Paljonko kissan ylläpitoon menee rahaa kuussa?
Mietin että hankkisin pari bengalin kissaa pomppimaan huusholiin, mutta paljonko niiden pito maksaa suunnilleen kuussa? Esim lelut, ruoka, hoito jne. Kertokaa te kattienomistajat tulevalla kiisun omistajalle vinkejä.
Kommentit (321)
Hei. Olen mäkkärin vuoropäällikkö ja tehtäväni on valvoa että kaikki tarjoilijat hokevat vuorollaan JES!
Hesaan keskustaan rottia pyytämään noita kissoja voisi viedä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kissaan mene paljon mitään rahaa arjessa. Se on ne sairastumiset jotka on kalliita. Jos päättää ottaa kissan kannattaa säästää joka kk sivuun et on sit millä maksaa ilman että talous menee kuralle jos jotain tulee. Tosin ei ne taudit aina paljoa maksa. Hammashoito on tyyristä, muuten ollaan päästy parilla sadalla ne pari eläinlääkörireissua mitä 16 vuoden aikana ollut .
Kissat onneksi sairastuu harvoin niin että tarvitsee eläinlääkäriä ja osa kissoisten vaivoista on itsestään ohimeneviä kuten vaikkapa flunssa johon ei ole edes parantavaa hoitoa.
Siksihän kissat rokotetaan kolmosrokote.
Rokotuksen tarkoituksena on aktivoida kissan immuunijärjestelmä rinotrakeiittia, kalikivirusinfektiota ja panleukopeniaa (kissaruttoa) vastaan.
hinta noin 55-60 e.
Huonoin diili on kissa, josta ei tule kunnon perheenjäsentä, koska kissa ei ole kesy tai on luonnevika. Siinä menettää sen mikä kissoissa on parasta eli niiden kaveruus ihmisen kanssa. Silloin pidät vaan kissalle täysihoitoa saamatta itse paljon mitään paitsi rahanmenoa.
Eläinsuojeluyhdistykset tarjoaa ainakin täälläpäin hanakasti sairaita ja arkoja kissoja. Kissan hiv ja sellaista. Itse valitettavasti kannattaisin hiv kissojen lopettamista. Ei sellaista kissaa voi laittaa normaali kissahoitolaan edes ja eläinlääkärikuluja riittää. Tai sitten on paljon näitä "kissat tulevat yhdessä". Eli ei voi ottaa mieleistä kissaa, kun sen mukana pitää ottaa kaveri, joka ei välttämättä ole ollenkaan sosiaalinen.
Maatiaiskissaa kannattaa kysyä tutuilta, jos joku on luopumassa tai saa pentuja hyvässä kodissa. Tervepäinen maatiainen on paras kissa! Helppo luonne, eikä mitään perinnöllisiä ylijalostusvikoja.
Olin aikoinaan yhdistyksen kissahoitaja. Loukutetut pennut ei välttämättä koskaan kesyynny. Liian aikaisin vieroitetut pennut ovat niitä, jotka raapii sut verille ja yllätyshyökkäilee, kun ei emo ole opettanut tavoille
Kissan hoitoon ei kesäaikaan kulu rahaa ollenkaan, syö kaiken tarvitsemansa ulkoota, eikä kyllä talvellakaan paljoa kissan pito maksa koska kissat syö mielellään pilkillä saatavaa kuhaa, sintti ahvenaa sekä tietenkin jöniksen ja hirven perkuita
Virikkeitä tai leluja ulkona liikkuva kissa ei tarvii, kiipeilypuita ei pihalta kannata sisälle raahata. Punkki liemet ja rokotukset on aivan tarpeetonta huuhaata, kuten ihmisillekkin.
Hammaskiven poisto tulee kerran, korkeintaa kaksi kertaa kissan elämässä, mulla homma maksaa 50e tutulla eläinlääkärillä, luonnollisesti ilman kuittia.
Vuositasolla kannattaa varautua maksaman vähintään 1000-2000€, koska yllätyksiä voi aina tulla. Normaalina kuukautena kun ei ole eläinlääkäri ym. kuluja niin meillä menee yhdelle kissalle noin 70-100€.
Minun piti tarkistaa montako tämän tyyppistä aloitusta on.
Mut, summa, Summa
kuluja on vaikea arvioida. Meidän katti käy kerran vuodessa lääkärillä hakemassa kolmoisrokkotteen ja terveystarkastus, sterilisaatio oli hintavin leikkaus , mutta kannattaa tehdä .
vakuutusmaksu on noin 100 e vuosi.
joka ei korvaa serilasaatiota tai rokotteita .
Seinät maalattiin uusiksi, kun kissa oli vuosikas, kissa nimittäin näytti kyntensä tapetille.
Raapimapuita ja raapima alustoja, paikkoja on ostettu useita.
Kun kokoa tuli, sisällekin laitettiin kattoon asti pultattu kiipeilyteline.
pentuna pärjäsi pienemmälle. Parvekkeella yksi ja makkarissa kolmas.
Niitä o n oltava, koska kissa tarvitsee korkeita paikkoja.
Kissan hiekkaa olen ostanut varastoon, näin sai halvemmalla. Hiekkalaatikolta tulee olla kaksi yhtä kissaa varten ( meillä toinen käytävässä, toinen parvekkeella) . Ei koskaan pesukoneen vieressä kylppärissä.
Leluja ja virkkeitä kissa tarvitsee ja leikittäjää.
Sitten se ruoka-asia on oma luku. Omani ei esim syö mitään märkäruokaa/ keittoja/ liemiä, kanaa, jauhelihaa.
kissa syö onnekseni laadukasta kuivamuonaa, jolla turkki kiiltää ja iho on hyvä .
Huono ruoka näkyisi heti Turkin kunnossa.
Sw@% oho, kissani kirjoitti tuon, en tiedä mitä kissa riipusti 😸.
lisäksi kissan nukkumapetejä , jotka hyväksyy tai ei,. Kuljetuskoppa ja meillä on mökillä valjaat, kaupungissa ulkoilureppu kissalle. Kynsien hoito kerran kuussa n 20 e.
Aivan mahdoton sano paljonko rahaa kuluu, mutta kyllä sitä kuluu.
samoin 50 e kuussa. iso säkki pellettiä k-raudasta maksaa noin 10e ja kestää 8kk. kissan vessa tyhjennetään 2-3kertaa viikossa ja pestään. kuivaruoka 2kg 8e kestää 3kk märkäruoka courmet 90 centtiä purkki. vakuutus 10e kuukaudessa. kissan vessa 8 e 4 lelua 5e kappale. terottaa kyntensä mattoon eikä kiipeilypuuta ole, hyppii kirjahyllynpäällä ja ikkunalaudoilla. kolme kertaa käyty lääkärissä 9 vuoden aikana vakuutus korvasi 66 prosenttia, nukku vieressä ja on paras ystävä
Jo vanha kansa tiesi, että kissa kiitoksella elää!
mun kissa syö sekä märkä, että kuivaruokaa ja juo 1-2 desiä vettä vuorokaudessa
Vierailija kirjoitti:
samoin 50 e kuussa. iso säkki pellettiä k-raudasta maksaa noin 10e ja kestää 8kk. kissan vessa tyhjennetään 2-3kertaa viikossa ja pestään. kuivaruoka 2kg 8e kestää 3kk märkäruoka courmet 90 centtiä purkki. vakuutus 10e kuukaudessa. kissan vessa 8 e 4 lelua 5e kappale. terottaa kyntensä mattoon eikä kiipeilypuuta ole, hyppii kirjahyllynpäällä ja ikkunalaudoilla. kolme kertaa käyty lääkärissä 9 vuoden aikana vakuutus korvasi 66 prosenttia, nukku vieressä ja on paras ystävä
kuivaruoka 2kg Mikä ruoka on noin halpaa ? Mikä siinä on valkuainen ? Kissaan on lihan syöjä.
Samaan syssyyn suosittelen Netfix:stä katsomaan ; Kissan kiehtova mieli.
mun erityistarpeisella keski-ikäisellä mirrillä on 5070 e kuussa maksava lääkitys, siihen päälle ruoka ja hiekat suunnilleen saman verran. Noin 3002000 e vuodessa lisäksi eläinlääkärikuluja mirriselle, joka on ollut melko huonokuntoinen, koska on kovia kokenut kodinvaihtaja. Nyt kun tyyppi voi hyvin, on vähemmän kuluja. Eli sanoisin, että noin reilut parisataa kuussa menee pitkän ajan keskiarvolla. Tyyppi syö suht edullista mutta viljatonta ruokaa, vain märkää ja raakaa, kaikki tarvikkeet saatu todella halvalla käytettyinä tai tehty itse.
Ei kissoihin kuussa mitään rahaa kulu, kun kuu on juustosta ja siellä on paljon hiiriä, joita kissat syövät.
Vierailija kirjoitti:
mun erityistarpeisella keski-ikäisellä mirrillä on 5070 e kuussa maksava lääkitys, siihen päälle ruoka ja hiekat suunnilleen saman verran. Noin 3002000 e vuodessa lisäksi eläinlääkärikuluja mirriselle, joka on ollut melko huonokuntoinen, koska on kovia kokenut kodinvaihtaja. Nyt kun tyyppi voi hyvin, on vähemmän kuluja. Eli sanoisin, että noin reilut parisataa kuussa menee pitkän ajan keskiarvolla. Tyyppi syö suht edullista mutta viljatonta ruokaa, vain märkää ja raakaa, kaikki tarvikkeet saatu todella halvalla käytettyinä tai tehty itse.
Åj åj åj.... nappi otsaan.
Maatiaiskissoja olisi kodittomana vaikka kuinka :(
1200€ vuodessa riittää yhdelle kissalle, jos ei tarvitse lääkärissä käyttää.
Tarkoitetaanko nyt kissaa vai "kissaa"?
Mulla menee kahteen kissaan n. 200 e/kk. Ei siis joka kuukausi, mutta vuositasolla. Välillä jopa enemmän. Tilaan ruuat Zooplussalta ja kissat syö pääasiassa märkäruokaa. Kuivaruokaa saavat joskus aktivointiin.
Kissanruuan hinnat ovat nousseet valtavasti, ihan joku perus Cosma ja Feline Porta 21.
Kissanhiekkaa menee n. 12-14 kg kuukaudessa sijhen, että täydennän laatikoita, joita on kolme. Käytän lähinnä Vadigrania tai muuta, jossa on aktiivihiiltä. Yksi säkki maksaa n. 18 e.
Rokotusten lisäksi käydään säännöllisesti hammastarkastuksissa. Nyt ollaan menossa hammasröntgeniin ja jännitän, paljon se maksaa. Btw, hammasröntgenkin on ihan rutiinitoimenpide, vaikka itse en tätä tiennyt, enkä ole ennen käyttänyt. Kaikki hammasvaivat eivät muuten näy ja niitähän kissoilla riittää. Oon melko varma, ettei 500 e riitä tuohon, etenkin jos pitää poistaa hampaita.
Raapimispuita on 3 kpl, joista jokainen maksanut 150-200 e.
Pelkästään punkkipannat ovat n. 60 e/kpl. Ainut joka meidän kissoilla toimii huhtikuusta lokakuuhun, kun mahdollisesti ulkoillaan. Punkkeja on meillä siis ihan sisäpihallakin.
Where's the cat? The cat is in the moon!
Hemmetin katalysaattorivarkaat!!!