Onko herpes sukupuolitauti?
Pitääkö tuosta edes mainita, koska kaikki sen lopulta saa.
Kommentit (7)
Lain mukaan ei tarvitse kertoa mutta korkean moraalin omaava varmasti kertoisi partnerilleen.
Olisin todella pahoillani, jos olisin tietämättäni ollut intiimissä kontaktissa sukuelinherpestä kantavan kanssa. Siitä saa kuitenkin loppuelämän riesan itselleen, joten on vähintään kohtuullista saada edes harkita, haluaako sellaisen itselleen.
Olisi saatava lakiin, että näistä on pakko kertoa.
Itse en irtosuhteita harrasta ja jos nyt aloittaisin uuden suhteen, niin siinä ei paljon voisi tapahtua ennen kuin molemmat osapuolet ovat käyneet testeissä. Mutta eikös herpes jää niissäkin havaitsematta, jos ei ole aktiivisessa vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Itse en irtosuhteita harrasta ja jos nyt aloittaisin uuden suhteen, niin siinä ei paljon voisi tapahtua ennen kuin molemmat osapuolet ovat käyneet testeissä. Mutta eikös herpes jää niissäkin havaitsematta, jos ei ole aktiivisessa vaiheessa?
Tarttuuko se silloin?
Vierailija kirjoitti:
Verestä voi testata herpeksen vasta-aineet, mutta sitä ei tehdä rutiinisti. Yleensä testataan vain klamydia ja tippuri, ja jos vaatimalla vaatii niin HIV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttuuko se silloin?
Saattaa tarttua. Ja itsellä se on aktiivinen välillä tunnin pari ja sitten taas ei. Kai se voi olla aktiivinen silloinkin, kun sitä ei itse fyysisesti tunne.
Sukuelintauti, voi olla molemmilla sukupuolilla.