PAM julkaisi listan ammateista joiden palkoilla ei enää tule toimeen Suomessa
Vaikka jutussa ei suoraan sanota, niin kyseisten palvelualojen ammateissa palkat jäävät reilusti valtakunnallisen köyhyysrajan alapuoellle ja arjessa pärjäämiseen tarvitsee valtion sosiaaliturva tukia Kelasta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62d98780-7c34-40dc-8290-583449fd3ccf
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa istua siellä koulunpenkillä, eikä antaa elämänkoulun viedä. Muuten ei voi syyttää kuin itseään jos ei palkka riitä elämiseen.
Voi kuule pikkuinen. Jos kaikki lukisivat itselleen akateemisen loppututkinnon niin mihin luulet heidän työllistyvän? Luuletko että silloin katoaisivat kaupan myyjät, varastomiehet, siivoojat jne?? Ei kuule lapsukainen, silloin siivoamisen hoitaisivat akateemiset siivoojat eikä se palkka sen vuoksi ole korkea että työntekijällä olisi korkea koulutus.
Luuletko ettei akateemisia siivoojia ole jo nyt? Siivoojissa on monen eri alan ihmisiä.
Orpo: - Me tarvitsemme tänne kymmeniätuhansia ulkomaalaisia töihin.
Jos edes olis mahdollista saada tukia. Ei ole, kun vähänkin jotain omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä työpaikkoja kokoomus haluaa lisää, koska tähtää paikallisen sopimisen käyttöön kaikilla työpaikoilla. Toisinsanoen siihen, että työntekijä kutsutaan töihin tarvittaessa ja jollakin 8 euron tuntipalkalla, vailla työsopimusta, lisiä, lomia ym. kunnon työsuhteeseen kuuluvia asioita.
Oletteko muuten huomanneet, että paikallisia sopimisia yritetään puolustella (ts. vääristellä) sillä, että ne nostavat palkkoja?
On se kumma, etteivät työnantajat pysty nostamaan palkkoja, vaikka käytössä olisi kuinka TES:n taulukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs esim. S-ryhmä ja Kesko? Huipputuloksia taotaan vuosi toisensa jälkeen ja silti myyjille maksetaan vaan TES-palkkoja, ja lähes poikkeuksetta osa-aikaisina työskennellään.
Liian keskittyneen ruokakaupan seuraus.
Ruokakakauppa on Suomessa vähemmän keskittynyt kuin vaikka Englannissa
No tasan ei ole. Englannissa on ruokakauppaketjuja vaikka kuinka paljon, ja hinnat huomattavasti Suomen hintoja halvemmat.
Sekoomus kumartaa paikallista sopimista kohtaan kuin Mekkaa ikään. Hyvin usein se on pelkkää sanelua tyyliin ota tai jätä.
En nyt käsitä, miksi PAM asiasta valittaa.
Justiinhan oli kaupan- ja siivousalan lakko.
Pistivät itse jäseniään kyykkyyn antamalla liian halvalla periksi.
-Entinen Pamilainen juuri tästä syystä
Olikos se niin, että kokkarit haluaisivat luopua tesseistä kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
20: Kuulostaa helpolta, joten miksi et itse ryhdy rikkaaksi kauppiaaksi?
Todella kulunut argumentti. Miksi ei saman tien kuninkaaksi? Voisi omistaa linnan ja maat ja mannut?
Nämä työpaikat ovat sellaisia, että joko nollatuntisoppareilla tai sitten 20-30 tuntia viikossa. Joskus voi olla 2 tunnin työvuoroja jos on tarvetta jne. Mutta opiskelijat jne. näitä pääosin tekevät.
Mihin vi...... teidän rahat menee? Itse saan noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on, toinen asunto on etelässä. Saan kaiken tarvittavan ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vi...... teidän rahat menee? Itse saan noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on, toinen asunto on etelässä. Saan kaiken tarvittavan ostettua.
Elämiseen. Saan itse n. 1500€ kuussa käteen.
Jokainen säätää elintasonsa tulojen mukaan. Duunarit ei voi asua Ullanlinnassa jne.
Pamin palkoilla ei kyllä tullut toimeen 20 vuotta sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämiseen. Saan itse n. 1500€ kuussa käteen.
Jos rahat ei riitä niin asut luultavasti liian kalliissa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa istua siellä koulunpenkillä, eikä antaa elämänkoulun viedä. Muuten ei voi syyttää kuin itseään jos ei palkka riitä elämiseen.
Kyllä ne syylliset on edelleenkin ne, jotka verottaa ja määräilee, heidän toimiensa johdosta on olemassa töitä mistä saaduilla tienesteillä ei tule toimeen.
Jos tilanne huononee seuraavan 4 vuoden aikana niin parein syyttää persuja:)
Perustulo, silloin kannattaa ottaa vastaan jokainen keikkatyökin.
20: Kuulostaa helpolta, joten miksi et itse ryhdy rikkaaksi kauppiaaksi?