Paska kesäduunin aloitus: mitä tekisit nyt?
Aloitin tänään työt siivojana. Luvattiin "laaja" ja "kattava perehdytys", mutta eipä ollut yhtään sitä mitä luvattiin. Esihenkilö laittoi viestiä eilen, että "tule klo 10 aulaan, olen siellä vastassa". Saavuin aulaan klo 09.56, ja esihenkilö totesi hieman vihaiseen sävyyn: "Missä olit/viivyit, kun minulla alkaa kokous tms klo 10." Esihlö ohjasi pukuhuoneille ja kysyin ystävällisesti minne voin eväät laittaa. Tähän hän totesi taas vihaiseen sävyyn, että "sinulla on vain 12mins kahvitauko". Ei neuvonut/kertonut paikkaa missä voin syödä eväät, vaikka kysyin, söin loppujen lopuksi eväät pukuhuoneessa. Esihlö ei perehtänyt/neuvonut yhtään työtehtäviä kunnolla, laittoi minut ja toisen uuden työntekijän (joka ollut töissä vain pari päivää) siivoamaan paikkoja. Apua ei voinut kysyä, koska ei ollut muita "kokeneita" työntekijöitä paikalla tai esihlö ei kertonut miten häneen saisi yhteyttä. En tienny itsekään mitä pitäisi siivota milläkin aineilla/välineillä ja välillä myös toinen työntekijä oli myös hieman "pihalla" asioista.
Mitä tekisit itse: koeajalla purku vai "kiltisti" jatkaa töitä, kun vituttaa jo ensimmäisen työpäivän jälkeen? Muissa kesätyöpaikoissa parempi perehdytys jo ensimmäisenä päivänä vs tämä paikka.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Sympatiseeraan, Ap, olin itse 5 kk vastaavassa perslävessä töissä. Kuulosti kovasti samanlaiselta.
Siivoa ihan siten kuin parhaaksi näet ja osaat, niin tiedät ainakin tehneesi sen, minkä voit. Jos sitten joku urputtaa, lataat suorin sanoin, miten "perehdytys" sujui.
Purkaminen aiheuttaa karenssin työttömyyskorvaukseen, jos ei ole tosi painavaa syytä purkuun. Voi jopa Mutta jos kukkaro kestää, miksi rääkätä itseään? Minun piti rääkätä itseäni koko 5 kk, kun ei ollut varaa lopettaa. Helvetillinen kesätyö. Laskin tukkimiehen kirjapidolla loppumista.
Voi jopa joutua korvausvelvolliseksi työnantajalle, kun joutuu hakemaan uuden ja se aina maksaa. Piti se lause kirjoittaa väliin, mut jäi lause kesken vahingossa. 😁
Tee vaan duunisi. Jos annat nyt periksi niin teet niin lopun ikääsi. Käy kouluja niin ei tarvi siivota.
Huh huh...toivottavasti ko. siivousfirma saa kokea karman lait. Ei todellakaan asiallista...sitä paitsi korkean hygieniavaatimustason paikoissa tuollainen menettely on täysin vastuuntunnotonta. Jos työkkäristä kysellään, niin kerro kaikki, mitä jouduit kokemaan.
Ihan kuule otat puhelimen kauniiseen käteen ja soitat esimiehellä vaikka nyt heti. Kerrot, että ei ollut kovin tervetullut olo ja nuo mainitsemasi puutteet. Sanot rehellisesti, että haluat kesätyökokemuksen olevan hyvä ja että toivot hänen ajattelevan samoin. Lopuksi toteat, että sinusta oli tarpeellista sanoa nämä rehellisesti ääneen jotta hän tietää missä mennään. Jos mikään ei silti muutu, niin sitten lähde. Eipähän tule yllätyksenä.
Voi jopa joutua korvausvelvolliseksi työnantajalle, kun joutuu hakemaan uuden ja se aina maksaa. Piti se lause kirjoittaa väliin, mut jäi lause kesken vahingossa. 😁[/quote]
No ei todellakaan joudu. Sepä olisi työnantajan taivas, jos lähtevä työntekijä joutuisi korvaamaan pomolle seur.työntekijän rekrytoinnin. 😆
Yksinkertaista kirjoitti:
Tee vaan duunisi. Jos annat nyt periksi niin teet niin lopun ikääsi. Käy kouluja niin ei tarvi siivota.
Jos perehdytys ja työturvallisuus tuota luokkaa, niin ei tuommoinen peli voi jatkua niin on lähdettävä. Ei minun vika lle perehdytys & työturvallisuuden puute, työnantajan/esihlön vastuulla kyseiset asiat.
? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin koeaikapurun tietysti. Muu tarkoittaa että hyväksyt tuollaisen toiminnan. Esimiehelläkin on todennäköisesti esimies joka noteeraa kun ketään ei kiinnosta tulla töihin päivää pidemmäksi aikaa.
Heippa vaan, lopetin työt koeaikana. Perehdytys tänäkin päivänä aivan hirveätä, rupesi valittamaan taas, että olin "myöhässä" vaikka sovittiin että tulen klo 12 ja olin paikalla 11.56.
Työturvallisuus täysin nolla, ei esihlö meinannut antaa "vartijanlätkää", jolla saisi kutsua vartijan paikalle, jos esim. potilas/asiakas olisi käynyt käsiksi kiinni. Ikkunoita piti pestä 4. kerroksessa niin, että ikkuna auki, tuolin varassa pestä, josta olisi mahdollisuus tippua montakohan kymmentä metriä alas. Ei ole kyllä turvallista pestä ikkunoita tuolla tyylillä, vaikka he sanoivat.
Perehdyttäjänä sama aloittelija, joka oli eilen eikä hän myös osannut neuvoa oikein kunnolla. Esihlö kertoi, että "osaan hän neuvoa ja perehdyttää sinua". Sanoin vain takaisin, että kipa tessin mukaan perehdyttäjänä pitää toimia hlö, jolla on "kokemusta alalta ja on ammattitaitoinen". Esihlö jäi hiljaiseksi, ja alkoi taas kerran kuinka aloittelija osaa eikä ole mahdollisuutta tms laittaa "kokeneen" työntekijän mukaan.
Näköjään kyseiseen siivousyritykseen ei enää kesätöihin.
Kyllä ei ole työturvallisuus ja perehdytys asiat kunnossa esihenkilölläsi. Siinäpä sitten olisi ollut miettimistä, jos olisit pudonnut ikkunasta alas, että kenen vika olisi ollut tippuminen ja miten se olisi voitu välttää.
..ja tiedoksi, että vaikka minkälaisessa persesilmässä olisi töissä ja itse siellä lopettaa, niin työvoimatoimisto antaa karenssin. Toivottavasti et siis ollut tätä pestiä ennen työttömyyskorvauksilla.
Sympatiseeraan, Ap, olin itse 5 kk vastaavassa perslävessä töissä. Kuulosti kovasti samanlaiselta.
Siivoa ihan siten kuin parhaaksi näet ja osaat, niin tiedät ainakin tehneesi sen, minkä voit. Jos sitten joku urputtaa, lataat suorin sanoin, miten "perehdytys" sujui.
Purkaminen aiheuttaa karenssin työttömyyskorvaukseen, jos ei ole tosi painavaa syytä purkuun. Voi jopa Mutta jos kukkaro kestää, miksi rääkätä itseään? Minun piti rääkätä itseäni koko 5 kk, kun ei ollut varaa lopettaa. Helvetillinen kesätyö. Laskin tukkimiehen kirjapidolla loppumista.