Kertokaas nyt todennäköisyys ruskeasilmäiseen lapseen
Odotan kolmatta lasta
- minulla ruskeat silmät (äidilläni ruskeat, isälläni siniset)
- miehelle siniset silmät (miehen äidillä siniset, miehen isällä ruskeat)
Kahdella lapsellamme on aivan siniset silmät, vaikka minulla ruskeat. Mikä todennäköisyys on, että lapsella on ruskeat tai siniset silmät?
Kommentit (119)
Todennäköisyys on 50%
t. geneetikko
Mulla vihreät silmä ja miehellä ruskeat
kahdella ekalla lapsella siniset silmät ja kolmannella ruskeat.
On muuten aika kurja kun ihmiset usein luulevat että kaksi ekaa lasta ei ole mieheni kun "Kyllähän ruskeat silmät periytyy aina..."
että ruskeat periytyisivät 3/4 tapauksissa?
Kun jos ruskeasilmäisellä on pelkkiä isoja ässiä SS (& puolisolle SS/Ss/ss), on ruskeiden silmien todennäköisyys 100 %.
Jos taas on sekä ruskeaa että sinistä Ss & ss, niin periytyvyys on 50 %.
Tämä näin karvalakkimallina, huomioimatta vihreyden ja ruskeuden eri sävyjä.
Mistä ihmeestä kenellekään tulee edes mieleen tuo 75 %
Laskeskelin, että ruskeasilmäisen mahdollisuus on 50%, sinisilmäisen 37.5 ja vihreäsilmäisen 12.5.
Tarkemmin en osaa sanoa, koska pitäisi myös tietää kummankin puolison (sinun ja miehesi) sisarusten silmienvärit.
Kannattaa muuten huomata, että vaikka esim. vihreäsilmäinen lapsi olisi omien perintötekijöidesi perusteella epätodennainen. Sellainen voi kuitenkin osua perheeseen parikin kertaa.
Minun perheessäni sinisilmäisen lapsen saaminen pitäisi olla prosentuaalisesti hyvin epätodennököistä, mutta siltikin meillä on vain 1 ruskeasilmäinen ja 2 todella blondia sinisine silmineen.
Isäni oli ruskea silmäinen melkein musta kihara tukka ja äitini vihreä silmäinen
Veljekset. Mulla ruskea tukka ja ruskeat silmät, veli vihreä silmäinen ja vaalea
Todennäköisyys on kumpaankin 50%.
Vierailija kirjoitti:
On muuten aika kurja kun ihmiset usein luulevat että kaksi ekaa lasta ei ole mieheni kun "Kyllähän ruskeat silmät periytyy aina..."
Näillä ihmisillä on jäänyt silmien värin periytyvyyden karvalakkimalli koulussa opettelematta. Ei kannata välittää kommenteista, kertovat vain tietämättömyydestä.
Suurimmalla todennäköisyydellä saat sinisilmäisen lapsen.
Yhdistelmät Ss ja ss, lapsilla vaihtoehdot Ss, Ss, ss jaa ss. Eli 50% mahdollisuus ruskeisiin/sinisiin silmiin. Ja tosiaan, tämä peruskaava, ei aina mene näin yksinkertaisesti.
Hei tämäpä mielenkiintoinen ketju. Meillä on kolme aikalailla sinisilmäistä lasta, mutta voisiko neljännelle tulla jostain oikusta ruskeat? (Ei varmaan todennäköistä ollenkaan) Eli mieheni ja minä olemme sinisilmäisiä (harmaanvihreät oikeastaan molemmilla), mutta äitini on ruskeasilmäinen, muut isovanhemmat sinisilmäisiä. Ilmeisesti minultakaan ei voi periä kuin s-geenin (vai mikä onkaan) eli vain sinisilmäisiä tulossa meille?
Kuitenkin. Isälläni on siniharmaat silmät, äidilläni tummanruskeat. Miksi minulla on ennemminkin harmaanvihreät silmät, joissa on ruskeaa keskellä? Sama siskollani, veljelläni ruskeat. (Ja olen varma isästäni, sairastan samaa aikas harvinaista sairautta, meillä on paljon samoja piirteitä eikä hänellä ole veljiä).
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla todennäköisyydellä saat sinisilmäisen lapsen.
Katso vaikka täältä!
I have green eyes, and my husband has brown eyes. Our first two children have blue eyes, and our third has brown eyes. Its frustrating when people assume the first two arent my husbandsjust because of the old myth that brown eyes are always inherited. Genetics isnt that simple.
Vierailija kirjoitti:
...kaikkien lastesi pitäisi olla ruskeasilmäisiä.
Onko miehesi isä, oikeasti miehesi isä?
Ruskea on dominoivampi piirre, joten tasapelissä se voittaa aina.
Vaikka kaikilla muilla olisi siniset silmät ja vain sinulla ja äidilläsi ruskeat, on todennäköisyys yhä 50-50.
Punnettin ruutua ei enää opeteta kouluissa koska se ei pidä paikkansa. Nykytutkimuksen valossa silmien väriin vaikuttavat jopa kymmenet eri geenit molemmilta vanhemmilta ja jopa 10+ sukupolven takaa.
Itselläni on ruskeat silmät, mutta synnytin pojan jolla on tummansiniset. Miehelläni on vaaleanvihreät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten aika kurja kun ihmiset usein luulevat että kaksi ekaa lasta ei ole mieheni kun "Kyllähän ruskeat silmät periytyy aina..."Näillä ihmisillä on jäänyt silmien värin periytyvyyden karvalakkimalli koulussa opettelematta. Ei kannata välittää kommenteista, kertovat vain tietämättömyydestä.
ei se karvalakkimalli pidä paikkansa. se on valitettavasti jäänyt 1980-1990-luvulla koulunsa käyneiden päähän virhetietona.
I have green eyes, and my husband has brown eyes. Our first two children have blue eyes, and the third has brown. It's honestly disheartening when people assume the first two aren't my husband's, just because of the outdated idea that brown eyes are always inherited. Eye color inheritance is much more complex and involves multiple genes, not just simple dominant and recessive traits. If you're going through something similar or just want to understand how it works, https://eyecolorcalculator.com/ is a really helpful site. It lets you enter parent and even Grandparent eye colors to see the probabilities for your child's eye colorbased on real genetics, not myths.
Aika suuret todennäköisyydet tummaihoiseen lapseen alkaa olla monilla naisilla.
Samoilla lähtökohdilla kaksi ruskeasilmäistä ja yksi sinisilmäinen, jonka silmissä on ruskeita laikkuja.
Näin se vain on, uskokaa jo :)