäisistä: Mä toivon edelleen, että voitas pitää ne tääl meillä. En vain tiedä kui tänne mahtuu 12 sukulaista (tässä vasta aivan lähimmät eli molempien vanhemmat sekä sisarukset), pappi, me ja kaksi kissaa. Ei kyllä mahdu kaikki istumaan :/ Mutta jos tuota hankaluutta ei mieti niin teoriassa siis ajateltiin että pidettäs sukulaisille ja kavereille erikseen juhlat. Mikäli tää meidän asunto ei vain ole riittävän iso, niin kai se on johki srk-taloon mentävä. Kummankaan kotia ei mennä, kun se ois toisen perheelle epäreilua.
(.) Pullea olo on ja vatsaa kiristää. Yöllä kyljen käännöt on inhottavia. Pistää ja sattuu joka puolelle. Hirveä kuume ois saada vauva jo syliin! Vaan eipä taida verrattuna tikrun ja kandin oireiluihin, täältä päin tän vuoden puolella vauvauutisia kuulua. Eihän sitä tiedä, mutta itsellä on sellane veikkaus. Ei ole laskeutunutkaan pää vielä.
Minki 36+3
Kävittekö kattomassa ilotulitusta eilen? Me käytiin ihan extempore. Meni muutama minuutti sitä pauketta kunnes vauva heräs :) Vähän hidas vissiin heräilemään :) Sit kyllä tuntu liikettä ilotulituksen loppuun saakka. Hieno oli show ja minä taas liikutuin :/ Olo on vaan niin herkkä nykyään.
Minks
Tulin vaan raportoimaan pikaisesti kuulumisia:
eli kävin neuvolassa mittauttamassa verenpaineen, ja edelleen oli koholla. Nyt oli 129/93, kun maanantaina oli 127/91. Mitään ei kuitenkaan asialle tehdä, koska alapaine oli alle 15 pykälää normaalia korkeammalla (mulla yleensä n. 120/82). Pitää vain lepäillä, ja soitan sitten äippäpolille, jos olo huononee.
Eilen tosiaan supisteli ihan jatkuvasti, ja olo oli aika kamala. Saunassakin supisteli, vaikka yleensä se lämpö on nimenomaan pitänyt supparit poissa. Ja sellaisten vähän kivuliaiden suppareiden lisäksi tuli ihan kivuttomia, eli varmaan useampi tunnissa tuli koko päivän ajan.
Kun kerroin tuosta neuvolassa, terkka veikkaili, että VOI merkitä lähestyvää synnytystä. Harjoitussuppareitahan nuo ovat, mutta tihentynyt tahti voisi myös viitata lähestyvään koitokseen... - Toisaalta, niinkuin yhdessä todettiin, ihan hyvin tilanne voi pysyä tällaisena vielä nelisenkin viikkoa. Joten ei innostuta ihan vielä.
Mutta oli ihanaa kun terkka sanoi, että en sitten ihan välttämättä ole enää tulossa ensi viikon neuvolakäynnille :) Voi kun kävisikin niin!
Eli ei mitään uutta. Synnytys voi käynnistyä piankin, mutta mikään ei viittaa suoraan siihen, etteikö voisi mennä yliaikaiseksi. (Esim. sille enskapalstalla kirjoitelleelle Heinille sanottiin ihan suoraan, ettei pysy mahassa laskettuun aikaan saakka, ja sittenhän vaavi syntyikin 36+5 (muistaakseni). Ei mulle mitään tuollaista ole ennusteltu, on vaan sanottu että voi syntyä jo ihan pian.)
Nyt syömään, palailen myöhemmin (pitkä ja tylsä ilta tiedossa kun mies töissä ysiin asti).
Kandi & Muhku 37+0
Ai niin vielä tukiliiveistä: tällaisen Carriwellin joustinneulevyön saa 15 eurolla uutena kaupasta, ja huuto.netistä kympillä. Tämä on tällainen putki, pujotetaan päälle alakautta. Ei ehkä ihan yhtä napakka kuin Anitan vyö, mutta ainakin mulle ollut ihan riittävä tuki keskiraskaudesta näille loppuviikoille saakka.
Piti eilen ottaa kotoo yhteys koneelle ja toivotella hyvää Itsenäisyyspäivää, mutta en sitten jaksanutkaan kirjoitella, kun olin kaverilla siivoustalkoissa (annettiin vaan kevyttä hommaa meikäläiselle) ja käväsin haudalla räpeltämässä tuulessa kynttilänliekkiä palamaan. No jos nyt taas tervehtisin teitä¿
Ideaparkista: Oon kyllä ihan innoissani, että sellanen on tullu, kun ei se nyt ihan mahottoman pitkän matkan päässä ole kotoa. Siinähän taitaa olla erinomaista ajanvietettä kierrellä kauppoja ja istua vaikka kahvilla siellä, kun äippäloma alkaa. Ja muksun kans! Taitaa olla ihan hyvät tilat siellä vaunuillekin. Joululahjat on melkein hankittu, joten kaipa meen sinne sitten tutustuun, kun ruuhkat ovat hälvenneet. Ehkä joskus tammikuussa. Ja löytyis vapaa viikonloppu joskus ¿ töitten jälkeen en taida jaksaa lähtee nyt arkipäivisin.
Tigger: Onks teillä mies innostunu rintarepusta? Eli voisko se mielellään itekin käyttää sitä? Mä oon miettiny, että riittäisköhän meille ihan vaan kantoliina (mahdollisesti saadun/tilatun Vauva-lehden tilaajalahja vaikka), mut mies meinaa, että hankitaan sit joskus se selkäreppu. Ja johon mä tietty, että ¿selkäreppu!!??, eksä haluukaan nähdä sitä vauvaa siinä edessä?¿ :)
Susi: Erittäin hyvä hääkuva oli lehdessä teistä! En vaan heti meinannu ees tunnistaa, kun hiukset oli niin erilailla, mutta hienosti istuva puku oli ja kaikki ;) Meilläkin saattaa muuten Vempula olla samalla lailla poikittain kuin sielläkin, mä en vaan osaa oikein tunnustella ja tunnistaa sitä kuin sä. Liikkeistäkään en voi päätellä oikein mitään, kun välillä ne tuntuu oikeella, välillä vasemmalla ja joskus taas keskellä. Ota siitäkin selvää. Jotain pientä piiperrystä tuntuu usein keskivaiheilla, joten lieneekö niin, että kutittelee siinä mua käsillänsä¿? Hyvä muuten, jos kiitoskorteissa pysty säästämään. Me meinattiin kans lähettää digikuva kiitoksena, mut loppujen lopuks kävikin niin, ettei niitä hyviä vaihtoehtoja oikein tullutkaan sitten keneltäkään tuttavalta. Ja omaa kameraahan ei tajuttu laittaa kiertään... Ihan hyviä olivat kuitenkin studiokuvat.
Minks: Ei oltu kattomassa ilotulitusta. Itse asiassa yritin hautareissullakin välttää niitä ruuhkia, mitkä yleensä siitä aiheutuu. Mut varmaan upee oli! Linnanjuhlat tuli seurattua puolisilmällä.
Oon lueskellu teiän neuvolakuulumisiakin ja niitten ja muittenkin kommenttien perusteella teen tähän vielä oman arvaukseni, missä järjestyksessä kevättoiveemme syntyy. Jänskä nähdä, pitääkö sitten paikansa :) Eli: Ekaks Kandi, sit Tigger, Minks, Maria80, mä ja Surullinensiili. Joku ihme fiilis, että mulle syntyy aiemmin kuin SuSille, saa nähdä sitten ;)
-Söpösimmu, rv 27+0
kandi! Onpa jännää! Onnittelut siitä, että sun odotus VOI olla loppusuoralla! Tässä vaiheessa voi jo onnitella supistuksista ym., kun ollaan jo näin pitkällä! Mutta oispas huisia, jos nyt viikon sisään syntyisi!! :D
Mullakin tulee iltaisin supistuksia monesti tunnin sisään. Osa kivuliaita (menkkakivun kera tai muuten vaan enemmän puristavia), suurin osa kuiteki niitä " normaaleja" harj.suppareita. Mutta koska vauva ei vielä ole laskeutunut vissiin yhtään, niin ei tässä lähtö ole lähellä. Harjoittelua kaikki.
Minks
taas oli menopäivä. olin äitin luona leipomassa jne, nyt pääsin kotio.
kandi: joo, mulla tosiaan toi neuvola nuinkin pian. oikeesti ois pitänyt olla ens ti tai ke, mut täti oli sitä mieltä että noitten paineiden takia olis hyvä mennä vaikka heti viikonlopun jälkeen. silleenkin kiva et mies on tiistaina lähdössä hesaan yöreissuun, niin voi vielä perua sen jos paineet edelleen tolla tasolla ja tayssiin tulee lähtö. mulle kans annettiin ohjeiks lepäillä, ja jos päänsärkyä tms oireita tulee niin sit vaan poikkeen sairaalaan. eivät kuitenkaan tässä vaiheessa rupee enää mitään lääkityksiä laittamaan, vaan ennenmmin käynnistelevät. sormuksia mä en oo enää hetkeen pitänyt, kun tuntuivat ikäviltä, mut toivottavasti taas pian pääsen käyttään niitäkin:) vai ollaan jo sua synnyttään lähettämässä, ettei enää neuvolassa tarttis käydäkkään:)
hoitoalustasta: meille tulee vaan yks, hoitopöydälle. eli pesuhuoneeseen ei tuu erillistä alustaa. tuo simppiksen huone on kuitenkin heti pesuhuoneen naapurissa.
minks: vai vielä prismaan silloin! :) mä olin niin onnellinen kun pääsin rojahtaan anopin sohvalle ja tiesin ettei tartte liikkua enää mihkään (siis lähteä kotiin tms) koko iltana vaan saa olla vaan passattavana:) ei käyty kattoos ilotulitusta, kun ei ollut sit yhtään sellanen fiilis kun ei oo lunta eikä mitään. vuos sitten oli ehkä mun elämän romanttisin ilotulitusreissu; olin ollut päivän töissä, sit käppäiltiin pyynikille näkötornille ja juotiin terassilla pakkasessa kuumat mehut ja syötiin munkit. NAMSKIS JA MUISKIS! oli kyllä ihanaa... ja siitä vauvelin laskeutumisesta. kaikillahan se ei välttämättä laskeudu ennen kuin synnytys käynnistyy, eli ei voi siitäkään aina mitään päätellä.
ristiäisistä on ilmeisesti ollut jotain puhetta. me on aateltu pitää vaan sellanen nimenantojuhla johon kutsutaan vanhemmat (siis meidän, simppiksen isovanhemmat, isoisovanhempia hällä ei oo) ja molempien sisarukset perheineen. ehkä voidaan kavereidenkin kanssa kahvitella. mut siis ei mitään isoo tilaisuutta, eikä sitä pappia...
söpösimmu: juu, mies on innostunut tuosta rintareppu-ideasta, tais olla hänen ideakin. jotenkin mun on vaikea nähdä itteänikään kantoliinan kanssa, tuo reppu kuulostaa " omemmalta"
siinäpä ne:) nyt lepäileen.
tikru ja simppis 36+6
kandi: Kyllä mullakin supparit kestää ainakin ton 20s. Varmaan joku 30s keskimäärin, en ole kyllä kellosta aikaa ottanut. Kiva uni oli sulla :)
tigger: Hmm.. pitäiskö munkin jo ainakin listailla mitä sinne sairaalakassiin pakataan. Ei kyllä tunnu siltä, että lähtö olis lähellä.
SuSi: Joo ei tässä vielä ole sellane fiilis, että synnytys olis lähellä. En oikeastaan enää paljon ajattele synnytystä, mikä on hyvä! Sillon synnärivalmennusten aikaan sitä mietti paljonkin ja kävi kai jonkun pelkovaiheen läpi. Nyt ei enää niin pelota. Eli näköjään siitäkin voi päästä itse yli. En kyllä vieläkään kattois mitään videoita eli en halua asialla " herkutella" . Tulee mitä tulee, onhan se kohdattava. Mutta ymmärrän sun pelkos suuresta vauvasta. Mullekin oli helpotus kuulla, etten odota mitään jättiläistä. Kattoo nyt sitten tarkoittaako tuo yliaikaista synnytystä.
Kahvitus: Jooo! Mulle kävis parhaiten keskiviikko. Joudun sillon joka tapauksessa tuleen aamusta kaupunkiin eli mikä tahansa aika 10 jälkeen käy. Ellei ole sit liian aikaista. Voin kyllä pyöriä kaupungilla niin et käy joku iltapäivä-aikakin.
Kela: Mitähän se ois ollu. Kolmisen viikkoa ehkä meni kelan päätös, mutta mulla siihen kuului vaan tuo äippäpakkaus eli eivät päättäneet äippärahan suuruudesta. Sen laskeminen vie varmaan kauemmin. Itselläni on se päätöshakemus ollut vetämässä nyt viikon ja 3vko sanoivat Kelassa että menee. Kato hei netistä, jos sielt löytyy tietoa hakemuksen tilasta! Kelan sivuilta jostain pääs omia hakemustietoja kattomaan. Itekin kävin varmistamassa sieltä, että olivat saaneet hakemuksen eikä ollu posti hukannu. Sielt näkee myös jos ovat jo päätöksen tehneet. Sun 5vko tuntuu kyl tosi pitkältä.
Mitäs löytyi Ikeasta? Me pyörittiin tänään autokaupoissa. Mies sai taivuteltua mut mukaan farmareita kattoon. Voihan se olla, että vaihdetaan piankin sellaiseen edulliseen farmariin, johon ei tarttis juuri käsirahaa pistää väliin. Autokauppiaat oli vähän sitä mieltä, että kantsis vakavasti miettiä vaihtoa ennen vuodenvaihdetta, koska silloin auton arvo taas alenee " yhdellä vuodella" . Kai niillä joku taulukko on mistä suoraan kattovat vaihtoauton hintoja. Ei paljon paina se kui hyvi pietty ja miten tuunattu, vaan kattovat ainoastaan merkin, mallin, vuodet ja kilometrit. Vähän tympii se, kun meillä autoon panostettu, lasit tummennettu, auto madallettu ym. eikä sitä huomioida.
Minks 36+5