Saatat pian saada tilin suoraan keskuspankkiin - Visa ja Mastercard hallitsevat maksukortteja ja se on ongelma
"MAKSUKORTTEJA hallitsevat nykyisin kaksi yhdysvaltalaista yhtiötä: Visa ja Mastercard.
Jos ne päättäisivät nostaa kauppiailta maksutapahtumista perimiään korvauksia tuntuvasti, tavaroiden ja palveluiden myyjät joutuisivat nostamaan kuluttajahintoja. Tästä syystä sähköiseen maksamiseen tarvitaan vaihtoehto, digitaalinen euro.
Sähköinen maksaminen on keskittynyt voimakkaasti kahdelle yhtiölle, joilla on valtavasti hinnoitteluvoimaa. Digitaalinen euro pitäisi huolen siitä, etteivät ne käytä hyväkseen hallitsevaa markkina-asemaansa, Välimäki [Suomen Pankki] sanoo."
Mitä mieltä?
Minusta kyseinen perustelu on tekaistu. Kyseinen asetelma ei ole ollut ongelma JA mikäli se olisi, valtio voi lainsäädännöllään, tai EU, määrätä maksut kohtuullisiksi.
Sen sijaan jos otamme keskuspankkien digirahan, jossa jokaista maksutapahtumaa voi kontrolloida, kuka suitsii sitä, jos Valtio päättääkin kontrolloida sillä kansalaisiaan?
Tähän ei vielä ole toki tultu Euroopassa, mutta Kiina ottaa koko ajan hallintaansa täälläkin satamia ja muuta kriittisesti huoltovarmuuteen liittyvää. Kiina tulee olemaan seuraava talousmahti, maailmantalouden määrääjä ja reservivaluutan haltija. Kun se saa Euroopan polvilleen taloudellisen vallan avulla, se voi alkaa mäöäräilemään myös kansalaisten rahankäyttöä täällä. Ei toki vielä, mutta meidän lastemme, tulevien lastemme tai lastenlastemme elinaikana.
Kommentit (2)
Impivaaraan tiedoksi, että tämä ei korvaa mitään, mutta tulee Visan ja Mastercardin lisäksi ja tarkoituksena on vähentää riippuvuutta amerikkalaisista luottokorttiyhtiöistä.
Kyllä minä olen aina enempi vähempi luottanut päättäjiin, sen takia ihmettelen, minkä takia tällaista nyt suunnitellaan. Vai uskovatko he itse, että pystyvät hallitsemaan kehitystä ikuisesti?
HS: "On olemassa valtioita, jotka haluavat digitaalisella keskuspankkirahalla hankkia yhtä suuren määrän tietoa ihmisistä kuin liikepankeilla on. Euroopan keskuspankissa asiat ajatellaan toisin: haluamme kasvattaa luottamusta yksityisyyden suojaan myös sähköissä maksamisessa.”"
Ajatellaan, joo. Mutta entä tilanteessa, jossa tällä yksilöä arvostavalla länsimaisella ajattelulla ei ruokita suita tai pyöritetä taloutta, vaan sillä, että teemme niin, kuin Kiina sanoo?
Ap