Monimuoto opinnot amiksessa
Kysymys monimuoto opintoihin liittyen. Amiksesta kyse. Tälläinen tilanne esimerkkinä eli jos hakee sellaisiin joustaviin opintoihin joissa vaan vähän lähijaksoja ja pitäisi pystyä töissä käynnin ohella joustavasti etänäkin opiskelemaan. Sitten olet työpaikassa mikä ei liity opintoihin ja et voi niitä työssäoppimisia siellä suorittaa eli tarvisit toisen paikan missä harjoittelut suorittaa ja näytöt antaa. Eli miten jokainen järjestää sen jos et voi olla töistä pois ja olet vakipaikassa jolla rahoitat elämäsi etkä voi esim kuukauden harjoittelun takia jättää työtäsi? Voiko opiskelupaikka vaatia sellaista ja joudutko koulutuksesta pois jos et pysty järjestämään asiaa.
Itselle vaan kävi näin ja hain mielessäni joustavaan koulutukseen mikä ei vaikuta töissäkäyntiini. Nyt sitten ymmärrän, että he vaativat työssäoppimisia ja näyttöjä toisessa "työpaikassa" ja silti oma työelämäni ei vaan jousta niin, että saisin jotain opintovapaata. Aloin vaan miettiä mitähän tästä tulee ja onko virhe aloittaa se koulutus. En viitsinyt ihan suoraan sanoa, että tilanteeni on tämä, kun mietin etteivät edes ota minua koulutukseen jos kerron kaiken. Olisi kiva saada toisen alan koulutus.Miten muut ovat opintonsa järjestäneet? Kiitän jos joku vastaisi.
Kommentit (8)
Etsit pikimmiten oikean työpaikan omalta alaltasi (siis johon olet opiskelemassa), joka hyväksytään myös harjoitteluun.
Töistä otat kuukaudeksi opintovapaata.
Periaatteessa voit myös hakea harjoitteluun johonkin ilta/viikonloppupaikkaan, mutta sitten tosiaan teet kuukauden ajan töitä 24/7.
Kiitos vastauksista. En vaan voi jättää tätä työpaikkaa. Olen ollut työtön sitä ennen jo pitkään. Tämä on pieni paikka ja ei täällä ole tuon toisen alan paikkoja. Opintovapaa ei onnistu ja kuukausi ei edes riittäisi siihen kaikkeen. Olen jo valmiiksi vuorotyössä. Mietin vaan, että taitaa olla virhe aloittaa koko koulutus. En vaan miettinyt näitä juttuja niin tarkkaan ennen hakua.
Ennen opintoja voi tarkistaa koulusta ja muualtakin varaksi saako niihin monimuoto-opintoihin opintotuen, opintolainan ja asumistuen tms. Harjoittelujakso ei ollut pakollinen, koska osa ei löytänyt sopivaa harjoittelupaikkaa alalta tai ei voinut mennä. Samaan aikaan ei ole pakko käydä töissä kun opiskelee, jos jaksaminen ei ole hyvä. Mutta jos ottaa opintolainaa, siinä juoksee korko ja se todellakin on laina, osa ei pärjää pelkällä taas opintotuella. Eli pitäisi olla tiedossa joku tai itse joka maksaa lainan sen jälkeen pois. Tai etukäteen rahoitusasia eri tavalla kuntoon. Aikuiskoulutuskeskuksessa ei saanut opintoihin kunnon tukea eikä lainaa (eikä apua kysymyksissä), amiksessa oli eri systeemi.
No siten olen järjestänyt, että opiskelen, enkä ole töissä.
Kyllä pitäisi sen verran tietää, että jokaiseen amiskoulutukseen kuuluun myös työharjoittelut alan paikoissa. Ne on pakko suorittaa jos aikoo valmistua.
Itse opiskelen AMK:ssa monimuotona ja meilläkin on pakolliset työharjoittelut. Pakko olla opintovapaalla koska muuten ei valmistu jos harjoittelut on suorittamatta.
Oppisopimuspaikka uudelta alalta voisi olla ratkaisu.
Onko kenellekään kokemusta tästä?