Miten oppia nauttimaan vaatimattomasta elämästä?
Siis sellaisesta, ettei rahaa ole enää muuhun kuin välttämättömiin asioihin? Ei tässä toki ennenkään rahassa kylvetty.
Kommentit (4)
Mulla tämä on aikalailla pakon sanelemaa kun olen aika hurjissa veloissa tällä hetkellä ihan muutamien vuosien shoppailun vuoksi, shoppailin ihan täysin ahdistukseen ja omaan epävarmuuteen (taustalla raiskaus, ja siihen liittyvät kaikki oireilut). Velkaa on ihan tajuttomasti, luottokorteilla noin 4500 euroa ja opintolainaa lähemmäs 40 000 euroa. Asuntolainaa ei ole ja tätä menoa ei luultavasti koskaan tule olemaan (ikää jo 31), koska en vain saa pidettyä rahaa itselläni. Aina on joku muu, jolle sitä rahaa menee tai sitten kun itselle sitä jää niin se kaikki menee laskujen maksamiseen kun haluan saada noita lainoja pois. Viimeksi meni kaverille yli 300 euroa (eli mun kuukauden ruokabudjetti), koska hänet piti pelastaa hänen omalla matkallaan. Soitti ja sanoi, että muuten jää sinne. Sitä ennen piti siskolle antaa yli 1000 euroa, että saa vietyä koiransa eläinlääkäriin ja sitä ennen 2000 euroa samaiselle siskolle lakimiehen maksuihin. Nimenomaa annan rahat, koska en oleta koskaan enää niitä näkeväni. Ei noilla, jotka lainaa joutuu ole sitä rahaa yksinkertaisesti maksaa takaisin. Ei he muuten kinuaisi sitä. Täytyy varmaan laittaa kaikki rahahanat kiinni ja yksinkertaisesti olla kylmä ja jättää ihmisiä sitten ulkomaille ja eläimiä hoidattamatta. Onhan nuo kaikki luksusta, itselläni ei ole varaa matkustella muualle kuin töihin ja ei ole varaa pitää lemmikkieläimiä.
Nettopalkka on kyllä iso, siis ihan oikeasti yhdelle ihmiselle iso. Tällä hetkellä noin 3100 euroa kuussa käteen. Minun pitää vain tosiaan laittaa kieltoon kaikki "lainailut" ja alkaa kerryttämään omaa pääomaa. Vaikka on iso nettotulo niin ei ole kuin velkaa kertynyt, sillä valmistuin pari kuukautta sitten ja pääsin vasta työelämään mukaan takaisin. Nyt laskeskelin, että mulla menee loppu vuosi siihen, että saan edes nuo luottokortit maksettua ja sen jälkeen alkaa rullaamaan opintolainojen takaisinmaksu. Niihin menee yhteensä noin 600 euroa kuukaudessa. Toivon, että siihen menessä olen pystynyt jatkamaan tätä köyhäilynä nauttimista ja saisin kerrytettyä säästettyä omaisuutta edes jonkun verran.
Keskity nykyhetkeen, älä ajattele "sitten kun..." , huomaa se mitä sinulla on ja ajattele miten onnekas olet sen takia ja ole kiitollinen siitä. Katso kaikkea kaunista ympärilläsi, keskity ja nauti, pikkuhiljaa siitä tulee tapa.
Vaatimaton elämä oli nuorempana ihan mukavaa ja helppoa. Nyt 30v alkaa kuitenkin jo kyllästyttää, kun koko elämä on tähän asti ollut niin vaatimatonta ja vaikuttaa siltä, että tulevaisuudessa pitäisi olla vieläkin vaatimattomampi. En tosiaan tiedä, miten voisin alkaa taas nauttia siitä samalla tavoin kuin nuorempana.
Jos on esimerkisi opiskeluaikana ollut todella tiukilla rahallisesti, jää monesti kammo siitä ja myöhemmin ei uskalla kuluttaa rahaa vaikka sitä olisi enemmän käytössä.