Perintöverosta
Onko palstalla ketään, jonka perintövero on mennyt ulosottoon?
Voinko välttyä veron maksamiselta, jos muutan pysyvästi pois Suomesta asuntoautoon enkä omista Suomesta mitään? Pankkitiliä tai osoitetta Suomessa ei enää olisi. Saako vouti minut silti kiinni?
V* t ut taa maksaa enää senttiäkään. Palvelut ajettu törkeän alas. Edesmennyt äitini maksoi minulle jättämästään suurehkosta perinnöstä veroja viiden vuosikymmenen ajan. Systeemi on kertakaikkiaan mätä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun perintö on ollut luokkaa miljoona. Ja aiot nostaa sen käteisenä ja reissata sen kanssa ympäri eurooppaa. Ok.
En vieläkään ymmärrä miten hoidat pankkiasiat ilman tiliä ja henkkareita, mutta varmaan miljonäärillä nekin hoituu maalaisjärjellä 🤣.
Mitkä pankkiasiat? En tule tarvitsemaan pankkeja. :)
Miten uusit henkilöllisyyspaperit? Et voi tilata niitä suomesta, kun sulla ei ole nettipankkia tunnistautumiseen.
Miten hoidat pakolliset liikennevakuutukset? Vai aiotko ajella vakuuttamattomalla autolla miljoona penkin alla kympin seteleinä?
Ja tosiaan terveysvakuutusta et muka tarvitse...🙄🙄🙄
Ei ole terveysvakuutusta. Olen perusterve, mutta tottakai voin sairastua. Kuten sanottu, en halua pelätä kaikkea mahdollista, olen ollut tällainen aina.
Henkkariasia ja liikennevakuutukset - kaikki on huomioitu.
Ap.
Niin, sekä henkilöllisyystodistus että passi on voimassa vain 5 vuotta kerrallaan. Miten ihmeessä tämän uusimisen meinaat hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Ne ottaa perikunnan varoista kyllä
Ei ota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmeisesti kysyt yksinkertaisesti, ulottuuko ulosotto ulkomaille? Riippuu maasta, sinun täytyy tutkia mihin maihin ei ole yhteistyösopimusta; oletan että pitää lähteä eun ulkopuolelle. Ja eihän sinulta Suomessakaan voida ulosottaa mitään, jos et mitään omista ja asut autossa, joten en ihan ymmärtänyt miksi sun pitäisi lähteä muualle jos olet täysin varaton (mihin se alkuperäinen perintö katosi?).
Huomaa kuitenkin että et voi noin vain muuttaa toiseen maahan eun ulkopuolella, vaan sinulla pitää olla hyväksyttävä työ ja siihen työlupa, tai tarvittava varallisuus ja vakuutukset maasta riippuen. Käytännössä helpointa lie kuitenkin vaan maksaa ne verot, kuin niiden takia muuttaa toiselle puolelle maapalloa - halpaa se ei ole sekään.
Olen siis saamassa suurehkon perinnön äidiltäni, enkä halua maksaa moneen kertaan verotetusta omaisuudesta enää yhtään! Tarkoitus on matkailla näiden tahojen turvin pääosin Euroopassa loppuelämän ajan.
Aion pitää varat mukanani puhtaana käteisenä ja luopua kaikista siteistä Suomeen. Budjettini mukaan rahat tulevat riittämään mukavasti. Kokemusta karavaanarielämästä on kertynyt rutkasti, joten tiedän, mihin olen ryhtymässä.
Aiot pitää satoja tuhansia euroja mukanasi käteisenä kun pyörit ympäri eurooppaa matkailuautossa? Miten hoidat esim vakuutukset terveydenhuoltoa varten ja sairastumisen varalta? Miten uusit henkilöllisyyspaperit ilman suomalaista pankkitiliä? Miten uusit sen matkailuauton, meinaatko ostaa uuden käteisellä kun se tulee vastaan?
Sun suunnitelma on nyt yhtä vahvalla pohjalla kuin 12-vuotiaan kotoakarkaamisuho...
Ja lisäksi siinä vaiheessa, kun ap menee sitä passiaan uusimaan konsulaattiin, hänen olinpaikkansa selviää Suomen viranomaisille.
Kyllä. Ainut vaan, että olen silloin jo muualla. :)
Ulosottoviranomainen katsoo matkailuauton ulosmitattavaksi omaisuudeksi, ja eun sisällä voi "etsintäkuuluttaa" auton takavarikoitavaksi. Ei siis onnistu tuo suunnitelma, vaan joudut lähtemään eun ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo minimieläke on luokkaa 1000e kuussa. Se tekee 10 vuoden aikana saman verran mitä sun perintöverot. Et voi hakea eläkettä jos sulla ei ole asuinpaikkaa ja pankkitiliä suomessa. Jos siis oletetaan että eläisit edes n. 77 vuotiaaksi, jo pelkkä eläkkeiden menetys tulee kalliimmaksi kuin mitä säästät verossa. Puhumattakaan siitä, jos esim joudut maksamaan jonkun vakavan sairauden hoidon säästöistäsi.
Tuon minimieläkkeen juuri saisinkin, mutta olen ihan valmis luopumaan tuosta summasta. Elämiskustannukset Suomessa, huh! Monissa Euroopan maissa on mahdollista elää pienellä budjetilla.
Esim missä? Leirintäalueet eivät ole halpoja, ja majoitus sellaisen ulkopuolella on laitonta useimmissa maissa.
Niissä halvoissa itäeuroopan maissa taas on aika riski kulkea miljoonan euron kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmeisesti kysyt yksinkertaisesti, ulottuuko ulosotto ulkomaille? Riippuu maasta, sinun täytyy tutkia mihin maihin ei ole yhteistyösopimusta; oletan että pitää lähteä eun ulkopuolelle. Ja eihän sinulta Suomessakaan voida ulosottaa mitään, jos et mitään omista ja asut autossa, joten en ihan ymmärtänyt miksi sun pitäisi lähteä muualle jos olet täysin varaton (mihin se alkuperäinen perintö katosi?).
Huomaa kuitenkin että et voi noin vain muuttaa toiseen maahan eun ulkopuolella, vaan sinulla pitää olla hyväksyttävä työ ja siihen työlupa, tai tarvittava varallisuus ja vakuutukset maasta riippuen. Käytännössä helpointa lie kuitenkin vaan maksaa ne verot, kuin niiden takia muuttaa toiselle puolelle maapalloa - halpaa se ei ole sekään.
Olen siis saamassa suurehkon perinnön äidiltäni, enkä halua maksaa moneen kertaan verotetusta omaisuudesta enää yhtään! Tarkoitus on matkailla näiden tahojen turvin pääosin Euroopassa loppuelämän ajan.
Aion pitää varat mukanani puhtaana käteisenä ja luopua kaikista siteistä Suomeen. Budjettini mukaan rahat tulevat riittämään mukavasti. Kokemusta karavaanarielämästä on kertynyt rutkasti, joten tiedän, mihin olen ryhtymässä.
Aiot pitää satoja tuhansia euroja mukanasi käteisenä kun pyörit ympäri eurooppaa matkailuautossa? Miten hoidat esim vakuutukset terveydenhuoltoa varten ja sairastumisen varalta? Miten uusit henkilöllisyyspaperit ilman suomalaista pankkitiliä? Miten uusit sen matkailuauton, meinaatko ostaa uuden käteisellä kun se tulee vastaan?
Sun suunnitelma on nyt yhtä vahvalla pohjalla kuin 12-vuotiaan kotoakarkaamisuho...
Ja lisäksi siinä vaiheessa, kun ap menee sitä passiaan uusimaan konsulaattiin, hänen olinpaikkansa selviää Suomen viranomaisille.
Kyllä. Ainut vaan, että olen silloin jo muualla. :)
Ai et aio odottaa saavasi sitä passia? Sähän joudut ensin hakemaan sitä, ja sitten noutamaan useamman viikon tai kuukauden päästä. Ei niillä ole passintulostuskonetta 🤣. Saako passihakemusta edes tehtyä ilman pysyvää osoitetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun perintö on ollut luokkaa miljoona. Ja aiot nostaa sen käteisenä ja reissata sen kanssa ympäri eurooppaa. Ok.
En vieläkään ymmärrä miten hoidat pankkiasiat ilman tiliä ja henkkareita, mutta varmaan miljonäärillä nekin hoituu maalaisjärjellä 🤣.
Mitkä pankkiasiat? En tule tarvitsemaan pankkeja. :)
Niin kerrotko miten ajattelit nostaa tilit tyhjäksi? Automaatillako meinaat vinguttaa "miljoonat" käteiseksi ja sulloa reppuun?
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoviranomainen katsoo matkailuauton ulosmitattavaksi omaisuudeksi, ja eun sisällä voi "etsintäkuuluttaa" auton takavarikoitavaksi. Ei siis onnistu tuo suunnitelma, vaan joudut lähtemään eun ulkopuolelle.
Jos nyt unohdetaan kaikki muut älyttömyudet, niin suunnitelma tyssää jo tähän.
Jos matkailuauto on rekisteröity suomessa, ulosottoviramomainen katsoo auton ulosmitattavaksi ja asettaa sen etsintäkuulutukseen. Apn tie tyssää parissa päivässä.
Ap ei voi ostaa ja rekisteröidä autoa mistään muustakaan maasta, koska siihen vaaditaan pysyvä osoite ja residency kyseisessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt unohdetaan kaikki muut älyttömyudet, niin suunnitelma tyssää jo tähän.
Jos matkailuauto on rekisteröity suomessa, ulosottoviramomainen katsoo auton ulosmitattavaksi ja asettaa sen etsintäkuulutukseen. Apn tie tyssää parissa päivässä.
Ap ei voi ostaa ja rekisteröidä autoa mistään muustakaan maasta, koska siihen vaaditaan pysyvä osoite ja residency kyseisessä maassa.
Taitaa menoloppua jo liikennevakuutuksen puuttumiseen.
Jos et ota perintöä siten ollenkaan vastaan, jos veronmaksu ketuttaa.
Varmaan kannattaa ottaa selvää eri maiden laeista, kuinka paljon käteistä saa tuoda maahan ja viedä maasta pois. Muuten voi tulla vähemmän iloinen yllätys jossain tullissa.
Tuon minimieläkkeen juuri saisinkin, mutta olen ihan valmis luopumaan tuosta summasta. Elämiskustannukset Suomessa, huh! Monissa Euroopan maissa on mahdollista elää pienellä budjetilla.