Miksi junissa ei istuta omilla paikoilla?
On jo pitkään ihmetyttänyt, mikä on niin ylivoimaista omalla paikalla istumisessa junassa. En vaan tajua tätä. Joka kerta junassa on jotain ihme sähläystä tämän asian kanssa. Eihän se oman paikan löytäminen nyt niin vaikeaa voi olla?
Toki voi seisoa eteisessäkin, mennä ravintolavaunuun tai kulkea käytävillä, mutta ei mulle ainakaan tulisi mieleen mennä ensitöikseni istumaan jonkun muun maksamalle paikalle. Onko tähän ilmiöön joku syy mitä en tajua?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jos paikkani on selkä menosuuntaan päin, saatan istua jonnekin muualle. Yritän aina valita paikkani oikeaan suuntaan, mutta aina se ei ole mahdollista.
Jos minulla on rahat vähissä, niin saatan varastaa. Yritän yleensä säästää rahaa, mutta aina se ei ole mahdollista.
Olen usein vaihtanut jopa vaunua, jos on oikein pahanhajuinen ihminen. Ja niitä on! Mikähän siinäkin on, että ennen matkalle lähtöä pitää haudutella pesemätöntä alapäätään useita päiviä. Niinkö sitä tilaa saadaan? Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menen suoraan ravintolavaunuun ja ehkä loppumatkasta menen omalle paikalleni. En valitettavasti tykkää istua kenenkään vieressä.
Mä ostan aina kaksi lippua vierekkäin, saa matkustaa rauhassa.
Justhan nämä kertoo että se toinen paikka täytetään joka tapauksessa olet sen maksanut tai et
Ei todellakaan täytetä, jos olen maksanut kahdesta paikasta, siihen toiseen ei kukaan istu. (Kannattaa laittaa siihen kassi, jolloin suoraan istuminen ei onnistu ja sitten jos joku kysyy onko vapaa, niin vastaa vain, että ei ole.)
Lähtöasemalle ihmiset menee väärille paikoille koska ne on vapaana ja sitten istua tosottavat niillä määräasemalle asti. Se tarkoittaa, että väliasemilta kyytiin tulevat eivät pääse omille paikoilleen, joten hekin jatkavat väliasemilta nousevien järjestyksessä tätä samaa ja jengi vaeltaa etsimässä vapaita paikkoja vaikka 90 prosentilla olisi se oma paikka. Eihän tuossa ole järkeä. Osa väärillä paikoilla istuvista ei kerta kaikkiaan suostu vaihtamaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ukrainalaisten ilmaismatkustaminen on typeryyden huippu. Kyllä suomalainen työssäkäyvä verotetaan kuoliaaksi ja kaikesta saa maksaa täyden hinnan, mutta muiden maiden kansalaisille annetaan ilmaiseksi mitä erilaisimpia palveluita. Kai sotapakolaisille olisi voinut antaa paikkalipulliset paikat VR:n lipputoimistosta passia vastaan, ettei tarvitse muiden paikoilla istua?
Tuskin he Suomeen junareilaajiksi tulivat.
Vierailija kirjoitti:
Lähtöasemalle ihmiset menee väärille paikoille koska ne on vapaana ja sitten istua tosottavat niillä määräasemalle asti. Se tarkoittaa, että väliasemilta kyytiin tulevat eivät pääse omille paikoilleen, joten hekin jatkavat väliasemilta nousevien järjestyksessä tätä samaa ja jengi vaeltaa etsimässä vapaita paikkoja vaikka 90 prosentilla olisi se oma paikka. Eihän tuossa ole järkeä. Osa väärillä paikoilla istuvista ei kerta kaikkiaan suostu vaihtamaan paikkaa.
Jos ei suostu sanomalla eikä huutamalla, niin sitten haetaan konduktööri tekemään samat temput. Seuraavalla asemalla poistuu sitten vartijan tai poliisin kantamana, jos ei muuten. Ikinä ei pidä antaa pienessäkään asiassa periksi vajakkikusipäälle. Niin tekevät ovat itse vastuussa siitä, että vajakkikusipäitä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein porukka joutuu suorastaan neuvottelemaan tai vääntämään asiasta, jos joku on omalla paikalla? Kun itselläni (ja sivusta kuulemanikin) ovat menneet tyylillä hei mulla olis siinä paikka, joo, minäpä siirryn. Se sitten on tietystikin eri asia, jos kahdelle on myyty sama paikka, minkäs sille sitten kumpikaan voi.
Sen olen oppinut, että jos joku on mun paikalla, niin en itse vastaavasti mene hyvää hyvyyttäni johonkin vapaalle paikalle, vaan haluan sen oman paikkani. Koska joskus kun olen ajatellut, että menee niin helpoiten, niin eihän se mene, vaan kohta joku on haluamassa siihen sun väistöpaikalle ja pidemmällä matkalla tää sama toistuu sitten kertaa x. Eli ei tarvitse olla niuho, jos haluaa varaamalleen paikalle, vaikka vieressä olisi sillä hetkellä vaikka kuinka tilaa (muistan, kun tätäkin joskus keskusteluissa ihmeteltiin).
Muutaman kerran on joutunut tarkentamaan, että kyllä minä oikeasti haluan sille varaamalleni ikkunapaikalle kun käytäväpaikan varannut henkilö on mennyt siihen istumaan ja yrittänyt vängätä asiassa. Kyllä, käytäväpaikka on ärsyttävämpi varsinkin jos haluaa nukkua, sen vuoksi olen itse lipun varannut ajoissa että sellaiselle pääsen.
Käsittämätöntä että ihmisille pitää tarkentaa että haluaa MAKSAMALLEEN paikalle.
Hyvä paikka ja sillä se varas haluaakin istua siinä, sillä se on ostettu minulle!
On kuule voinut vaikka konduktööri sanoa matkustajalle, että mene vaunuun x, tulin juuri sieltä, siellä on paljon tilaa. Konnari ei tiedä onko joku tietty paikka varattu vai ei ja mistä kohtaa rataa varaaja tulee kyytiin: konnari tietää, että on täysin sallittua istua vapaalle paikalle ja poistua siitä sitten, jos paikka olikin varattu ja varaaja tuli kyytiin. Ei se ole niin iso asia pyytää omalla paikalla istuvaa luovuttamaan paikka. Junassa on kuitenkin monia tilanteita, joissa syytä tai toisesta joutuu vaihtamaan paikkaa, esim. lähtemään omalta varatulta paikalta tai matkustamaan ilman paikkalippua, joten helusit tai et, heitä on junissa ja tulee luultavasti aina olemaan. SOpeudu tilanteeseen ja opettele puhumaan .
Koska monille on mahdotonta saada suunsa auki, niin yksi väärällä paikalla istuva voi aiheuttaa ketjureaktion, kun se paikan varannut ei kykene sanomaan asiasta, vaan menee sitten itsekin väärälle paikalle jne.