Onko taloyhtiössä vesi kalliimpaa kuin omakotitaloasujilla?
Siinäpä se kysymys. Maksoin siis asuessani taloyhtiössä vedestä 20e/hlö. Nyt kun muutin paritaloon niin vesimaksu menee entisen asukkaiden kulutuksen mukaisesti. Heitä oli kolme ja minä asun kahdestaan lapsen kanssa. Vesilasku tuli ja se on siis 30e/kk. Vaikuttaa kovin pieneltä.
Kommentit (25)
Veden kulutus vaihtelee myös ihan tosi paljon eri ihmisillä, riippuen tottumuksista. Minulla on kaveri, joka kuluttaa vettä yksin yhtä paljon kuin meidän nelihenkinen perhe. Eli jos edelliset asukkaat on olleet kovin vesipihejä niin ap:lla saattaa tulla tasauslasku sitten jossain kohtaa, kannattaa seurailla miten kulutus täsmää vesilaitoksen arvioon ettei tule ylläriä.
Kiitos vastauksista. Asia selkis:)
-ap
Taloyhtiön vesimaksuissa on yleensä pakko (ainakin osittain) huomioida myös veden lämmityksen kustannukset, jotta vettä tuhlaavat maksaisivat lämpimän veden käytöstään sen sijaan että kustannus jyvitettäisiin kaikille tasan (osa kun ei tuhlaa vettä). Omakotitalossa tai paritalossa vedestä maksetaan yleensä veden ja jäteveden hinta. Veden lämmityskulut ovat sitten erikseen, ja nekin jokainen maksaa lisäksi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paritalon vesi lämpiää?
Sähköllä. Aiemmin rivitalossa asuessani oli kaukolämpö.
- ap
Tuo selittää sen hinnan. Maksat vain pelkästä kylmästä vedestä ja maksat veden lämmityksen sähkölaskussasi. Kerrostalossa sen veden hintaan sisältyy myös sen lämmitys. Jos on asuntokohtaiset mittarit, niin silloin kylmällä ja lämpimällä vedellä on eri hinta ja niiden kulutuksen mukaan menee hinta.
Niin, sekait se typerintä onkin vastata aluksi asiallisesti, ja sitten pilata oma vastaus tuollaisella "ihmettelyllä" eli kääntää asiat negatiiviseksi. Omasta mielestä on vaan hyvä että uskalletaan kysyä asioita eli ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä!
Että ihmettelenpä vaan tätä suomalaisten ainaista negatiivisuutta.