Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei puhu

Hanna
10.05.2023 |

Teinini on aina ollut oman elämänsä kulkija. Jo 2vuotiaana aloimme epäillä neurologisia poikkeavuuksia. Elämämme on ollut haastavaa, mutta olen aina ihaillut meidän avointa ja luottavaista suhdetta. Vielä 12 vuotiaana hän tuli halaamaan ihan joka ikinen ilta ja sanomaan hyvät yöt ennen nukkumaan menoa. Vielä 15 vuotiaana hän kertoi kavereiden kanssa olevista ongelmista ja ihastuksista ja omista tunteistaan elämänsä haasteissa. Nyt viimeisen vuoden. Hän täytti 17v. Hän ei juuri puhu mistään. Ennemmin puhuu nuorisotyöntekijöiden kanssa ongelmistaan, kun minun. Kysyin miksi ja hän sanoi että, ehkä ei vaan luota minuun enää. Mutta miksi? Mikä muuttui? Olen aina ollut tiukka sääntöjen noudattamisesta. Ja ymmärrän kyllä ettei halunnut kertoa alkoholi kokeilustaan. Mutta miksi ei edes ongelmista pari tai kaverisuhteissa? Aina olen häntä tukenut ja yrittänyt auttaa ymmärtämään eri näkökulmia. Mitä minä tein, että ei voi luottaa? Mitä hän pelkää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin tämä hämmentää, koska iso veljensä, joka on 20 puhuu kyllä jopa huume piireissä liikkumisesta ja ottaa äidin neuvot vakavasti vaikkei aina sitten elämäänsä niiden mukaan eläisikään. En silti tiennyt olevani se äiti, jolle ei voi ollenkaan puhua.

Vierailija
2/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu nuoruusiän kehitystehtäviin etäisyyden hakeminen/ irtautuminen vanhemmista. Jos välit ovat muuten hyvät, niin ihan normaalilta kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia tuossa iässä. Älä tungettele liikaa, koska sitten ei ainakaan kerro mitään. Todennäköisesti muutaman vuoden päästä helpottaa ja alkaa sitten taas kertomaan asioita. Se on todella hyvä, jos hän puhuu sentään nuorisotyöntekijöiden kanssa, eikä ole täysin yksin ongelmiensa kanssa. 

Vierailija
4/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaali tilanne nuoren ja vanhemman suhteessa. Kysymyksessä on irtiotto vanhemmasta. Monella tavalla positiivinen asia. Useimmiten tilanne on kärjistyneempi juuri äidin ja tyttären välillä. Ei tietysti aina. Odottele rauhassa tilanteen muuttumista.

Vierailija
5/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää huumeita

Vierailija
6/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger? Neuropsykiatri auttaa silloin.

Vierailija
7/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut tiukka sääntöjen noudattamisesta. Kurilla alistettu?

Vierailija
8/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levittelet hänen asioitaan?

Vierailija
9/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsista ei puhunut meille 6 vuoteen, 13-19v. Ei mitään ongelmia, koulussa erittäin hyvä, oli ystäviä, teki kotitöitä ja töitä kodin ulkopuolella koulun ohessa.

Meille vain ynähteli ja murahteli, pikkusiskolle kuin enkeli.

Ei kuulemma ollut mitään asiaa:)

Muutti sitten 19v kotoa pois opiskelemaan ja tuli käymään 2 viikkoa myöhemmin. Puhui 2,5h yhteen putkeen eikä ole sen koomin lopettanut😂

Vierailija
10/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi lapsista ei puhunut meille 6 vuoteen, 13-19v. Ei mitään ongelmia, koulussa erittäin hyvä, oli ystäviä, teki kotitöitä ja töitä kodin ulkopuolella koulun ohessa.

Muutti sitten 19v kotoa pois opiskelemaan ja tuli käymään 2 viikkoa myöhemmin. Puhui 2,5h yhteen putkeen eikä ole sen koomin lopettanut😂

Hih hih

Vierailija
11/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kuuluu olla vanhempi eikä kaveri. Teidän rajat on olleet sekoittuneet ja nyt teini teini-ikään kuuluvana kehitysvaiheena pyrkii saattamaan ne tolalleen ja itsenäistyy sinusta.

Vierailija
12/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kuuluu olla vanhempi eikä kaveri. Teidän rajat on olleet sekoittuneet ja nyt teini teini-ikään kuuluvana kehitysvaiheena pyrkii saattamaan ne tolalleen ja itsenäistyy sinusta.

Tästä ei taatusti ole kyse. Meidän välit ei ole koskaan olleet kaverilliset. Ja juuri siksi pelkäänkin, ettei puhu, koska olen vanhempi enkä kaveri ja nyt ei enää kaipaa minun vaan kavereiden tukea ja ymmärrystä. Puhuu kyllä kuitenkin menoistaan ja tuloistaan. Missä viettää aikansa ja kysyy luvan, jos on yön pois kotoa. Puhuu myös positiivisista asioista. Jos jotain kivaa on tapahtunut ja kertoo kyllä myös ympäripyöreästi jos jotain ikävää. Mutta ei hae minulta enää tukea omien ikävien tunteiden käsittelyyn.

Vierailija
13/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei kyllä ynähtele tai murahtele. On ihan suoraan sanonut ettei halua puhua mulle enää. Eikä kerro miksi. Kertoo siis esim, että on ollut riitaa parisuhteessa, mutta ei kerro mistä syystä tai miten asia selvitettiin. Mutta ehkä se sitten kuuluu kehitykseen. Ei minua sinällään haittaa. Toivon vaan ettei nuori tunne ettei minuun voi luottaa tai, että tuomitsisin hänet liian jyrkästi.

Ehkä meilläkin sit myöhemmällä iällä uudelleen avaudutaan. Se on ihan totta, että meidän 20v on nyt myös avoimempi, kun mitä oli 17v.

Vierailija
14/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu kehitykseen, puheen ilmaisu ja kuulo taantuu teini-iässä. Lauseen on parin sanan mittaisia esim. ihan kohta tai onko ruokaa tai ihan sama. ovi kii. Kuulo on hyvin valikoiva, kun puhutaan rahasta, se elpyy, mutta kun puhutaan huoneen siivouksesta se on taantunut.

Se kestää aikansa ja sieltä lopulta kuoriutuu mitä ihastuttava ja sosiaalinen nuori aikuinen.

Vierailija
15/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla yksi syy. 17v voi kokea olevansa liian tiukassa kurissa, kun joutuu edelleen noudattamaan kotiintuloaikoja tai saa sanktioita, jos rikkoo niitä. Mutta koko elämä on sääntöjen noudattamista. Lapsena sen oppii niin ei sitten aikuisena niin herkästi joudu vaikeuksiin. Epäilen kuitenkin, että nuori on mahdollisesti kiinnostunut päihteiden käytöstä ja tämä on yksi asia mistä ei puhu. On minullakin ollut omat päihde kokemukseni ja tiedän mistä puhun. Silti kuulemma kaverin äiti oli luvannut ettei mulle puhu mitään siitä et nuoret oli juonu. Tämä on todella törkeää toimintaa tältä äidiltä. Tottakai tuohdun, kun kuulen että minun luvalla yöksi jääminen toisen vanhemman kotiin johtaa alkoholin käyttöön. Mielestäni on oikeutettua kieltää yökyläilyt joksikin aikaa. Onko se muka liikaa kuria? Hän oli tuolloin 16. Nyt 17v on saanut olla yötä jälleen pois. Jopa vappuna. Sanoi sillon ettei ollut juonut. Mutta en voi sitä varmaksi tietää. Hän on nuori. Hänen roolinsa on kapinoida. Minä olen vanhempi ja minun rooli on pitää kuria. Silti yritän antaa iän tuomia vapauksia. Kiitokseksi saan epäluottamusta.

Vierailija
16/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tiukalla kurilla lapset ei uskalla avautua. Meillä tyttö muutti kokonaan minun luokse (eroperhe) tuossa

14v. ,koska isällään liian tiukat säännöt. Eikä sen koommin edes yöpunyt siellä ( nyt 18v )

Mulle kertoo ihan kaiken, koska lieka ei oo ollu liian tiukalla. 

Vierailija
17/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla yksi syy. 17v voi kokea olevansa liian tiukassa kurissa, kun joutuu edelleen noudattamaan kotiintuloaikoja tai saa sanktioita, jos rikkoo niitä. Mutta koko elämä on sääntöjen noudattamista. Lapsena sen oppii niin ei sitten aikuisena niin herkästi joudu vaikeuksiin. Epäilen kuitenkin, että nuori on mahdollisesti kiinnostunut päihteiden käytöstä ja tämä on yksi asia mistä ei puhu. On minullakin ollut omat päihde kokemukseni ja tiedän mistä puhun. Silti kuulemma kaverin äiti oli luvannut ettei mulle puhu mitään siitä et nuoret oli juonu. Tämä on todella törkeää toimintaa tältä äidiltä. Tottakai tuohdun, kun kuulen että minun luvalla yöksi jääminen toisen vanhemman kotiin johtaa alkoholin käyttöön. Mielestäni on oikeutettua kieltää yökyläilyt joksikin aikaa. Onko se muka liikaa kuria? Hän oli tuolloin 16. Nyt 17v on saanut olla yötä jälleen pois. Jopa vappuna. Sanoi sillon ettei ollut juonut. Mutta en voi sitä varmaksi tietää. Hän on nuori. Hänen roolinsa on kapinoida. Minä olen vanhempi ja minun rooli on pitää kuria. Silti yritän antaa iän tuomia vapauksia. Kiitokseksi saan epäluottamusta.

Parempi, että kokeilevat sitä alkoa jonkun kotona, ku jossain nurkissa pusikossa. Kun kuitenkin sitä kokeilee.

Turvallisempaa se noin on.

Vierailija
18/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään puhunut mun vanhemmille. Eikä mun lapsi mulle. Pääasiasia että on joku jolle puhua. Mä pidin kaiken itselläni ja se oli huono asia.

Vierailija
19/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian tiukalla kurilla lapset ei uskalla avautua. Meillä tyttö muutti kokonaan minun luokse (eroperhe) tuossa

14v. ,koska isällään liian tiukat säännöt. Eikä sen koommin edes yöpunyt siellä ( nyt 18v )

Mulle kertoo ihan kaiken, koska lieka ei oo ollu liian tiukalla. 

Joo mä kyllä kans puhuin äitille kaiken ja päädyin hakatuksi ja raiskatuksi, koska lieka ei ollut liian tiukalla. Ennemmin sitten teini vihaa minua, kunhan ei notku kaduilla.

Vierailija
20/22 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi, että kokeilevat sitä alkoa jonkun kotona, ku jossain nurkissa pusikossa. Kun kuitenkin sitä kokeilee.

Turvallisempaa se noin on.

Olisikin ollut noin, Mutta olivat nimenomaan juoneet siellä kaupungilla ja sitten vain sieltä yöksi kaverille. Ja olin juuri aiemmin tälle äidille sanonut, että ilmoittaa jos jotain sattuu. Jos tämä äiti olisi ilmoittanut, että olivat juoneet. En olisi kieltänyt yökyläilyä niin jyrkästi. Jos en voi luottaa lastani toisen aikuisen vastuulle se on myös nuorelta pois. Miksi minä olen se pahis?