Miten voi päästä yli pelosta, että astuu vahingossa väärään junaan???
Katson aina sen raiteen ja mistä juna lähtee, mutta silti kun juna saapuu, ja varsinkaan jos junassa ei luekaan sitä junan nimeä (joskus ei lue sattumoisin!=?) ahdistaa nousta kyytiin.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä voi pahimmillaan seurata, jos nouset väärään junaan? Päädyt väärään kaupunkiin. Mitä siitä! Jos Suomen sisällä matkustat, et menetä muuta kuin aikaa ja vähän rahaa paluukyydin ja mahdollisen tarkastusmaksun muodossa. Okei, saatat joutua jäämään yöksi sinne väärälle paikkakunnalle, mutta täällä ei junat enää pysähdy missään niin pienissä kaupungeissa, etteikö hotellia löytyisi. Oikealla asenteella tuollainen väärään junaan astuminen voi johtaa upeaan elämykseen.
Kyllä muuten pysähtyy. Jos on väärässä junassa, niin ei kannata hädissään poistua seuraavalla asemalla, sillä siellä ei välttämättä löydy mitään majoituspaikkaa. Kannattaa mennä suosiolla isommalle paikkakunnalle, niin sieltä löytyy hotelli.
Mainitse nimeltä suomalainen paikkakunta, jossa ei ole minkäänlaista majoituspalvelua tarjolla. Kiinnostaa aidosti, koska täällä 5000 asukkaan kunnassakin on peräti kaksi hotellia.
t. eri
Esimerkiksi Kontiomäki. Kajaaniin ei tosin ole kuin 30-40 kilometrin matka, mutta kalliiksi se taksilla tulee, jos siis edes saa taksia. Noiden pikkupaikkakuntien asemat ei ole edes auki, joten vessaankaan ei pääse.
Kontiomäelläkin on majoitusta tarjolla. Eikä kukaan ole luvannut sinulle kustannusvapaata ohireissua. Totta kai siitä tulee lisämaksua, jos ajelee väärälle paikkakunnalle. Vessoja nyt on muuallakin kuin asemilla. Soittaa vaikka lähimmän talon ovikelloa ja kysäisee vessaan pääsyä, jos mitään muuta ei keksi. Yleensä ABC tai vastaava kyllä löytyy ihan helposti.
Ihan oikeasti. Oletko käynyt Kontiomäellä tai peräti asunut siellä? Tiedätkö, missä siellä on lähin ABC? Tai huoltoasema, joka on ympäri vuorokauden auki? Mökkimajoitusta voi olla, mutta ei niissä kukaan päivystä. Osa paikoista on auki vain kesäisin.
Joo, kyllähän noita pikkupaikkoja on tästä Lappeenrannasta pohjoiseen lähtiessä. Esim Joutsenossa tai Simpeleellä tai Simpeleellä ei tuosta vaan palveluja tai majoitusta löydy, jos noille asemille ilta-aikaan vahingossa päätyy. Kiteellä taitaa olla yksi hotellintapainen, sekin kaukana asemalta.
Minulla on aina ollut sama pelko. Se lähti nuorena ja köyhänä reissaamisesta, kun pelkäsin aina jääväni vieraalle paikkakunnalle ilman rahaa tai virtaa puhelimessa. Pelkään erityisesti vaihtoja vierailla rautatieasemilla, kun pitää ensin paikantaa nopeasti oikea laituri ja sitten vielä jännittää, että olihan tämä varmasti oikea juna. Matkustan mieluummin bussilla, koska autoon noustessa voi kertoa määränpään ja kuski sanoo, jos olen väärässä autossa. Huomattavasti hitaampi tapa matkustaa, mutta ainakaan ei tarvitse stressata niin paljon kuin junalla lähtiessä.
Eka vastaus oli oikea, eli tehokkainta lienee astua väärää junaan ja huomata selviävänsä, jos realistinen ajattelu ei riitä.
Mutta toisaalta. Mitä sitten jos pelkäät? Kyllä ihminen tunteita kestää. On ihan ok todeta että kappas, tää on sellainen asia joka jännittää mua paljon, minä olen ihminen joka jännittää tällaista. Vähän sama kuin vaikka esiintymisessä - ei esiintymisjännityksestä tarvitse päästä eroon, vain siitä jos antaa sen estää tekemästä asioita joita pitäisi tai haluaisi tehdä. Saa jännittää!
No, yleensä jos näin käy, konnarit auttaa, joskus juna saattaa jopa tehdä ylimääräisen pysähdyksen jossain asemalla, että eksynyt matkustaja pääsee oikeaan junaan tai paikkaan.
Ja muutenkin, junaan kun menee, niin siinähän kuulutetaan heti, että tämä on se ja se juna sinne ja sinne, eli ei siinä nyt kovin pitkälle väärään suuntaan ehdi mennä, saattaa olla, että huonolla tuurilla joutuu olemaan tunnin väärässä junassa ja sitten matkustamaan takaisinpäin eri junalla, mutta kuten sanottu, konnari auttaa.
Tarkistaa lähtöraiteen, sitten tekstin vaunun kyljestä ja vielä monitorista, joka on vaunun katossa. Jos tämän kaiken ehtii tehdä, niin ehkä on oikeassa junassa. Ainakin Suomessa.
Olen kerran Ranskassa mennyt väärällä junalla ja kun huomasin niin jäin pois ekalla asemalla ja palasin takaisin lähtöpaikkaan.