Onko taloyhtiössä vesi kalliimpaa kuin omakotitaloasujilla?
Siinäpä se kysymys. Maksoin siis asuessani taloyhtiössä vedestä 20e/hlö. Nyt kun muutin paritaloon niin vesimaksu menee entisen asukkaiden kulutuksen mukaisesti. Heitä oli kolme ja minä asun kahdestaan lapsen kanssa. Vesilasku tuli ja se on siis 30e/kk. Vaikuttaa kovin pieneltä.
Kommentit (25)
Lähtökohtaisesti rakennuksen koko tai asumismuoto ei vaikuta veden hintaan.
Sillä on suuri merkitys mitataanko kulutusta asuntokohtaisesti. Jos mitataan veden kulutus on helposti puolet verrattuna mittaamattomaan yhtiöön. Paikkakunta ja veden lämmitystapa vaikuttaa ja se että mitataanko kylmä ja kuuma vesi erikseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten paritalon vesi lämpiää?
Kaukolämmöllä, öljyllä tai sähköllä esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköllä. Aiemmin rivitalossa asuessani oli kaukolämpö.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Onko vesilasku kulutuksen mukaan vai laskettu koko taloyhtiön vesilasku jaettuna asukasmäärällä?
Oli ns. Perusmaksu ja sen päälle tuli kulutuksen mukaan jos ylittyi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämmöllä, öljyllä tai sähköllä esimerkiksi.
Jep jep, varmaan ei kysytty esimerkkejä, vaan juuri aloittajan tialnnetta ja just sen takia että sillä on veden hintaan merkitystä.
Taloyhtiössä vesilaskussa on mukana veden lämmitys, ok-asuja yleensä lämmittää vetensä itse jotenkin, ja maksaa tästä sitten erikseen. Joten Ok-talon vesilasku lienee samalla kulutuksella pienempi.
Meillä kerätään 20e/kk ja palautetaan liikaa maksetut takas. Mulla ollut noin 60e/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vesilasku kulutuksen mukaan vai laskettu koko taloyhtiön vesilasku jaettuna asukasmäärällä?
-ap
Oliko vanhassakin ennakko ja mittaus, vai pelkästää henkilömäärän mukaan? Jos asunto lämpiää sähköllä, niin silloin asunnossa on oletettavasti oma sähköinen vesivaraaja, jossa asukas lämmittää itse vetensä omalla sähköllään, jolloin vesiennakossa peritään vain kylmä vesi ja jätevesimaksu. Kaukolämpötalossa vesi lämmitetään keskitetysti ja asukkaat maksavat lämmityksen vesimaksussa. Veaimaksu on kaukolämmössä todennäköisesti kalliimpi, mutta kokonaiskuluiltaan voi silti olla halvempi.
Miten ihminen pystyy elämään aikuisksi asti oppimatta tällaisia perusasioita asumisesta?
Useissa rivitalo-tyyppisissä taloyhtiöissä on myös niin, että maksat vain ns. kylmästä vedestä ja jos on asuntokohtaiset vesimittarit, niin vain omasta kulutuksesta. Toki sitten sähkölaskussa näkyy ero, eli veden lämmittämiseen (lämminvesivaraaja) kuluu sähköä. Itse maksan rivitalossa (oma sähkömittari) kulutukseni mukaan n. 150 e vuodessa kylmästä vedestä, eli tuosta tulee vähän yli 10 e kuukautta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä vesilaskussa on mukana veden lämmitys, ok-asuja yleensä lämmittää vetensä itse jotenkin, ja maksaa tästä sitten erikseen. Joten Ok-talon vesilasku lienee samalla kulutuksella pienempi.
Kiitos. Tämä selvensi:)
-ap
Todennäköisesti ainakin kylmä vesi on kaupungissa samanhintaista/m3 kaikille kaupungin vesijohtoon kuuluville. Taloyhtiössä voidaan mitata pelkästään koko taloyhtiön kulutus, ja jakaa se asukkaiden tai asuntojen tai vaikkapa neliöiden määrällä, tai asentaa jokaiseen asuntoon oma mittari ja jokainen maksaa asuntonsa kulutuksen.
Lämminvesi saatetaan tuottaa joko kylmästä vesijohtovedestä itse taloyhtiössä/okt:ssa tuotettuna tai ostaa vesiyhtiöltä valmiina. Tästä syystä lämpimän veden hinta saattaa olla eri.
Kerrostalossa vesimaksu kattaa sen itse veden määrän, veden lämmityksen (kaukolämmöllä yleensä) sekä myös jäteveden maksun. Kuten jo sanottua, niin vaikuttaa myös onko kiinteä vesimaksu vai kulutuksen mukaan.
Omakotitalossa vesimaksu on yleensä pelkkä kylmän veden kulutus. Veden lämmitys erikseen sähköllä. Syrjemmässä asuessa jätevesi menee omaan jätevesijärjestelmään (esim. kaivo + imeytyskenttä, jolloin kaivo tyhjennytetään säännöllisesti).
Eli pelkkiä vesimaksuja vertailemalla ei pääse kovin pitkälle, tulee tietää mitä siihen maksuun sisältyy :)
Omaktotitalo? Vai kuitenkin taloyhtiö, jos on paritalosta kyse?
20€ / hlö ilman mittaus on yleensä alakantissa. Todennäköisesti silloin lasketaan vai vesikulut vesimaksuun ja esimerkiksi veden lämmittämistä ei ole erotettu muusta lämmittämisestä ja maksetaan vastikeella tai vuokratuloilla.
Veden lämmitystä omakotitalossa ei tietenkään lasketa vesilaskuun, vaan puhdas vesi erikseen x euroa ja noin 2x euroa likaisen veden vienti pois. 2 hengen taloudessa yhteensä ~60e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOliko vanhassakin ennakko ja mittaus, vai pelkästää henkilömäärän mukaan? Jos asunto lämpiää sähköllä, niin silloin asunnossa on oletettavasti oma sähköinen vesivaraaja, jossa asukas lämmittää itse vetensä omalla sähköllään, jolloin vesiennakossa peritään vain kylmä vesi ja jätevesimaksu. Kaukolämpötalossa vesi lämmitetään keskitetysti ja asukkaat maksavat lämmityksen vesimaksussa. Veaimaksu on kaukolämmössä todennäköisesti kalliimpi, mutta kokonaiskuluiltaan voi silti olla halvempi.
Miten ihminen pystyy elämään aikuisksi asti oppimatta tällaisia perusasioita asumisesta?
Mikäs tollukka itse olet, kun toista mollaat ilman syytä?
Harva näitä asioita miettii ennenkuin ne omalle kohdalle sattuvat eli eipä ole olemassa mitään "perusasioita asumisessa" - kurssia missään koululaitoksessa. Vaan asioita opetellaan sitä mukaan kun tarvetta on.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ainakin kylmä vesi on kaupungissa samanhintaista/m3 kaikille kaupungin vesijohtoon kuuluville. Taloyhtiössä voidaan mitata pelkästään koko taloyhtiön kulutus, ja jakaa se asukkaiden tai asuntojen tai vaikkapa neliöiden määrällä, tai asentaa jokaiseen asuntoon oma mittari ja jokainen maksaa asuntonsa kulutuksen.
Lämminvesi saatetaan tuottaa joko kylmästä vesijohtovedestä itse taloyhtiössä/okt:ssa tuotettuna tai ostaa vesiyhtiöltä valmiina. Tästä syystä lämpimän veden hinta saattaa olla eri.
Eipä taida misään olla vesilaitokselta kuumaa käyttövettä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOliko vanhassakin ennakko ja mittaus, vai pelkästää henkilömäärän mukaan? Jos asunto lämpiää sähköllä, niin silloin asunnossa on oletettavasti oma sähköinen vesivaraaja, jossa asukas lämmittää itse vetensä omalla sähköllään, jolloin vesiennakossa peritään vain kylmä vesi ja jätevesimaksu. Kaukolämpötalossa vesi lämmitetään keskitetysti ja asukkaat maksavat lämmityksen vesimaksussa. Veaimaksu on kaukolämmössä todennäköisesti kalliimpi, mutta kokonaiskuluiltaan voi silti olla halvempi.
Mikäs tollukka itse olet, kun toista mollaat ilman syytä?
Harva näitä asioita miettii ennenkuin ne omalle kohdalle sattuvat eli eipä ole olemassa mitään "perusasioita asumisessa" - kurssia missään koululaitoksessa. Vaan asioita opetellaan sitä mukaan kun tarvetta on.
- eri
Saa kai sitä ihmetellä. Onhan siinä kuitenkin yritetty vastata myös kysymykseen.
-öllykkä