Mitä äitisi on opettanut sinulle?
Ylen sivuilla on tehty laulu äitin opettamista ohjeista: https://yle.fi/a/74-20027501
Minulle äitini on opettanut noista vain nuo peruskäytöstavat, eli sanomaan kiitos ja anteeksi ja olemaan kohtelias.
Kommentit (35)
Että kannattaa pysyä äidistä / äideistä kaukana. "Hedelmistään puu tunnetaan." Se hokema tosin jo ahdistaa toisen toistamana. Ja jos jonkun sanat ahdistavat, sitä henkilöä pitää varoa, pitää olla kriittinen.
Sen, että kädet on aina pestävä wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua.
On läheisyyden korvannut materiaalilla ja monen monta kertaa sanonut että olet hyvä silloin kun sinulla voi jotain teettää
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kanssa on tultava toimeen.
Minusta toi on jotenkin tosi vammainen OHJE. Meinaan, minusta on ihan luonnollista haluta tulla kaikkien kanssa toimeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että suostuisin toimimaan itseäni vastaan muiden mieliksi. Jos joku ei sen takia tule minun kanssani toimeen, niin se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Sen, että kädet on aina pestävä wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua.
Sekin on täysin turha neuvo. En tee koskaan niin.
Vierailija kirjoitti:
En muista että olisi opettanut mitään.
Miten voi olla??????? Mun äiti opetti mulle aivan kaikissa vuorovaikutustilanteissani hänen kanssaan jotain. Ja siis lähinnä sellaista, millä pystyi ylläpitämään tunteen, etten itse tajuaisi niitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäämään ilman apua.
Kasvatin itse itseni kun häntä ei kiinnostanut lapsensa. Hänelle oli tärkeämpää maata sohvalla, vetää röökiä ja syödä herkkuja. Nykyään pelaa paljon uhkapelejä.
Täälläkin "itse itsensä kasvattanut". Äiti joi, kulki kylillä, petti, oli ilkeä ja haastoi riitaa. Isä teki matkatöitä. En muista, että meille lapsille olisi opetettu mitään sen jälkeenn kun isä opetti meitä lapsia lukemaan ja laskemaan ennen kouluikää. Isä kai jotenkin luuli, että "naiset hoitavat lapset", joten olimme täysin heitteillä. Kotiin tultuaan isä teki kotitöitä, niitä mitä yleensä äidit tekevät. Ei hän jaksanut lasten kanssa seurustella.
Matkimalla opin ne, mitä opin. Monia asioita sain kyllä hävetä jo lapsena ja teininä, esim. rintsikoita mulla ei ollut. Aloin jo lapsena tehdä kotitöitä ja ruokaa. Opettelin kaiken itse keittokirjoista, ja koulun kotsantunnilla. Hygienia-asioissa matkin kavereita.
Täytyy kiittää 70-80 - luvun peruskoulua, jossa oli kotsaa ja käsitöitä, muuten en olisi oppinut niitäkään.
Monia käytännön asioita olen tajunnut ja oppinut vasta 30-50 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tullessa, vie mennessä.
Olen kyllä hoksannut että on ennemminkin tuo tullessa, unohda viedä mennessä...
Se on: Vie mennessäs, tee ollessas, tuo tullessas, ja ERITTÄIN hyvä opetus.
Sitäpaitsi äitini opetti että olen onneni seppä eli itse vastuussa esimerkiksi siitä, mitä lukion jälkeen teen. Huomenna on äitienpäivä ja vien hänet päiväristeilylle Tallinnaan - vain hän ja minä - ja hän voi viitata rukkasella kolmen veljeni ja heidän typerien vaimojensa jokavuotiseen itsetehtyyn pakkojärjestelyyn siitä, kuka klo 9-12 olisi äitini kanssa, kuka 12-15 ja kuka 15-18. Minulle tyttärenä oli jäänyt aina vain se ilta klo 18 alkaen. Eipä tarvitse enää taistella!
Vierailija kirjoitti:
Opettanut sen, että ihmisellä on normaalisti omatunto joka säätelee tekemisiä ja sanomisia.
Jos omatunto kolkuttaa, tietää että on tehnyt tai toiminut väärin. Omatunto muistuttaa jos valehtelet, huijaat, varastat tai teet mitä tahansa mikä ei ole oikein. Huono omatunto kuluttaa energiaa ja vie jopa yöunet.
Olen itse opettanut saman jälkikasvulleni.
👍Parempaa ohjetta ei ole kuin muistaa mikä on omatunto ja mitä se tarkoittaa ihmisen elämässä. Pysyy oikealla " tiellä".
Äiti opetti että pitää käyttäytyä hyvin kaikissa tilanteissa. Ei saa kiusata ketään. Ole kohtelias ja ystävällinen.
Eikä saa ikinä roskata ympäristöä. Kuljeta mukanas karkki ym paperit seuraavaan roskikseen.
Velka on veli otettaessa, veljen poika maksettaessa.
En halua ottaa velkaa, en myöskään lainaisi kellekään muille, kuin läheisilleni 🙄
Ihan hirveitä äitimuistoja monella. Osanottoni 😔
1) Tässä elämässä voit luottaa vain itseesi
2) Älä koskaan odota saavasi apua muilta
3) Parisuhteet eivät ikinä ole onnellisia
4) Kaikesta (esim. lusikan asennosta) voi saada raivokohtauksen
5) Seurapiirirakon pystyy kehittämään itselleen, kun ei jaksa kuunnella äidin raivoamista vessasta käymisestä ja käy vaan mahdollisimman harvoin vessassa
6) Et ole koskaan tarpeeksi hyvä
Enpä viitsi edes kirjoittaa niitä tähän. Alkaa ottaa päähän ajatteleminenkin.