Miten pitkälle oikeusaputoimistosta saa apua?
Mieheni jäätyä eläkkeelle hän on muuttunut kovin kontrolloivaksi ja ahdistavaksi ja on nyt vaatimassa avioeroa.
Meillä on avioehto osaan omaisuutta (hänen talonsa) mutta osa on yhteisesti hankittua.
Miehen ailahteleva (välillä raivareita "ei mistään") tapa "puhua" kertonee, että erosta tulee vaikea. Hän tuntuu olevan siinä käsityksessä, että minä vaan poistun talosta ja hän pitää kaiken omaisuuden. Kun ositus tulee käsiteltäväksi,hän yrittänee kaikkensa, että en saisi mitään.
Hänellä on käytössään lakimies, minulla ei ole. Olen osa-aikasairaseläkkeellä ja tuloni ovat hyvin pienet. Pystyn tekemään töitä 1-2 pv viikossa.
Mies on pitänyt huolen, että kaikki asiat (vakuutukset, auto jne) on hänen nimissään. Toki hän on ollut enemmän tienaavakin, mutta meillä on ollut ehkä sellainen 1950-luvun tapa, että miehen vastuulla raha-asiat. Minä hoidin lapset (kaksi erityislasta) ja olin pitkään poissa työelämästä lasten hoitamisen takia. Tiedän, omaa tyhmyyttä. Nyt lapset jo aikuisia.
Tiedän, että oikeusaputoimistosta saan varmaankin neuvoja, mutta saanko apua jos (kun) mies alkaa tekemään omaisuudenjaosta taatusti hankalaa? Minulla ei ole varaa lakimieheen.
Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Kommentit (13)
Oman kokemukseni mukaan sieltä saa apua jos siitä on valmis maksamaan, itse sain apuni ilmaiseksi silloin kun olin työtön ja kohtelu oli todella kylmäkiskoista eikä lopputulos tyydyttänyt ja uskon sen johtuvan vain siitä kun en mitään maksanut. Olisi ollut parempi ottaa lainaa ja hankkia parempi lakimies.
Saat neuvoja ja jos tulosi ovat riittävän pienet, muukin oikeusapu on maksutonta.
Kyllä sieltä köyhä saa lakimiehen ositusta tekemään.
Siellä lasketaan tulosi ja saat ilmaisen lakimiehen jos olet vähävarainen. Ota ihmeessä yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Tässä luettelo: https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/hakeminen/mihinasioihinoikeusapuas…
Mihin asioihin oikeusapua saa
Oikeusapua annetaan kaikenlaisissa oikeudellisissa asioissa, joita ovat esimerkiksi:
avioero, ositus, elatusapu, avioehto
testamentti, perunkirjoitus, perinnönjako
velallisen, velkojan tai takaajan avustaminen
työpalkkasaatava, työsopimuksen purku, irtisanominen
vuokrasaatava, irtisanominen, häätö
kauppakirja, kaupanpurku, hinnanalennus
rikoksesta epäillyn tai rikoksen uhrin avustaminen, lähestymiskielto
valitukset esimerkiksi toimeentulotukea, huostaanottoa, Kelan korvauksia koskevissa asioissa.
Oikeusapua ei myönnetä, jos asialla on hakijalle vähäinen merkitys tai jos oikeusavun myöntäminen olisi selvästi tarkoituksetonta tai asian ajaminen olisi oikeuden väärinkäyttämistä.
Voivat kyllä periä takaisin kulut jos saat tarpeeksi rahaa päätöksen jälkeen.
Aikoinaan sain avioerossa hyvin apua oikeusaputoimiston lakimieheltä. Ensin selitin tilanteen, hän listasi ylös omaisuudet ja sen, mitä kerroin, miten oltiin miehen kanssa puhuttu jaosta. Sitten tehtiin avoin asianajovaltakirja.
Lakimies kertoi, että meidän avioehto ei tarkoita, että mies saa talon ja sen jälkeen muu omaisuus jaetaan, vaan että ensin kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan, miehen osuuteen tulee talo, ja koska se oli meillä yli puolet omaisuudesta, niin minulle tulee rahaa. Miehellä ei sitä ollut maksaa, niin lakimies vain sanoi että voi voi, miehen pitää mennä pankista hakemaan lainaa, ja niin se meni.
Ikinä en olisi yksin saanut niitä rahoja! Enkä edes olisi osannut vaatia, koska luulin että avioehto tarkoittaa, että mies saa talon ja loput jaetaan, koska mies oli minulle niin sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Voivat kyllä periä takaisin kulut jos saat tarpeeksi rahaa päätöksen jälkeen.
Ei minulta ainakaan peritty, vaikka sain rahaa päätöksen jälkeen. Olin opiskelija ja osa-aikatöissä, kaikki se apu oli ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt aluksi yhteyttä sossuun ja kerro tilanne siellä. Tuohan on sentään ilmaista.
Miksi sossuun? Kyllä se riittää kun ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Sinun miehesi lakimies ei yritä kusettaa sinua, vaan hän tutkii paperit ja kertoo miten hommat etenee. Ei hän lähde lakia rikkomaan miehesi takia. Sinun kannattaa katsoa, että miehesi kiikuttaa kaikki paperit mitä teillä on yhteistä.
Itse erosin 10v sitten ja exällä oli lakimies, niin minä stressasin sitä asiaa, että nyt se keksii viedä kaiken. EI se niin mennyt. Lakimies katsoi kaiken ja kertoi kaiken. Eli minä säätin rahaa siinä, kun exä palkkasi lakimiehen hoitamaan asioita. Oma exä oli antanut kaikki paperit niin kun pitääkin eikä salaillut mitään. Katsoin itsekin ne paperit läpi jne.
Tosin tämä on nyt vain minun tarinani onnistuneesta erosta ja rehellisestä lakimiehestä.
onko kotivakuutuksessa oikeusturva osuus
Mies ei päätä oikeuden puolesta sitä mitä se saa eikä mies saa kaikkea omaisuutta. Jos olet lapsia hoitanut lähes yksin niin se on jo todella suuri etu sinulle ja saat sillä jo 30% miehen rahoista. Oikeus ottaa huomioon kyllä sen kuka on kotia ja lapsia hoitanut. Tee luettelo omaisuudestasi ja miehen rahoista ja avioeropapereihin kirjoitat että vaadit 50% tasan. Vetoa siihen että olet kotia hoitanut 90 prosenttisesti.
Muutenkin jos avioehto on vain talosta niin saat varmasti tasinkoa miehen rahoja kun ero tulee. Oikeusaputoimisto auttaa paperien laatimisessa ja lopulta oikeus päättää että et jää ilman rahaa.
Ota nyt aluksi yhteyttä sossuun ja kerro tilanne siellä. Tuohan on sentään ilmaista.