Jos pakkoruotsin tilalle voisit ottaa espanjan kumpaa lukisit/olisit lukenut mieluummin?
Kommentit (55)
Espanjassa on se kammottava subjunktiivi, jota en milloinkaan oppinut kunnolla hallitsemaan. Ei enää koskaan espanjaa, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, jos vois lukea Euroopan valtakieliä: saksa, ranska, italia, espanja. Kaikista näistä on hyötyä. Ruotsista ei.
Tuohon lisäksi esim. arabia, kiina ja japanikin olisivat monelle hyödyllisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia sentään voi puhua. Espanjaa ei puhuta koskaan vaan sitä huudetaan tai kiljutaan. Ruotsiksi voi keskustella, espanjalla ei voi kun aina huudetaan toisten päälle.
Ihanko totta? Olen asunut Espanjassa ja kyllä siellä keskusteltiin espanjalaisten kanssa yleensä ihan normaalisti. Ainoa, joka huusi oli espanjalainen ex. :D
Pakkoruotsi on primitiivinen ja järkyttävä asia. Vapaaehtoiseksi. Ylipäänsä, rantarutsat saisivat muuttaa vaikka Malmöön kaltaistensa syöpäläisten pariin. Siellä voisivat toteuttaa "tasa-arvoista koulutusta" muiden mätisäkkien kanssa keskenään.
Espanja ehdottomasti hyödyllisempi kieli. Olen kyllä lukenut espanjaa pakkoruotsin rinnallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja on ruma ja kaikin puolin ärsyttävä kieli. Ruotsi on helppo ja looginen. Moni vetoaa siihen, että Espanjalla on paljon puhujia, mutta kuinka moni näistä ihmisistä tulee koskaan käymään esim. Etelä-Amerikassa.
Espanja on samanlainen germaaninen kieli kuin ruotsi, ei siis vaikeampi kuin ruotsi tai englanti. Suomalaisten suosikkilomakohteet Espanja ja Kanarian saaret.
Nyt on kyllä asiantuntemus kohdallaan.
Valitsisin tietenkin espanjan. Espanjaa puhutaan monissa maissa toisin kuin ruotsia. Sitäpaitsi ruotsi on tosi ruma kieli.
Ruotsista olen aina tykännyt ja kirjoitinkin lukiossa sen pitkänä ja enkun lyhyenä. Enemmän englanti tuntui pakkopullalta. Espanjaakin olisi kyllä ihan mukava osata, kaunis kieli.
Vierailija kirjoitti:
Espanja on ruma ja kaikin puolin ärsyttävä kieli. Ruotsi on helppo ja looginen. Moni vetoaa siihen, että Espanjalla on paljon puhujia, mutta kuinka moni näistä ihmisistä tulee koskaan käymään esim. Etelä-Amerikassa.
Espanja on kaunis kieli toisin kuin ruotsi. Ruotsi on yksi maailman rumimmista kielistä.
Ja kuinkahan moni tulee koskaan käymään Ruotsissa?
Mulle käy kaikki kielet paitsi ruotsi.
Ruotsia. En tykkää yhtään Espanjasta, espanjan kielestä enkä Espanjan kulttuurista. Ei kiinnosta vähääkään jotkut helteiset p*rslävet.
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin tietenkin espanjan. Espanjaa puhutaan monissa maissa toisin kuin ruotsia. Sitäpaitsi ruotsi on tosi ruma kieli.
Kielten 'kauneus' tai 'rumuus' ei ole kovin hyvä perustelu niiden yleiselle käyttökelpoisuudelle .
(Sitäpaitsi:kaikilla kielillä voidaan puhua niin rumia, kuin kauniitakin asioita)
Vierailija kirjoitti:
Mulle käy kaikki kielet paitsi ruotsi.
Ja tycker om dig.
Mielummin opiskelisin kiinaa tai venäjää kuin ruotsia.
Valitettavasti Ruotsi on rikkaan eliitin kieli Suomessa ja vaikka Espanja olisi paljon hyödyllisempi rikas eliitti Suomessa päättää kaiken kuten tähän asti on tehnyt... täällä ei ole muuta kuin totalitarismia mikä vallitsee... tämä ei ole demokraattinen tasavalta...
Lukisin espanjaa. Minua ei kiinnosta tuo ylimielisten ihmisten kieli ruotsi ollenkaan. Ruotsi saa minulle aikaan oksennus reaktion. 🤢
Espanjaa olisi kyllä kiva osata kunnolla. Ruotsi on mun äidinkieli, joten mun kohdalla olisi varmaan kyse pakko suomesta.
Espanjan naiset Espanjan maa. Leipää pyytää p*****tä saa.
Mä valitsisin Italian, jos olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja on kaunis kieli toisin kuin ruotsi. Ruotsi on yksi maailman rumimmista kielistä.
Ja kuinkahan moni tulee koskaan käymään Ruotsissa?
Ruotsissa on tosi helppo pärjätä englannilla. Etelä-Amerikassa jos matkustelet niin on monin paikoin vaikea tulla toimeen pelkällä englannilla.
Hyvä idea, jos vois lukea Euroopan valtakieliä: saksa, ranska, italia, espanja. Kaikista näistä on hyötyä. Ruotsista ei.