Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ei puhu

Hanna
10.05.2023 |

Teinini on aina ollut oman elämänsä kulkija. Jo 2vuotiaana aloimme epäillä neurologisia poikkeavuuksia. Elämämme on ollut haastavaa, mutta olen aina ihaillut meidän avointa ja luottavaista suhdetta. Vielä 12 vuotiaana hän tuli halaamaan ihan joka ikinen ilta ja sanomaan hyvät yöt ennen nukkumaan menoa. Vielä 15 vuotiaana hän kertoi kavereiden kanssa olevista ongelmista ja ihastuksista ja omista tunteistaan elämänsä haasteissa. Nyt viimeisen vuoden. Hän täytti 17v. Hän ei juuri puhu mistään. Ennemmin puhuu nuorisotyöntekijöiden kanssa ongelmistaan, kun minun. Kysyin miksi ja hän sanoi että, ehkä ei vaan luota minuun enää. Mutta miksi? Mikä muuttui? Olen aina ollut tiukka sääntöjen noudattamisesta. Ja ymmärrän kyllä ettei halunnut kertoa alkoholi kokeilustaan. Mutta miksi ei edes ongelmista pari tai kaverisuhteissa? Aina olen häntä tukenut ja yrittänyt auttaa ymmärtämään eri näkökulmia. Mitä minä tein, että ei voi luottaa? Mitä hän pelkää?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levittelet hänen asioitaan?

En ole levitellyt. Ei ole minun juttu puhua muiden asioista. Mutta tietysti isän kanssa puhun, jos on tilanne mikä vaatii molempien vanhempien huomiota. Jos se on sitten levittelyä? Isä on meistä kahdesta tosin se, joka ei edes soita perään, jos on myöhässä kotiintuloajasta. Joten mitä kerronkin. Kerron vain, jotta isä tietää miten toimia. Ettei teini pääse isän kautta huijaamaan itselleen vapauksia.

Vierailija
22/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu kehitykseen, puheen ilmaisu ja kuulo taantuu teini-iässä. Lauseen on parin sanan mittaisia esim. ihan kohta tai onko ruokaa tai ihan sama. ovi kii. Kuulo on hyvin valikoiva, kun puhutaan rahasta, se elpyy, mutta kun puhutaan huoneen siivouksesta se on taantunut.

Se kestää aikansa ja sieltä lopulta kuoriutuu mitä ihastuttava ja sosiaalinen nuori aikuinen.

Joo ei ole tuollaista meillä. Tänään teki mulle aamupalan samalla, kun itselleen. Kyllä kuuntelee mitä minulla on sanottavaa ja siivoaa huoneensa pyydettäessä. Tuo kuvailemasi käytös muistuttaa varhaisteinien käytöstä ei enää 17 vuotiaan. Jos olisikin muuten vaikea teini puhumattomuuden voisi selittää. Mutta juuri, koska ei ole ja meillä on hyvät välit niin mietin miksei luota tarpeeksi näyttääkseen myös ikäviä puolia elämästään. Voihan se olla, että arvostaa minua liikaa eikä halua tuottaa pettymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla