Miten asumistuen leikkaaminen vaikuttaa asuntosijoittajien tuottoihin?
Helsingissä on jo orastava sijoitusasuntokriisi, kun korot nousevat. Huonokuntoisia asuntoja on voitu vuokrata tuensaajille, tai muille joilla ei ole niin valinnanvaraa. Kenelle nämä korjausvelkaiset asunnot vuokrataan, jos asumistukea leikataan? Sijoittajalle tulee korjausinvestoinnit eteen ja niille tuoton saaminen on lyhyellä tähtäimellä erittäin epätodennäköistä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Tällä tavoin:
1. Uusi hallitus poistaa asumistuet.
2. Asuntosijoittajat (vuokranantajat) alentavat heti seuraavan kuukauden vuokria vähintään 200 euroa, koska he ovat ymmärtäneet mammojen kommenttien perusteella, että asuminen on perusoikeus, eikä vuokranantaja saa ansaita sillä senttiäkään, vaan itseasiassa heidän kuuluu saada tappiota.
3. Suomi nousuun!
Asumistukea ei poisteta palikka.Luuletko että pk-seutu tulee toimeen ilman palvelualan työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva vuokranantaja on nytkään ollut erityisen halukas vuokraamaan tuilla eläville asuntojaan. On olemassa myös maksukykyisiä vuokralaisia. Itse ajattelen, että jos ei ole omaa rahaa kiinni asumisessa, sen asunnon pitokin on vähän niin ja näin. Riski asunnon tuhoutumiseen kasvaa. Mikäli vuokra-asunnosta ei saa riittävästi tuloja, että se kannattaa vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen, se kannattaa myydä pois. Näin katoaa asuntoja vuokramarkkinoilta. Vuokrat eivät todellakaan tule alenemaan. Mikäli remppaa tehdään, asunnon vuokra tietenkin nousee.
Tåyttä sheissea.
Lähes kaikki yksityisten vuokranantajien vuokralaiset ovat Helsingissä toimeentulotuen varassa eläviä. Minulla ei ole 12 vuoteen ollut muunlaisia enää.
Lisäksi vuokrataso on laskenut ja asuntoa on nykyään vaikea saada vuokralle.Ei pidä paikkaansa. Luuletko, että kaikki työssäkäyvät saisivat asuntolainan? Osa sitten taas saisi asuntolainan, mutta niin pienen, että eivät saisi sillä ostettua asuntoa haluamaltaan alueelta. Ja moni asuu mieluun vuokralla jollain kivalla alueella (jossa on hyväkoulu) kuin ostaa oman asunnon ja tyytyy samalla asumaan ja kasvattamaan lapset ongelma-alueella (jossa on kaikkien välttelemä ongelmakoulu).
Perheet eivät 20 neliön yksiöissä asu. Niissä asuu vain kielitaidottomia miehiä.
T. Asuntosijoittaja
Ei asu perheitä, mutta niissä asuu myös kantasuomalaisia, esimerkiksi nuoria opiskelijanaisia. Ne yleensä elävätkin siivommin kuin ulkomaalaiset miehet. Ainakin me olemme tähän saakka sellaisia vuokralaisia löytäneet. No, yhdessä asunnossani asuu sama keski-ikäinen mies, joka asui siinä jo 2006, kun ostin asunnon.
Vaikka asunnon pinnat olisivat jo kuluneet, hän on maksanut siitä jo 112.000€. Ihan kohtuullisesti ottaen huomioon, että maksoin siitä aikoinaan 82.000€
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kohtaa kysynnän ja tarjonnan laki. Olen lähettänyt kymmeniä vuokra-asuntohakemuksia pitkin pk-seutua. En saa kutsua edes näyttöön. Ilmeisesti meitä maksukykyisiä yksityiseltä asunnon vuokraavia on tunguksi. Käyn parhaillaan pankin kanssa neuvotteluja. Taidan ostaa asunnon.
Kymmeniä vuokra-asuntohakemuksia? Miksi et käy näytöllä? Niillä ei juuri tällä hetkellä kummoista tunkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva vuokranantaja on nytkään ollut erityisen halukas vuokraamaan tuilla eläville asuntojaan. On olemassa myös maksukykyisiä vuokralaisia. Itse ajattelen, että jos ei ole omaa rahaa kiinni asumisessa, sen asunnon pitokin on vähän niin ja näin. Riski asunnon tuhoutumiseen kasvaa. Mikäli vuokra-asunnosta ei saa riittävästi tuloja, että se kannattaa vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen, se kannattaa myydä pois. Näin katoaa asuntoja vuokramarkkinoilta. Vuokrat eivät todellakaan tule alenemaan. Mikäli remppaa tehdään, asunnon vuokra tietenkin nousee.
Tåyttä sheissea.
Lähes kaikki yksityisten vuokranantajien vuokralaiset ovat Helsingissä toimeentulotuen varassa eläviä. Minulla ei ole 12 vuoteen ollut muunlaisia enää.
Lisäksi vuokrataso on laskenut ja asuntoa on nykyään vaikea saada vuokralle.
Mä olen vuokrannut ensin perikunnan ja sittemmin omaa yksiötä Turussa vuodesta 2016 ja aina ollut joko opiskelija kesätöineen tai työssäkäyvä vuokralainen. Ikinä en ota kelan varmaa vuokralaista maksusitoumustakuineen.
En jaksa enempää enää vastata, mutta kyllä vaan sijoittajien tulot laskevat kohta. Asumistuki jo sinällään menee suoraan vuokraan ja jos se laskee, myös vuokrat joutuvat laskemaan.
Sijoitusasunnot ovat pieniä, useimmiten yksiöitä. Niissä asuu yksi ihminen, pk-seudulla yleensä toimeentulotuella elävä vieraskielinen.
Vuokrataso määräytyy suoraan toimeentulotuen hyvåksyttävien asumismenojen kautta. Sitä määrää on sanottu, että halutaan leikata. Se sanelee yksiöiden eli halvimpien vuokra-asuntojen alimman vuokratason suoraan ja se on kohta laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tåyttä sheissea.
Lisäksi vuokrataso on laskenut ja asuntoa on nykyään vaikea saada vuokralle.Mä olen vuokrannut ensin perikunnan ja sittemmin omaa yksiötä Turussa vuodesta 2016 ja aina ollut joko opiskelija kesätöineen tai työssäkäyvä vuokralainen. Ikinä en ota kelan varmaa vuokralaista maksusitoumustakuineen.
Turussa on aivan erilainen demografia kuin pk-seudulla. Pk-seudulla yksiöiden vuokralaiset ovat olleet vuosikausia enää nåitä vieraskielisiä toimeentulotuen asiakkaita. Mitä enemmän maaseudulle mennään, sitä vähemmän kansainvälistä porukkaa väestö on.
Takkiin tulee asuntokeinottelijoille, ihan niinkuin tähänkin asti. Kyynel.
Nyt ei kohtaa kysynnän ja tarjonnan laki. Olen lähettänyt kymmeniä vuokra-asuntohakemuksia pitkin pk-seutua. En saa kutsua edes näyttöön. Ilmeisesti meitä maksukykyisiä yksityiseltä asunnon vuokraavia on tunguksi. Käyn parhaillaan pankin kanssa neuvotteluja. Taidan ostaa asunnon.