Yli 100 000 lähihoitajaa kadonnut Suomessa. Mitä tuntemasi lähihoitaja tekee nykyään?
Opiskeliko uuden ammatin?
Kommentit (283)
Kiroilee tuossa vieressä kun lähti suht hyvästä työpaikasta ovet paukkuen eikä kehtaa pyytää päästä takaisin.
En tiedä! Se on kuin kadonnut. Kukaan ei tiedä missä se on tai mitä se tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kiroilee tuossa vieressä kun lähti suht hyvästä työpaikasta ovet paukkuen eikä kehtaa pyytää päästä takaisin.
Juu, rytkönen sai monet joukkohysteriaan väittämällä että hoitajan duuni on muka huonoa. Kaikki eivät ymmärrä että se on yksi ammatti jossa ei ole pelkoa joutua työttömäksi.
Minä tiedän vain muutaman, jotka ovat tutkinnon tuolla nimikkeellä suorittaneet ja kaikki heistä ovat vanhustenhoidossa töissä. Kolme on tuttuja muuta kautta, muut pieneltä kotipaikkakunnalta puolituttuja sitä kautta, että isä on ollut palvelutalossa. Sairaanhoitajia taas tiedän useamman, joka on vaihtanut ihan toiselle alalle.
Meidän perheen yksi nuori tekee töitä sote-alalla hallinnossa. Ei kai se mitään, jos poistetaan hänen työnsä. Lääkärit voi alkaa itse hoitaa tietokoneensa tai poistetaan kaikki koneet ja tekniikka terveydenhuollosta kokonaan, niin saadaan enemmän rahaa hoitajille. Hoitajat voi tehdä kirjauksensa ruutupaperille ja mitään kuvauksia turha tehdä, kuoleehan ihmiset kuitenkin. Tai sitten vaan koulutetaan hoitajat ja lääkärit selvittämään tekniset ongelmat. Ohjelmien asentaminen on yleensä aika helppoa, sen he varmaan voivatkin tehdä itse. He voivat hoitaa koneidensa tilauksetkin ihan hyvin itse ja laittaa ne toimintakuntoon itse.
Olen itse lähihoitaja ja sanouduin irti koska työkaveritkin tekivät niin. Nyt etsin uutta paikkaa jossa jatkan lähihoitajan työtäni, pidän siitä edelleen. Sinkkuna minun on helppo muuttaa minne päin Suomea tahansa. Mulla on oikeastaan asiat hyvin kunhan saan vakipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soten hallinnon palkka kuluilla, saisi palkattua valtavan määrän lähihoitajia, ja hoitajia. Lisäksi myös tysio terapeutteja, terveydenhoitajia, lääkäreitä ja sitä henkilökuntaa, joka ylipäätään hoitaa potilaita. Muita ei juuri tarvita.
Sairaalat on kansan omia, koska ne kustannetaan verovaroilla. Ylimääräinen hallinnon henkilökunta voi opiskella potilaita hoitamaan, jos haluavat.Et nyt oikein ymmärrä kuviota. Hallintoa on vähennetty ja siksi lääkäreillä ja hoitajilla on nykyään paljon enemmän paperitöitä ja vähemmän aikaa potilaille.
Äkkiäkös sinä kerrot kuinka soteuudistuksen mukanaantuomat lisähallintoportaat ns vähensivät hallintoväkeä.
Sote-uudistus toi uuden poliitikkoportaan (aluehallinto) mutta ei juurikaan uusia työpaikkoja. Hallinnon työntekijöiden työnkuvaa vain rukattiin.
Itse olen entinen lähihoitaja, olin 10 vuotta. Paljon loppuun totaalisesti. Kuormitus vain oli liikaa, enkä minä kestänyt sitä että ihmisiä piti hoitaa huonosti, koska aikaa ei yksinkertaisesti ollut. Yhtenä päivänä sain töissä paniikkikohtauksen. Se oli minun hoitajapulan loppu. Tajusin ettei näin voi jatkua.
Nykyään olen kirjanpitäjä. Etätyö, liukumat, työn ehtii tehdä hyvin. Palkka on samaa luokkaa kuin lähihoitajana 3-vuorotyössä.
Voisin tehdä hoitotyötä, jos sitä voisi tehdä eettisesti oikein.
Eläkkeellä on kolme tuntemaani lähihoitajaa ja yksi joutui alkoholiongelman takia pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitaja.
Lähti lähihoitajan työstä rokottttepakotttteen vuoksi
Lastenhoitajat tänä päivänä ovat lähihoitajia 99,9 prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen yksi nuori tekee töitä sote-alalla hallinnossa. Ei kai se mitään, jos poistetaan hänen työnsä. Lääkärit voi alkaa itse hoitaa tietokoneensa tai poistetaan kaikki koneet ja tekniikka terveydenhuollosta kokonaan, niin saadaan enemmän rahaa hoitajille. Hoitajat voi tehdä kirjauksensa ruutupaperille ja mitään kuvauksia turha tehdä, kuoleehan ihmiset kuitenkin. Tai sitten vaan koulutetaan hoitajat ja lääkärit selvittämään tekniset ongelmat. Ohjelmien asentaminen on yleensä aika helppoa, sen he varmaan voivatkin tehdä itse. He voivat hoitaa koneidensa tilauksetkin ihan hyvin itse ja laittaa ne toimintakuntoon itse.
Ei kukaan duunarien töitä ole lakkauttamassa.
Oikea suunta. Suomessa on tilastojen mukaan liikaa hoitajia.
Teen työtä ensimmäisenä opiskelemani ammatin parissa. Lähihoitajan hommat olivat väliaikaista ja onneksi jätin uppoavan laivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan duunarien töitä ole lakkauttamassa.
Jokuhan tässä vaati hallinnon väen vähentämistä. Olisi kyllä hauska kuulla, kuka siellä on hänen mielestään ylimääräinen ja poistettavissa.
Ikävät asenteet vanhustenhoidon tiimeissä, olipa missä tahansa laitoksessa. Ei todellakaan ollut fyysisesti liian raskasta työtä, mutta henkisesti ja psyykkisesti se kyllä oli raskasta, paskan työilmapiirin ja perseestä olevien asenetitten takia, ei siis niiden vanhusten takia.
Sen takia toimin nykyään henkilökohtaisena avustajana vanhusten parissa, heidän omassa kodissaan. Työtovereita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
33 %. Lähihoitajista ja 28 % sairaanhoitajista jää eläkkeelle vuoteen 30 mennessä
Suomi on pulassa. Vuoteen 30 mennessä tai hieman tuon jälkeen 80 vuotiaiden määrä kolminkertaistuu samalla kun iso osa hoitajista jää eläkkeelle eikä uusia tule.
Vierailija kirjoitti:
Ikävät asenteet vanhustenhoidon tiimeissä, olipa missä tahansa laitoksessa. Ei todellakaan ollut fyysisesti liian raskasta työtä, mutta henkisesti ja psyykkisesti se kyllä oli raskasta, paskan työilmapiirin ja perseestä olevien asenetitten takia, ei siis niiden vanhusten takia.
Sen takia toimin nykyään henkilökohtaisena avustajana vanhusten parissa, heidän omassa kodissaan. Työtovereita ei ole.
Hei. Kiinnostaa tuo henk.koht. avustajana vanhusten parissa. Saako kysyä, tapahtuuko sellainen työ yksityisellä puolella? Onko muutama paikka per päivä vai kuinka?
Kaksi on yhä hoitoalalla, kolmas on jäänyt eläkkeelle.
Tämä henkilö on sisareni. Roikkuu päivät netissä ja kertoo olevansa somevaikuttaja. 😂