Miksi yötyölisä on pienempi kuin viikonloppulisä?
Kuinka on mahdollista, että palkan yölisä on vain 40 prosenttia, eli lauantaina ja sunnuntaina maksetaan ihan päiväaikaan tehdystä työstä paremmin? Yötyön terveyshaitat tietäen tuntuu aivan järjettömältä.
Kommentit (22)
Riippuu alasta. Minun yölisä on 100%. Mutta tottahan se on, että monilla aloilla se on ihan liian pieni..
Teknologiateollisuudessa yölisä joku 2,20€/h. Ihan naurettavan pieni lisä siitä, että yöllä pitää työskennellä jossain metallipajassa!
Koska maailma on vieläkin arkipainotteinen.
kyllä se mulle riittää kun nukun yövuorot muutenki.
Jos ei pääse pyhänä kirkkoon, niin siitä kuuluu saada kunnon korvaus! En ihan ymmärrä miksi juuri sunnuntai on niin arvokas päivä, että siitä pitää maksaa tuplapalkkaa. Miten se eroaa lauantaista? Ja yölisät pitäisi olla joka alalla vähintään tuplat, yötyö on tutkitusti terveydelle haitallista, sunnuntaityö ei sen sijaan tuhoa kenenkään terveyttä.
Sote alalla lauantailisä 15% tuntipalkasta.
Yölisä 40% tuntipalkasta, sitten joku muu lisä päälle
Sunnuntai ja aatto lauantai 100%
Lisät pitäisi päivittää ainakin sote-alalla. Maailma on muuttunut siitä, kun ne on päätetty. Sunnuntai on menettänyt merkitystään pyhäpäivänä. Toisaalta yötyön terveyshaitoista on yhä enemmän tutkimusnäyttöä. Siitä pitäisi saada selkeämpi haittalisä
Itse olen hoitoalalla yksityisellä ja meillä on yötyölisä on 40% mikä tarkoittaa mun kohdalla 5,51€/h. Maksetaan 21-06 väliseltä ajalta. Iltalisät meillä alkaa vasta kuudelta kun taas miehellä isossa metallialan yrityksessä alkaa kahdelta eli heti kun iltavuoro alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisät pitäisi päivittää ainakin sote-alalla. Maailma on muuttunut siitä, kun ne on päätetty. Sunnuntai on menettänyt merkitystään pyhäpäivänä. Toisaalta yötyön terveyshaitoista on yhä enemmän tutkimusnäyttöä. Siitä pitäisi saada selkeämpi haittalisä
Pyhälisistä ei tule luopua. Tekee ison loven palkkaan jos ne poistetaan. Kyllä mulle ainakin viikonloppu on edelleen viikonloppu ja eri asia kuin arki vaikka vuorotyötä teenkin. Mies ja lapset on vapaalla joka viikonloppu.
Siksi koska yötyöntekijä nukkuu välillä tai ainakin sillä on tosi vähän tehtävää.
Olinpa kerran semmoisessa paikassa, jossa yölisä maksettiin koko vuorolta, jos työvuoro alkoi ennen klo 6. Tehtiin esim. 03-11 vuoroja. En nyt prosenttia muista, mutta ihan hyvin siinä tienasi.
Vierailija kirjoitti:
Missä se on menettänyt merkitystä pyhäpäivänä?
Ajapa kaupungin halki sunnuntai aamulla tai arkiaamuna, onko liikennettä yhtä paljon?
Olin viikonvaihteen ja vapun töissä, voi olla että vedän skumpaa huomen illalla yksin Mantan patsaalla kun minulla on vappuaatto.
Kyllä se sunnuntai yhä merkityksellinen on, kun muu perhe on kotona vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska yötyöntekijä nukkuu välillä tai ainakin sillä on tosi vähän tehtävää.
No se riippuu ihan työpaikasta onko siellä tekemistä tai aikaa nukkua! Äly hoi.
Menetetyn ajan sosiaalisella haitalla tuntuu olevan enemmän väliä kuin terveyshaitalla. Nurinkurista.
Toisaalta ihmiset ovat erilaisia, ja itselleni sitä haittalisää terveyden kannalta saisi maksaa tavallisesta aamuvuorosta, ne kun eivät sovi rytmiini lainkaan. Tietysti kaikkia ei voi alkaa yksilöllisesti monitoroimaan, että mikä kellekin on haitallista, mutta hauska ajatus, että toinen saisi yksilöllisesti lisät ihan eri vuoroista.
Itse teen viikonlopputöitä saamatta mitään lisiä, mutten koe sitä mitenkään ongelmana. Sen sijaan yötyön tekeminen olisi täysin mahdottomuus.
Teen (ilmaista) työharjoittelua osittain yövuorossa...arvatkaa sieppaako...
Valvotusta yöstä palautuminen kestää tutkitusti jopa kaksi viikkoa ja yötyö altistaa mm. sydänsairauksille. Lisän pitäisi olla tuntuva.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuten yökerhon baarimikko tai tiskijukka?
Nosto