Lapsi joka ei tottele. Mitä tehdä?
Pitääkö teidän mielestä lapsen (5 v) totella kaikki mitä hänelle sanotaan? Vai onko hyvä asia että hänellä omaa tahtoa paljon?
Itselläni meinaa pian hermot mennä kun lapsi ei tottele sellaisia yksi kertaisia pieniä kehotuksia, joita arjessa on koko ajan. Vaikka jos pyydän vähän väistämään, jotta saan kaapin oven auki niin usein hän ihan tahallaan jää niille sijoilleen eikä väistä. Tai jos sanon että mene pissalle, jotta puetaan seuraavaksi ulkovaatteet niin hän menee kyllä vessaan mutta jää sinne seisoskelemaan eikä suostu millään menemään pissalle mutta ei toisaalta pukemaan haalaria ennen kuin on käynyt pissalla. Esimerkkejä olisi lukuisia, kaikki on päivittäisiä arkisia pikkuasioita. Joiden vuoksi minun arki on hyvin hankalaa, kun joku kaapin avaaminenkin yritetään estää sillä ettei väistä. Tietenkin nostan lapsen silloin sivuun ja avaan kaapin, mutta ymmärrätte varmaan miten hankalaa kaikki tekeminen tällä tavalla on, kun näitä asioita on niin monessa ja koko ajan.
Isommat asiat lapsi kyllä tottelee hyvinkin. Arkisista pikkuasioista vaan on jatkuvaa vääntämistä ihan koko ajan. Kenen aikuisen hermo kestäisi sitä että vaikka kaapille pääseminenkin on työn ja tuskan takana. Joku ehkä ajattelee, että tämä olisi huomionhakua, mutta kun tätä tapahtuu myös silloin kun teemme yhdessä asioita, on mukavaa ja kaikki huomioni on lapsessa. Ja lapsi saa muutenkin paljon positiivista huomiota ja aikaani. Eikä hän tottelematon varsinaisesti ole, koska isot asia tottelee hyvin.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Onko lasta tutkittu? Ymmärtääkö hän puhetta, onko nepsy-piirteitä, SI-piirteitä?
Ei ole tutkittu. Hän ymmärtää kyllä kaiken oikein hyvin, puheen ymmärrys ja tuottaminen kehittyi tavallista ikätasoa nopeammin. Eli ymmärtää kyllä erittäin hyvin mitä pyydetään kun pyydetään vaikka väistämään kaapin edestä. Ap
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Mutta kun mä haluan Helvettiin.🖤🤘
Vierailija kirjoitti:
https://lapsenmaailma.fi/artikkeli/eskaristressi-kuohuttaa-6-vuotiasta-…
Lapseni ei ole vielä eskarissa, hän täytti viisi viikko sitten, menee siis eskariin vasta vuoden päästä syksyllä. Eli eskariin tai kouluun menoin liittyviä muutoksia ja uusia vaatimuksia mistä tuossa artikkelissa puhutaan ei lapseni elämässä ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lasta tutkittu? Ymmärtääkö hän puhetta, onko nepsy-piirteitä, SI-piirteitä?
Ei ole tutkittu. Hän ymmärtää kyllä kaiken oikein hyvin, puheen ymmärrys ja tuottaminen kehittyi tavallista ikätasoa nopeammin. Eli ymmärtää kyllä erittäin hyvin mitä pyydetään kun pyydetään vaikka väistämään kaapin edestä. Ap
Ei nepsyt ole tyhmiä ja ne osaa ja tietää asioita
Mutta ne jumittaa ja ei saa aloitettua asioita. Add piirre
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun mä haluan Helvettiin.🖤🤘
Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta.
Voisko koittaa sellaista keinoa, että ottaa lapsen mukaan ja pyytää häntä avaamaan kaapin oven, kerta siinä hollilla on?
ADD:n yhteydessä ei sen sijaan esiinny juuri lainkaan yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta. Arjessa ADD-oireet näkyvät asioiden unohteluna ja unelmointina, vaipumisena omaan maailmaan sekä hankaluutena hoitaa asioita tavallisena pidetyssä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nepsyt ole tyhmiä ja ne osaa ja tietää asioita
Mutta ne jumittaa ja ei saa aloitettua asioita. Add piirre
Ei hän jumita, tunnistan kyllä jumittamisen eikä siitä ole kyse. Vaan hän päättää tehdä juuri päinvastoin kuin pyydettiin tai kehotettiin. Jos vaikka pyydän että laita kädet alas jotta saan korjattua haalarin hihoja, niin hän nostaa kädet ylös jotta en saisi hoidettua sitä asiaa mitä yritin. Pikkuasioita, jotka kaikki liittyy tilanteisiin, joissa yritän hoitaa jotain pientä arkista asiaa kuntoon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisko koittaa sellaista keinoa, että ottaa lapsen mukaan ja pyytää häntä avaamaan kaapin oven, kerta siinä hollilla on?
Teen usein näin ja tällöin hän saattaa avata kyllä kaapin mutta pamauttaa sen tarkoituksella samantien kiinni ennen kuin ehdin ottaa kaapista mitään.
Ap
Ei varmaan kannata menettää hermoja pikkuasioista. Lapsi ei ajattele kuten aikuinen, ehkä kaapin edessä seisominen on hänestä hauska leikki. Leiki mukana. Jos olit viemässä kaappiin vaikka vaatteita, rojauta ne lapsen syliin ja lähde paikalta. Tai ennakoi: voitko auttaa minua viemään nämä kaappiin ja annat osan lapselle. Jos lapsen kasvatus olisi niin helppoa, että 5-vuotias noudattaisi kaikkia ohjeita kerran sanomalla, ei lastenkasvatusoppaita olisi tuhansittain.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannata menettää hermoja pikkuasioista. Lapsi ei ajattele kuten aikuinen, ehkä kaapin edessä seisominen on hänestä hauska leikki. Leiki mukana. Jos olit viemässä kaappiin vaikka vaatteita, rojauta ne lapsen syliin ja lähde paikalta. Tai ennakoi: voitko auttaa minua viemään nämä kaappiin ja annat osan lapselle. Jos lapsen kasvatus olisi niin helppoa, että 5-vuotias noudattaisi kaikkia ohjeita kerran sanomalla, ei lastenkasvatusoppaita olisi tuhansittain.
Hänestä äidin estäminen on hauska leikki, kyllä, siitä tässä varmaan on kyse. Kun vaikka yritän mennä vessaan on hauska leikki vaikkapa juosta laittamaan vessan ovi kiinni ja mennä makaamaan oven eteen ettei äiti ainakaan helpolla pääse vessaan. Mutta en minä voi leikkiä sitä leikkiä, koska minusta se ei ole hauska leikki. Jos leikin sitä hän innostuu vain lisää.
Ap
Huumori mukaan. Ohjeista sitten väärin. Laita kädet ylös, kun haluat alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänestä äidin estäminen on hauska leikki, kyllä, siitä tässä varmaan on kyse. Kun vaikka yritän mennä vessaan on hauska leikki vaikkapa juosta laittamaan vessan ovi kiinni ja mennä makaamaan oven eteen ettei äiti ainakaan helpolla pääse vessaan. Mutta en minä voi leikkiä sitä leikkiä, koska minusta se ei ole hauska leikki. Jos leikin sitä hän innostuu vain lisää.
Ap
Jaa. No itse varmaan menisin viereen makaamaan ja kehuisin, kuinka onkin kiva välillä pötkötellä, maataanko tässä loppupäivä.
Ootko koittanut ärähtää ihan tosissasi? Siis niin että tajuaa ettei oo susta hauskaa. Jos lapsi on normaali ja ymmärtää mitä puhutaan, niin ihan turha yrittää ymmärtää loputtomiin.
Ja tiedoksi että kaikki lapset jotka tekee älyttömyyksiä ei ole erityislapsia! Se nyt on nykyään helpoin tapa selittää lapsen huono käytös näköjään.
Osaatko ohjeistaa, että lopettaa ja ei ole kivaa? Jotenkin kuulostaa siltä, että siitä olis kasvamassa tohon tahtiin koulukiusaaja, jos ei opi rajoja mikä nyt ei ole enää soveliasta ja missä menee kivan ja kiusaamisen raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJaa. No itse varmaan menisin viereen makaamaan ja kehuisin, kuinka onkin kiva välillä pötkötellä, maataanko tässä loppupäivä.
Menisitkö? Menisitkö ihan oikeasti vaikka sinulla on kova pissahätä ja myöhästyt kohta töistä? Ja kun samana aamuna sinua on estetty vastaavalla tavalla jo pukemasta, tekemästä aamupalaa jne?
Olen yrittänyt huumorilla, mutta raja tulee jossain vaiheessa vastaan. Hienoa jos te muut ehditte ja jaksatte loputtomiin kovassa pissahädässä ja töihinlähtökiireessä mennä pötköttelemään eteisen lattialle.
Ap
Lapsi tuntuu keksineen itselleen hauskan harrastuksen, äitinsä kiusaamisen... Pitäisikö sun puhua tästä neuvolassa tms. Itse olen vain yhden äiti, eikä hän koskaan tehnyt mitään tuollaista, minkään ikäisenä, nyt teini.