Miksi painajaismaiset babyshowerit ovat syrjäyttäneet ihanan rotinaperinteen?
Baby showerit ovat harvinaisen kiusallinen ja outo uusi hömpötys. Aikuiset ihmiset leikkivät vaippojen ja soseiden kanssa ja yrittävät esittää että se on kivaa. Miksi "äidin hemmotteluun" kuuluvat vaipat ja lelut? Missä oikeasti hauskat juhlat?
Voisiko olla hitusen tervetulleempi perinne, että lapsivuoteella synnytyksestä toipuva äiti saa vieraita kunnon ruokalahjojen ja kenties muunkin avun kera, pääsee juttelemaan uudesta kokemuksestaan ja samalla tulee se vauvakin katsottua. Äidin ainoa tehtävä on levätä ja vieraat keittävät kahvit. Mahdolliset lelu ja vaatelahjat tuodaan vauvalle, ei äidille.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kuhmossa oli varpajaiset.
Varpajaiset ne oikeasti on!
Eniten babyshowereissa harmittaa se järjetön lahjasirkus. Alunperinhän idea Yhdysvalloissa on ollut auttaa materiaalisesti äitiä, jolla ei ole ollut varaa ostaa kaikkea vauvalle. Rapakon takana kaikki vauvoihin liittyvä on kallista. Tuntuu hölmöltä nyt pienituloisena osallistua isoilla summilla ystävien vauvojen perustarvikkeiden hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei oikeasti ole ollut rotinaperinettä
Karjalassa on ollut. On leivottu piiraloit ja viety niitäki rotinoina vauvan äidille.
Kainuussa on myös viety rotinat ja kyllä viedään yhä. Ei ole mihinkään kadonneet. Pohjanmaalla myös viedään tuomisia, kenties eri nimellä, tietääkö joku?
Ja vähintään pullat pitää aina viedä vauvataloon mukanaan ja kahvit tarjoutua keittämään jos tilanne siltä vaikuttaa. Eikö ole yleinen tapa?
Muistanko väärin, että Pohjanmaalla leivotaan äidille sellainen pyöreä letitetty rotinarinkeli, joka on uunipellin kokoinen?
Vai johtuuko tämä muisto vain siitä, että sukuni on sekä Pohjanmaalta, että Karjalasta?
Miksi miehillä on kivat varpajaiset ja naisella jotkut onnettomat rotinat tai babyshowerit? Ei mitään tasa-arvoa tässä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tuu mun keittiöön sohlaamaan
Hyi
eikä tarvi tuoda ruokalahjoja niistä talouksista, joissa kissat levittävät toksoplasmoosia tai perheen räkätautinen kakara on mukana leipomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En Minä ollut yksin, on mulla mies
Piditte kaikki vapaat yhtä aikaa?
sossu maksaa meille pelkkää vapaa-aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalassa on ollut. On leivottu piiraloit ja viety niitäki rotinoina vauvan äidille.
Kainuussa on myös viety rotinat ja kyllä viedään yhä. Ei ole mihinkään kadonneet. Pohjanmaalla myös viedään tuomisia, kenties eri nimellä, tietääkö joku?
Ja vähintään pullat pitää aina viedä vauvataloon mukanaan ja kahvit tarjoutua keittämään jos tilanne siltä vaikuttaa. Eikö ole yleinen tapa?
Muistanko väärin, että Pohjanmaalla leivotaan äidille sellainen pyöreä letitetty rotinarinkeli, joka on uunipellin kokoinen?
Vai johtuuko tämä muisto vain siitä, että sukuni on sekä Pohjanmaalta, että Karjalasta?
Olen tehnyt tilauksesta tuollaisia rotinarinkeleitä (pyöreä pullapitko), jonka keskiosa täytetään pikkuleivillä. Meidän suvussa ei ole ollut rotinaperinnettä, mutta mielestäni se on ihana perinne.
Pohjois-Karjalassa ainakin kuuluu tai ennen kuului, juhliin tuo pullakranssi joka täytettiin pikkuleivillä. Oli mm.ylioppilasjuhlissani ja sain rotinalahjaksi, kun lapseni syntyi. Ristiäisissä oli muistaakseni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä joskus kasarilla olin äitini mukana useilla rotinoilla.
Jos oot ollu joskus 40 vuotta sitten ja et sen jälkeen, niin ei voi puhua perinteestä. Perinne jatkuu sukupolvelta toiselle.
Mikä painajainen, ruveta siinä viihdyttämään ihmisiä kun on vastasyntyneen kanssa kotona. Siinä on vain vähän flunssassa oleva kumminkaima kädet pitkällä ottamassa vauvaa syliin, kun yrittää imettää vauvaa.
Onneksi meille ei tullut ensimmäisen viikon aikana kuin anoppi, ja hänkin olisi puolestani voinut pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuhmossa oli varpajaiset.
Varpajaiset ovat miesten perinne!
https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne
https://fi.wikipedia.org/wiki/Varpajaiset
Varpajaiset
Siirry navigaatioonSiirry hakuun
Varpajaiset ovat juhla, jolla perheen isä juhlistaa uuden lapsensa syntymää. Varpajaisten järjestäjänä toimii tuore isä omille ystävilleen ja varpajaiset tulisi järjestää pian lapsen syntymän jälkeen. Varpajaisiin kuuluu myös yleensä rotinat, jossa vastasyntynyttä katsomaan tulleet ovat järjestäneet kestityksen ja antaneet näin synnyttäneelle äidille lahjaksi vapaata vieraiden kestityksestä. Vieraat ovat tuoneet lahjoja synnyttäjälle (ennen tavallisesti vehnästä, juustoa tai muuta ruokatavaraa) ja lapselle (yleensä vaatetta)[1]. Myös sekä tarjoomuksia että tuomisia on nimitetty varpaisiksi.
Eräänlaisena äidin vastineena varpajaisille voidaan pitää Amerikasta Suomeen rantautunutta Baby shower -juhlaa, jossa juhlitaan tavallisesti tulevan äidin ensimmäistä lasta. Toisin kuin varpajaiset tai rotinat, Baby showerit järjestetään kuitenkin äidille vain kerran ja niiden ajankohta sijoittuu synnytystä edeltävälle ajalle, tavallisesti viimeisille raskausviikoille.
Vierailija kirjoitti:
Koska englanniksi nimetty perinne on hienompi
Suihkutellaanko baby showereissa vauvan kanssa?
En tiedä. En olisi tykännyt, jos joku olisi tullut tänne ensiviikkoina hösäämään. Minä ja mies saatiin kyllä ihan hyvin hommat hoidettua. Babyshowerit taas oli kiva hemmotteluilta ystävien kanssa ennen vauva-arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit haluaa olla rauhassa kotona kun lapsi on syntynyt
Ei siinä vieraita kaivata
Päinvastoin, monihan on todella yksinäinen ja kaipaa aikuista seuraa
Vastasyntyneen kanssa kaipaa aikuista seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Karjala ei oo koko Suomi
Ja ei minun keittiöön mene muut kuin oma perhe. Vieraat , voivat tulla katsomaan vauvaa ihan hyvin myöhemmin kun Olen toipunut
Meillä oli kasarilla tapana lähinnä vaihtaa lastenvaatteita
Voi siuta, et tunne rotinaperinnettä. Eivät vieraat "hyökkää" vastasynnyttäneen äidin keittiöön, vaan leipovat kotonaan/marttojen tiloissa etc., konstit on monet, ja tuovat valmiit tuotteet rotinoina. Nykyaikana ymmärretään varmasti, ettei äiti rasiteta näillä käynneillä. Tarkoitus on hyvä, miksi tällä palstalla kaikki asiat väännetään negatiivisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit haluaa olla rauhassa kotona kun lapsi on syntynyt
Ei siinä vieraita kaivata
Päinvastoin, monihan on todella yksinäinen ja kaipaa aikuista seuraa
Vastasyntyneen kanssa kaipaa aikuista seuraa?
Jep. Minulle riitti mieheni aikuiseksi seuraksi. Olisi ollut painajainen, jos tänne olisi ängennyt porukkaa koheltamaan ruokien tms. kanssa.
Käly perheineen asuu Satakunnassa ja siellä on rotinaperinne kyllä voimissaan, sai hurjan määrän valmista ruokaa ja leivonnaisia kylän naisilta kummankin lapsen syntyessä. Aivan ihana tapa mielestäni.
Babyshowerit kopioitu Amerikasta, eikö täällä palstallakin joku pahoittanut mielensä kun kaverit eivät sellaisia järjestäneet? Onneksi itse olen jo niin vanha että omat ystävät on jo lapsensa saaneet ja häänsäkin pitäneet, ei ole painetta järjestää vauvakutsuja eikä polttareita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä painajainen, ruveta siinä viihdyttämään ihmisiä kun on vastasyntyneen kanssa kotona. Siinä on vain vähän flunssassa oleva kumminkaima kädet pitkällä ottamassa vauvaa syliin, kun yrittää imettää vauvaa.
Onneksi meille ei tullut ensimmäisen viikon aikana kuin anoppi, ja hänkin olisi puolestani voinut pysyä poissa.
Tämäpä!
Ei mitään vieraita vastasyntyneelle. Ja jos joku toisi vaippakakun raskausaikana, katkaisisin välit.