Kuuluiko sinun lapsuuteen taistolaislaulut? Esim Agit-Prop tai Kom-teatteri?
Sinä 70-luvulla syntynyt, soittiko vanhempasi kotona levyltä taistolaislauluja? Ja jos niin ihan musiikin vuoksi vai oliko siinä joku ideologia taustalla? Ruvennut itseä hämäämään kun osaan osittain ulkoa muutamia Agit-Propin lauluja enkä oikein tiedä miksi, en ole itse niitä kuunnellut eikä niitä radiostakaan tule.
Kommentit (54)
Kom teatteri kyllä Neuvostoliiton kommunismin ylistyksineen kyllä hyvin irvokas näin Ukrainan sodan aikana.
Ei varsinaisesti, mutta taisivat tosiaan soida radiossa kun ovat tuttuja.
Katselin Vilma Melasniemeä hyvin säilynyt 50v.
Radiossahan noita soitettiin, ja nuoreen mieleen jäi kaikki. En ole ihan varma siitä, kuuliko työväenlauluja koulussa, mutta saattoi kuullakin, kun kouluneuvostot olivat voimissaan, ja esimerkiksi minä olen nähnyt oppikoulun historianopettajani tulipunaisen puoluejäsenkirjan.
Olen aikuisiällä hieman masokistisesti katsellut Tuubista vanhoja vappulauluja vappuisin. Tunnen suurta nostalgiaa erityisesti 1970-luvun omituista maailmaa kohtaan. Oli niin yksinkertaista olla lapsi.
Osaan ihan liikaa kamalien laulujen sanoja: iskelmien, Suomi-rockin, metsäradiomusiikin (siellä niitä honkia humisee...) ja jopa huumorilaulujen, joita en ole koskaan voinut sietää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kipaletta tuli radiosta ja TV:sitäkin. Muistan ite,kuinka suosittu Agit Prop oli, Kristiina Halkola lauloi myös, omaankin korvaan tarttuivat muksuna.
Mä en ollut ennen tätä ketjua edes koskaan kuullutkaan mistään Agit-Propista. Ketjun perusteella en myöskään aio kuunnella.
vm. 1975
Ei kuuluneet, Mutta nämä KOM teatterin konsertin laulut kuulostavat hienoilta. Eturivin näyttelijät vielä laulamassa.
Tuonne ei pääse Jos on Salkkarit CVssä :D
Vierailija kirjoitti:
Radiossahan noita soitettiin, ja nuoreen mieleen jäi kaikki. En ole ihan varma siitä, kuuliko työväenlauluja koulussa, mutta saattoi kuullakin, kun kouluneuvostot olivat voimissaan, ja esimerkiksi minä olen nähnyt oppikoulun historianopettajani tulipunaisen puoluejäsenkirjan.
Olen aikuisiällä hieman masokistisesti katsellut Tuubista vanhoja vappulauluja vappuisin. Tunnen suurta nostalgiaa erityisesti 1970-luvun omituista maailmaa kohtaan. Oli niin yksinkertaista olla lapsi.
Osaan ihan liikaa kamalien laulujen sanoja: iskelmien, Suomi-rockin, metsäradiomusiikin (siellä niitä honkia humisee...) ja jopa huumorilaulujen, joita en ole koskaan voinut sietää.
Kun olin pieni, meillä soi Finnhitsit vinyylilevyiltä.
vm. 1975
Eihän siitä mihinkään pääse, että tämäkin Agit propin biisi on älyttömän hieno:
Olen vuosimallia -74, ja en muista, että taistolaislaulut tai ylipäätään poliittisen laululiikkeen musiikki olisi kuulunut lapsuuteeni. Tämä voi tietysti seliityä sillä, että elin Etelä-Pohjanmaalla. Vaikka taisi olla myös niin, että 70-luvun lopulla nämä väriä tunnustavat laulut alkoivat mennä pois muodista, eivätkä ne ehkä olleet esillä enää niin paljon kuin aikaisemmin. Kom-teatterin/Kaj Chydeniuksen "Kalliolle, kukkulalle" - laulun toki muistan lapsuusajaltakin, sehän oli suuri hitti 70-luvulla, mutta se ei nyt varsinaisesti kuulu poliittisten laulujen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Mummoni mies kuoli jatkosodassa eli äitini isä. Kyllä rys..än perkeleistä oli aina realistinen kuva mitä ne olivat ja ovat! Ei ollut illuusioita.
Meillä kuului, vaikka kaatuneita oli meidänkin suvussa (ja paljon).
No ei kuulunut pätkääkään. Virret kuuluivat, faija oli kirkossa duunissa. Niissä piireissä Agit Prop ei ollut in.
Tykkään Ultra Brasta kyllä.
Ei ikinä! Mun vanhemmat on konservatiivisia porvareita ja taistolaisuus on niille kuin punainen vaate. En tiedä kumpi niiden mielestä olisi ollut pahempaa, se että naisin romanin vai se, että naisin kommarin.
Ne kuuluvat tähänkin päivään. T. Punikki
Ei kuuluneet lapsuuteen, löysin ne vasta aikuisiällä. Musiikillisesti korketasoista, kyllä niitä ainakin vappuna voi kuunnella vaikkei aatetta kannatakaan.
Ei todellakaan. Kommunisteja halveksittiin.
YLE ja Taanila erikoistuivat t a ppolauluihin!
Voisivat laulaa Ukrainan kansallislaulun...
Kyllähän ne tuli tutuiksi radiosta ja televisiosta vaikkei taistolaisia oltukaan
En tiedä mistä varastelusta höpiset, mutta nuo mainitsemasi valtiot ovat ääriimäisen kaukana kommunismista, eli äärioikeiston johtamia.