Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluiko sinun lapsuuteen taistolaislaulut? Esim Agit-Prop tai Kom-teatteri?

Vierailija
29.04.2023 |

Sinä 70-luvulla syntynyt, soittiko vanhempasi kotona levyltä taistolaislauluja? Ja jos niin ihan musiikin vuoksi vai oliko siinä joku ideologia taustalla? Ruvennut itseä hämäämään kun osaan osittain ulkoa muutamia Agit-Propin lauluja enkä oikein tiedä miksi, en ole itse niitä kuunnellut eikä niitä radiostakaan tule.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa muiden tavaroita kirjoitti:

Liittyykö toi varastelu virovenäjäturkki tohon kommunismiin ?

En tiedä mistä varastelusta höpiset, mutta nuo mainitsemasi valtiot ovat ääriimäisen kaukana kommunismista, eli äärioikeiston johtamia.

Vierailija
22/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punikit äänessä Yle-teemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kom teatteri kyllä Neuvostoliiton kommunismin ylistyksineen kyllä hyvin irvokas näin Ukrainan sodan aikana.

Vierailija
24/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti, mutta taisivat tosiaan soida radiossa kun ovat tuttuja.

Katselin Vilma Melasniemeä hyvin säilynyt 50v.

Vierailija
25/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiossahan noita soitettiin, ja nuoreen mieleen jäi kaikki. En ole ihan varma siitä, kuuliko työväenlauluja koulussa, mutta saattoi kuullakin, kun kouluneuvostot olivat voimissaan, ja esimerkiksi minä olen nähnyt oppikoulun historianopettajani tulipunaisen puoluejäsenkirjan.

Olen aikuisiällä hieman masokistisesti katsellut Tuubista vanhoja vappulauluja vappuisin. Tunnen suurta nostalgiaa erityisesti 1970-luvun omituista maailmaa kohtaan. Oli niin yksinkertaista olla lapsi.

Osaan ihan liikaa kamalien laulujen sanoja: iskelmien, Suomi-rockin, metsäradiomusiikin (siellä niitä honkia humisee...) ja jopa huumorilaulujen, joita en ole koskaan voinut sietää.

Vierailija
26/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä kipaletta tuli radiosta ja TV:sitäkin. Muistan ite,kuinka suosittu Agit Prop oli, Kristiina Halkola lauloi myös, omaankin korvaan tarttuivat muksuna.

Mä en ollut ennen tätä ketjua edes koskaan kuullutkaan mistään Agit-Propista. Ketjun perusteella en myöskään aio kuunnella.

vm. 1975

Vierailija
27/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, uskovainen perhe.

Vierailija
28/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluneet, Mutta nämä KOM teatterin konsertin laulut kuulostavat hienoilta. Eturivin näyttelijät vielä laulamassa.

Tuonne ei pääse Jos on Salkkarit CVssä :D

Vierailija
29/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiossahan noita soitettiin, ja nuoreen mieleen jäi kaikki. En ole ihan varma siitä, kuuliko työväenlauluja koulussa, mutta saattoi kuullakin, kun kouluneuvostot olivat voimissaan, ja esimerkiksi minä olen nähnyt oppikoulun historianopettajani tulipunaisen puoluejäsenkirjan.

Olen aikuisiällä hieman masokistisesti katsellut Tuubista vanhoja vappulauluja vappuisin. Tunnen suurta nostalgiaa erityisesti 1970-luvun omituista maailmaa kohtaan. Oli niin yksinkertaista olla lapsi.

Osaan ihan liikaa kamalien laulujen sanoja: iskelmien, Suomi-rockin, metsäradiomusiikin (siellä niitä honkia humisee...) ja jopa huumorilaulujen, joita en ole koskaan voinut sietää.

Kun olin pieni, meillä soi Finnhitsit vinyylilevyiltä.

vm. 1975

Vierailija
30/54 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä mihinkään pääse, että tämäkin Agit propin biisi on älyttömän hieno:

Vierailija
31/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosimallia -74, ja en muista, että taistolaislaulut tai ylipäätään poliittisen laululiikkeen musiikki olisi kuulunut lapsuuteeni. Tämä voi tietysti seliityä sillä, että elin Etelä-Pohjanmaalla. Vaikka taisi olla myös niin, että 70-luvun lopulla nämä väriä tunnustavat laulut alkoivat mennä pois muodista, eivätkä ne ehkä olleet esillä enää niin paljon kuin aikaisemmin. Kom-teatterin/Kaj Chydeniuksen "Kalliolle, kukkulalle" - laulun toki muistan lapsuusajaltakin, sehän oli suuri hitti 70-luvulla, mutta se ei nyt varsinaisesti kuulu poliittisten laulujen joukkoon.

Vierailija
32/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Mummoni mies kuoli jatkosodassa eli äitini isä. Kyllä rys..än perkeleistä oli aina realistinen kuva mitä ne olivat ja ovat! Ei ollut illuusioita.

Meillä kuului, vaikka kaatuneita oli meidänkin suvussa (ja paljon). 

Vierailija
33/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulunut pätkääkään. Virret kuuluivat, faija oli kirkossa duunissa. Niissä piireissä Agit Prop ei ollut in.

Tykkään Ultra Brasta kyllä.

Vierailija
34/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä! Mun vanhemmat on konservatiivisia porvareita ja taistolaisuus on niille kuin punainen vaate. En tiedä kumpi niiden mielestä olisi ollut pahempaa, se että naisin romanin vai se, että naisin kommarin.

Vierailija
35/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kuuluvat tähänkin päivään. T. Punikki

Vierailija
36/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluneet lapsuuteen, löysin ne vasta aikuisiällä. Musiikillisesti korketasoista, kyllä niitä ainakin vappuna voi kuunnella vaikkei aatetta kannatakaan.

Vierailija
37/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Kommunisteja halveksittiin.

Vierailija
38/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE ja Taanila erikoistuivat t a ppolauluihin! 

Vierailija
39/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat laulaa Ukrainan kansallislaulun...

Vierailija
40/54 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne tuli tutuiksi radiosta ja televisiosta vaikkei taistolaisia oltukaan