Huumelääkkeen käyttö ja hallussapito
Tuli resepti huumeeksi luokiteltavaan pkv-lääkkeeseen. Jos poliisi jossain yhteydessä "haistaa" että olen tällaisen vaikutuksen alaisena niin miten se todistetaan että on reseptillä. Kannasta vois tietenkin näyttää tietoja. Tulee kuitenkin mieleen että onko poliisilla oikeus mun terveystietoihin jos en halua niitä esitellä. Onko tässä terveydenhuollolla jotain roolia? Esim. poliisi kysyy sieltä että tämmöstä löyty ja vastaavat että terveystietojen perusteella ihan ok.
Kommentit (24)
Älä tee tyhmyyksiä vaikutuksen alaisena niin ei tarvitse olla poliisin kanssa tekemisissä.
Vierailija wrote:
Jos nuo vaikuttavat väsyttävästi/huomiokykyä alentavasti, ei esimerkiksi auton rattiin ole asiaa. Ei vaikka miten olisi lääkärin määräämä lääke.
Muuten en keksi tilannetta, jossa poliisi tulisi jotenkin "haistelemaan" ihmistä.
Minä keksin. Ja itse asiassa poliisi on tullut haistelemaan tupakkaani ja halunnut nähdä tupakanpurut. Olin ihan jalkaisin liikkeellä enkä tehnyt mitään laitonta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos nuo vaikuttavat väsyttävästi/huomiokykyä alentavasti, ei esimerkiksi auton rattiin ole asiaa. Ei vaikka miten olisi lääkärin määräämä lääke.
Muuten en keksi tilannetta, jossa poliisi tulisi jotenkin "haistelemaan" ihmistä.
Tässä tullaankin mielenkiintoiseen ongelmaan. Huumaisainetestit monesti mittaavat metabolisuneita aineita. Toisin sanoen testi näyttää positiivista vaikka käytöstä olisikin kolme päivää, eikä se vaikuta enää ajokuntoon mitenkään. Näistä on väännetty oikeusistuimissa, että onko se tällöin rattijuopumus vai ei.
Tämä on kyllä totta, tunnen henkilöitä jotka ovat saaneet huumeratin selvinpäin, kun ne kerran henkkarit katsoo ratsiassa niin kyllä ne saa vanhat tuomiot tietoon ja sitten mennään.
Tässä tullaankin mielenkiintoiseen ongelmaan. Huumaisainetestit monesti mittaavat metabolisuneita aineita. Toisin sanoen testi näyttää positiivista vaikka käytöstä olisikin kolme päivää, eikä se vaikuta enää ajokuntoon mitenkään. Näistä on väännetty oikeusistuimissa, että onko se tällöin rattijuopumus vai ei.