Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yötyölisä on pienempi kuin viikonloppulisä?

Vierailija
01.05.2023 |

Kuinka on mahdollista, että palkan yölisä on vain 40 prosenttia, eli lauantaina ja sunnuntaina maksetaan ihan päiväaikaan tehdystä työstä paremmin? Yötyön terveyshaitat tietäen tuntuu aivan järjettömältä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Minun yölisä on 100%. Mutta tottahan se on, että monilla aloilla se on ihan liian pieni..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologiateollisuudessa yölisä joku 2,20€/h. Ihan naurettavan pieni lisä siitä, että yöllä pitää työskennellä jossain metallipajassa!

Vierailija
4/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maailma on vieläkin arkipainotteinen.

Vierailija
5/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se mulle riittää kun nukun yövuorot muutenki.

Vierailija
6/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse pyhänä kirkkoon, niin siitä kuuluu saada kunnon korvaus! En ihan ymmärrä miksi juuri sunnuntai on niin arvokas päivä, että siitä pitää maksaa tuplapalkkaa. Miten se eroaa lauantaista? Ja yölisät pitäisi olla joka alalla vähintään tuplat, yötyö on tutkitusti terveydelle haitallista, sunnuntaityö ei sen sijaan tuhoa kenenkään terveyttä.

Vierailija
7/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote alalla lauantailisä 15% tuntipalkasta.

Yölisä 40% tuntipalkasta, sitten joku muu lisä päälle

Sunnuntai ja aatto lauantai 100%

Vierailija
8/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisät pitäisi päivittää ainakin sote-alalla. Maailma on muuttunut siitä, kun ne on päätetty. Sunnuntai on menettänyt merkitystään pyhäpäivänä. Toisaalta yötyön terveyshaitoista on yhä enemmän tutkimusnäyttöä. Siitä pitäisi saada selkeämpi haittalisä

Vierailija
9/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoitoalalla yksityisellä ja meillä on yötyölisä on 40% mikä tarkoittaa mun kohdalla 5,51€/h. Maksetaan 21-06 väliseltä ajalta. Iltalisät meillä alkaa vasta kuudelta kun taas miehellä isossa metallialan yrityksessä alkaa kahdelta eli heti kun iltavuoro alkaa.

Vierailija
10/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisät pitäisi päivittää ainakin sote-alalla. Maailma on muuttunut siitä, kun ne on päätetty. Sunnuntai on menettänyt merkitystään pyhäpäivänä. Toisaalta yötyön terveyshaitoista on yhä enemmän tutkimusnäyttöä. Siitä pitäisi saada selkeämpi haittalisä

Pyhälisistä ei tule luopua. Tekee ison loven palkkaan jos ne poistetaan. Kyllä mulle ainakin viikonloppu on edelleen viikonloppu ja eri asia kuin arki vaikka vuorotyötä teenkin. Mies ja lapset on vapaalla joka viikonloppu.

Vierailija
11/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska yötyöntekijä nukkuu välillä tai ainakin sillä on tosi vähän tehtävää.

Vierailija
12/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpa kerran semmoisessa paikassa, jossa yölisä maksettiin koko vuorolta, jos työvuoro alkoi ennen klo 6. Tehtiin esim. 03-11 vuoroja. En nyt prosenttia muista, mutta ihan hyvin siinä tienasi.

Vierailija
13/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se on menettänyt merkitystä pyhäpäivänä?

Ajapa kaupungin halki sunnuntai aamulla tai arkiaamuna, onko liikennettä yhtä paljon?

Olin viikonvaihteen ja vapun töissä, voi olla että vedän skumpaa huomen illalla yksin Mantan patsaalla kun minulla on vappuaatto.

Vierailija
14/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sunnuntai yhä merkityksellinen on, kun muu perhe on kotona vapaalla.

Vierailija
15/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska yötyöntekijä nukkuu välillä tai ainakin sillä on tosi vähän tehtävää.

No se riippuu ihan työpaikasta onko siellä tekemistä tai aikaa nukkua! Äly hoi.

Vierailija
16/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetetyn ajan sosiaalisella haitalla tuntuu olevan enemmän väliä kuin terveyshaitalla. Nurinkurista.

Toisaalta ihmiset ovat erilaisia, ja itselleni sitä haittalisää terveyden kannalta saisi maksaa tavallisesta aamuvuorosta, ne kun eivät sovi rytmiini lainkaan. Tietysti kaikkia ei voi alkaa yksilöllisesti monitoroimaan, että mikä kellekin on haitallista, mutta hauska ajatus, että toinen saisi yksilöllisesti lisät ihan eri vuoroista.

Vierailija
17/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen viikonlopputöitä saamatta mitään lisiä, mutten koe sitä mitenkään ongelmana. Sen sijaan yötyön tekeminen olisi täysin mahdottomuus.

Vierailija
18/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen (ilmaista) työharjoittelua osittain yövuorossa...arvatkaa sieppaako...

Vierailija
19/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvotusta yöstä palautuminen kestää tutkitusti jopa kaksi viikkoa ja yötyö altistaa mm. sydänsairauksille. Lisän pitäisi olla tuntuva.

Vierailija
20/22 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kuten yökerhon baarimikko tai tiskijukka?