Miksi junissa ei istuta omilla paikoilla?
On jo pitkään ihmetyttänyt, mikä on niin ylivoimaista omalla paikalla istumisessa junassa. En vaan tajua tätä. Joka kerta junassa on jotain ihme sähläystä tämän asian kanssa. Eihän se oman paikan löytäminen nyt niin vaikeaa voi olla?
Toki voi seisoa eteisessäkin, mennä ravintolavaunuun tai kulkea käytävillä, mutta ei mulle ainakaan tulisi mieleen mennä ensitöikseni istumaan jonkun muun maksamalle paikalle. Onko tähän ilmiöön joku syy mitä en tajua?
Kommentit (68)
Junan eteisväliköt on ihan ok paikkoja seistä ja vaikka jaloitella, jos ei ole varattua paikkaa. Suomalaiset istuu muutenkin aivan liikaa. Ja ainahan voi mennä ravintolavaunuun syömään jotain. Molemmat parempia vaihtoehtoja kuin tukkia jonkun toisen paikalle.
Vi*tuttaa niin per***keleesti kun ihmiset joilla ei ole lemmikkejä niiden täytyy tunkea itsensä melkein tyhjässä junassa lemmikkivaunuun. MIKSI
Helsinki-Turku-välillä on usein tällaisia jotka jää Espoossa pois. Matkustaako ne pummilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menen suoraan ravintolavaunuun ja ehkä loppumatkasta menen omalle paikalleni. En valitettavasti tykkää istua kenenkään vieressä.
Mä ostan aina kaksi lippua vierekkäin, saa matkustaa rauhassa.
Justhan nämä kertoo että se toinen paikka täytetään joka tapauksessa olet sen maksanut tai et
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on jotkut kausilippulaisia, heillä ei ole merkittyjä paikkoja. Toisekseen toukokuun alkuun asti ukrainalaiset sai matkustaa ilmaiseksi, eikä heilläkään ollut omia paikkoja. Näitä sai hätistellä pois aika ajoin omalta varatulta paikalta.
VR:n sivuilla ainakin sanotaan kausilipusta näin: "Kaukojunamatkallesi voit varata istumapaikan veloituksetta VR matkalla -sovelluksesta tai matkustaa kausilipulla matkustaville varatuilla kiintiöpaikoilla."
Olen käsittänyt, että kausilippulaisten vähän niin kuin pitäisikin varata paikkalippu etukäteen. Nykyään junat on niin täynnä, ettei tuollaisesta muiden paikoille asettumisesta tule yhtään mitään.
'
Jospa ne ovat suunnitelleet matkustavansa niillä kausikorttilaisten paikoilla, mutta ne ovatkin täynnä. Ymmärrän ihan hyvin, että jos matkustaa joka päivä työmatkan kumpaankin suuntaan junalla, niin ei jaksa/ehdi ihan joka päivä varailemaan paikkoja, varsinkin, jos työajat ovat liukukuvat ja aina ei tiedä, monelta pääsee lähtemään töistä.
Sitten pitää seisoa eikä istua muiden paikoilla jos ei saa aikaiseksi varattua omaa paikkaa.
Pitäisi seistä tyhjän tuolin vieressä?Ihmettelisin, jos junassa joku noin tekisi.
Mene käytävään. Se seisoo jolla ei ole tietty vaikka maksettuna. SE ON JONKUN OMA PAIKKA
Vierailija kirjoitti:
Vi*tuttaa niin per***keleesti kun ihmiset joilla ei ole lemmikkejä niiden täytyy tunkea itsensä melkein tyhjässä junassa lemmikkivaunuun. MIKSI
jos osaat lukea, niin vr:n sivuilla kyllä selvästi sanotaan lemmikkivaunussa olevan myynnissä myös ilman lemmikkiä matkaaville paikkoja. Siellä on noin puolet ihan peruspaikkoja ja puolet niitä lemmikkipaikkoja ja ihminen joka ei ole allerginen voi hyvinkin istua ko. vaunussa. Koko vaunu ei ole sinun marsuasi varten tarkoitettu.
Kuinka usein porukka joutuu suorastaan neuvottelemaan tai vääntämään asiasta, jos joku on omalla paikalla? Kun itselläni (ja sivusta kuulemanikin) ovat menneet tyylillä hei mulla olis siinä paikka, joo, minäpä siirryn. Se sitten on tietystikin eri asia, jos kahdelle on myyty sama paikka, minkäs sille sitten kumpikaan voi.
Sen olen oppinut, että jos joku on mun paikalla, niin en itse vastaavasti mene hyvää hyvyyttäni johonkin vapaalle paikalle, vaan haluan sen oman paikkani. Koska joskus kun olen ajatellut, että menee niin helpoiten, niin eihän se mene, vaan kohta joku on haluamassa siihen sun väistöpaikalle ja pidemmällä matkalla tää sama toistuu sitten kertaa x. Eli ei tarvitse olla niuho, jos haluaa varaamalleen paikalle, vaikka vieressä olisi sillä hetkellä vaikka kuinka tilaa (muistan, kun tätäkin joskus keskusteluissa ihmeteltiin).
Vierailija kirjoitti:
Tuo ukrainalaisten ilmaismatkustaminen on typeryyden huippu. Kyllä suomalainen työssäkäyvä verotetaan kuoliaaksi ja kaikesta saa maksaa täyden hinnan, mutta muiden maiden kansalaisille annetaan ilmaiseksi mitä erilaisimpia palveluita. Kai sotapakolaisille olisi voinut antaa paikkalipulliset paikat VR:n lipputoimistosta passia vastaan, ettei tarvitse muiden paikoilla istua?
Varmaan täällä sitten saa kaikki ne matkustaa ilmaiseksi, joiden kotimaassa on jonkinlainen sotatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein porukka joutuu suorastaan neuvottelemaan tai vääntämään asiasta, jos joku on omalla paikalla? Kun itselläni (ja sivusta kuulemanikin) ovat menneet tyylillä hei mulla olis siinä paikka, joo, minäpä siirryn. Se sitten on tietystikin eri asia, jos kahdelle on myyty sama paikka, minkäs sille sitten kumpikaan voi.
Sen olen oppinut, että jos joku on mun paikalla, niin en itse vastaavasti mene hyvää hyvyyttäni johonkin vapaalle paikalle, vaan haluan sen oman paikkani. Koska joskus kun olen ajatellut, että menee niin helpoiten, niin eihän se mene, vaan kohta joku on haluamassa siihen sun väistöpaikalle ja pidemmällä matkalla tää sama toistuu sitten kertaa x. Eli ei tarvitse olla niuho, jos haluaa varaamalleen paikalle, vaikka vieressä olisi sillä hetkellä vaikka kuinka tilaa (muistan, kun tätäkin joskus keskusteluissa ihmeteltiin).
"Eli ei tarvitse olla niuho, jos haluaa varaamalleen paikalle, vaikka vieressä olisi sillä hetkellä vaikka kuinka tilaa (muistan, kun tätäkin joskus keskusteluissa ihmeteltiin)."
Eikö se paikan varastaja voi mennä niille paikoille missä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos osaat lukea, niin vr:n sivuilla kyllä selvästi sanotaan lemmikkivaunussa olevan myynnissä myös ilman lemmikkiä matkaaville paikkoja. Siellä on noin puolet ihan peruspaikkoja ja puolet niitä lemmikkipaikkoja ja ihminen joka ei ole allerginen voi hyvinkin istua ko. vaunussa. Koko vaunu ei ole sinun marsuasi varten tarkoitettu.
Itse matkustan lähes aina lemmikkivaunussa: varaan paikan yleensä sarjalipulla edellisenä päivänä ja muut paikat ovat jo täynnä. Lisäksi lemmikkivaunun käytäväpaikat menevät yleensä viimeisenä kaupaksi, jolloin on suurempi todennäköisyys että kukaan ei tule istumaan viereen.
Kokemukseni kyllä on, että lemmikkivaunu säilyy puolityhjänä hyvin pitkään ja alkaa täyttyä vasta siinä vaiheessa, kun muu juna on täynnä. Olen myös sitä mieltä, että jos matkustamiseensa tarvitsee erikoispaikkoja, kuten lemmikkipaikka, niin lippu on järkevää varata ajoissa. Eli jos on ostamassa lippua päivää tai kahta ennen lähtöä täyteen tulevaan junaan, niin ei oikein kannata menettää hermoja siitä että juuri omaa erikoispaikkaa ei ole enää vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on joutunut tarkentamaan, että kyllä minä oikeasti haluan sille varaamalleni ikkunapaikalle kun käytäväpaikan varannut henkilö on mennyt siihen istumaan ja yrittänyt vängätä asiassa. Kyllä, käytäväpaikka on ärsyttävämpi varsinkin jos haluaa nukkua, sen vuoksi olen itse lipun varannut ajoissa että sellaiselle pääsen.
Ei tarvita kuin yksi idiootti joka aloittaa ketjureaktion missä seuraavat iatuvat väärillä paikoilla, koska suomalaiseen tapaan asioista ei viitsitä puhua ja alistutaan kohtaloonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on joutunut tarkentamaan, että kyllä minä oikeasti haluan sille varaamalleni ikkunapaikalle kun käytäväpaikan varannut henkilö on mennyt siihen istumaan ja yrittänyt vängätä asiassa. Kyllä, käytäväpaikka on ärsyttävämpi varsinkin jos haluaa nukkua, sen vuoksi olen itse lipun varannut ajoissa että sellaiselle pääsen.
Käsittämätöntä että ihmisille pitää tarkentaa että haluaa MAKSAMALLEEN paikalle.
Hyvä paikka ja sillä se varas haluaakin istua siinä, sillä se on ostettu minulle!
Vierailija kirjoitti:
JOs vieressä istuva haisee niin pahalta ettei pysty istua omalla paikalla?
Siksi kannataakin panostaa alapesuun...
Oho, en juuri koskaan matkusta junassa. Onnibussilla tullut silloin tällöin matkustettua, eikä niissä ole ongelmia. Onpa röyhkeää käytöstä junissa:0
Osa ihmisistä ei osaa etsiä omaa paikkaa, tai ei osaa valita mieluista paikkaa ostaessa.
Nykyään on kuitenkin parempi kuin ennen, kun lähtökohtaisesti ihmisillä on oma paikka.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan aina lipun lemmikkivaunusta, siellä kun on myynnissä niitä myös ilman lemmikkiä matkustaville! Siellä on paljon leppoisampi meininki, ei hajusteherkkiä, harvoin on edes (huutavia) lapsia ja lisäksi mukava katsella koiria ja muita eläimiä matkalla.
Oman kokemuksen mukaan ihmiset, jotka ovat paikallani olleet ovat joko väärässä vaunussa epähuomiossa tai katsoneet rivin väärin (esim rivin päädyssä lukee 39 ja 40 niin istuvat näiden taakse). Nämä henkilöt usein vanhempia ihmisiä. Tällöin tilanne selviää kysymällä ja kaikille löytyy istumapaikka.
Ukrainan sodan alettua noin tunnin mittaisella junamatkalla paikallani istui vanhempi ukrainalaisnainen. Ei olisi tällöin tullut mieleenkään täydessä junassa pyytää häntä siirtymään/seisomaan isoine matkalaukkuineen ihan pelkästään inhimillisyyden nimissä.
Vierailija kirjoitti:
JOs vieressä istuva haisee niin pahalta ettei pysty istua omalla paikalla?
Jos ei osaa kuin välttävästi suomea, kannattaisi pidättäytyä kommentoimisesta. pahalta ettei -> pahalta, ettei pysty istua -> pysty istumaan
Pitäisi seistä tyhjän tuolin vieressä?Ihmettelisin, jos junassa joku noin tekisi.