Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko taloyhtiössä vesi kalliimpaa kuin omakotitaloasujilla?

Vierailija
04.05.2023 |

Siinäpä se kysymys. Maksoin siis asuessani taloyhtiössä vedestä 20e/hlö. Nyt kun muutin paritaloon niin vesimaksu menee entisen asukkaiden kulutuksen mukaisesti. Heitä oli kolme ja minä asun kahdestaan lapsen kanssa. Vesilasku tuli ja se on siis 30e/kk. Vaikuttaa kovin pieneltä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vesilasku kulutuksen mukaan vai laskettu koko taloyhtiön vesilasku jaettuna asukasmäärällä?

Oli ns. Perusmaksu ja sen päälle tuli kulutuksen mukaan jos ylittyi.

-ap

Oliko vanhassakin ennakko ja mittaus, vai pelkästää henkilömäärän mukaan? Jos asunto lämpiää sähköllä, niin silloin asunnossa on oletettavasti oma sähköinen vesivaraaja, jossa asukas lämmittää itse vetensä omalla sähköllään, jolloin vesiennakossa peritään vain kylmä vesi ja jätevesimaksu. Kaukolämpötalossa vesi lämmitetään keskitetysti  ja asukkaat maksavat lämmityksen vesimaksussa. Veaimaksu on kaukolämmössä todennäköisesti kalliimpi, mutta kokonaiskuluiltaan voi silti olla halvempi.

Miten ihminen pystyy elämään aikuisksi asti oppimatta tällaisia perusasioita asumisesta?

Mikäs tollukka itse olet, kun toista mollaat ilman syytä?

Harva näitä asioita miettii ennenkuin ne omalle kohdalle sattuvat eli eipä ole olemassa mitään "perusasioita asumisessa" - kurssia missään koululaitoksessa. Vaan asioita opetellaan sitä mukaan kun tarvetta on.

- eri

Saa kai sitä ihmetellä. Onhan siinä kuitenkin yritetty vastata myös kysymykseen.

-öllykkä

Niin, sekait se typerintä onkin vastata aluksi asiallisesti, ja sitten pilata oma vastaus tuollaisella "ihmettelyllä" eli kääntää asiat negatiiviseksi. Omasta mielestä on vaan hyvä että uskalletaan kysyä asioita eli ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä!

Että ihmettelenpä vaan tätä suomalaisten ainaista negatiivisuutta.

Vierailija
22/25 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden kulutus vaihtelee myös ihan tosi paljon eri ihmisillä, riippuen tottumuksista. Minulla on kaveri, joka kuluttaa vettä yksin yhtä paljon kuin meidän nelihenkinen perhe. Eli jos edelliset asukkaat on olleet kovin vesipihejä niin ap:lla saattaa tulla tasauslasku sitten jossain kohtaa, kannattaa seurailla miten kulutus täsmää vesilaitoksen arvioon ettei tule ylläriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Asia selkis:)

-ap

Vierailija
24/25 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön vesimaksuissa on yleensä pakko (ainakin osittain) huomioida myös veden lämmityksen kustannukset, jotta vettä tuhlaavat maksaisivat lämpimän veden käytöstään sen sijaan että kustannus jyvitettäisiin kaikille tasan (osa kun ei tuhlaa vettä). Omakotitalossa tai paritalossa vedestä maksetaan yleensä veden ja jäteveden hinta. Veden lämmityskulut ovat sitten erikseen, ja nekin jokainen maksaa lisäksi itse.

Vierailija
25/25 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paritalon vesi lämpiää?

Sähköllä. Aiemmin rivitalossa asuessani oli kaukolämpö.

- ap

Tuo selittää sen hinnan. Maksat vain pelkästä kylmästä vedestä ja maksat veden lämmityksen sähkölaskussasi. Kerrostalossa sen veden hintaan sisältyy myös sen lämmitys. Jos on asuntokohtaiset mittarit, niin silloin kylmällä ja lämpimällä vedellä on eri hinta ja niiden kulutuksen mukaan menee hinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan