Kuuluiko sinun lapsuuteen taistolaislaulut? Esim Agit-Prop tai Kom-teatteri?
Sinä 70-luvulla syntynyt, soittiko vanhempasi kotona levyltä taistolaislauluja? Ja jos niin ihan musiikin vuoksi vai oliko siinä joku ideologia taustalla? Ruvennut itseä hämäämään kun osaan osittain ulkoa muutamia Agit-Propin lauluja enkä oikein tiedä miksi, en ole itse niitä kuunnellut eikä niitä radiostakaan tule.
Kommentit (54)
Ei todellakaan. Mummoni mies kuoli jatkosodassa eli äitini isä. Kyllä rys..än perkeleistä oli aina realistinen kuva mitä ne olivat ja ovat! Ei ollut illuusioita.
Nyt on kyllä hieno kom- konsertti teemalla.
Ei. Taistolaisia oli suvussa muttei asuttu Helsingissä eikä teatteri kuulunut elämään.
Kommarilaulut raikasivat meillä jatkuvasti... Kiitos vihervassarit!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä hieno kom- konsertti teemalla.
Musiikki on hienoa mutta silmät suljettiin kommunistien hirmuteoilta.
Konsertti on hieno, mutta hieman liian vasemmistolainen. "Porvari nukkuu huonosti..." No, niinpä!
Kuului, muttei mitenkään hurmoksellisesti.
Ei niiltä voinut reporadion aikaan välttyä, jos radio oli vähänkään auki vapun seutuun.
Eivät kuuluneet. Vanhempani eivät olleet (eivätkä ole) vasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kuuluneet. Vanhempani eivät olleet (eivätkä ole) vasemmistolaisia.
Ei minunkaan. Sitoutumattomia ovat, yleensä äänestäneet kokoomusta. Siksi ihmettelenkin onko meillä kotona voitu soittaa noita lauluja ja jos niin miksi.
Ap
Ei. Vanhemmat poroporvareita. Itse olen aikuisena kuunnellut ja soundi on mahtava. En kuitenkaan aatetta kannata.
Ei, mun vanhemmat oli ja on edelleen porvareita.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Mummoni mies kuoli jatkosodassa eli äitini isä. Kyllä rys..än perkeleistä oli aina realistinen kuva mitä ne olivat ja ovat! Ei ollut illuusioita.
Mummoni mies? Eikö se ole sinun vaatisi? Kun kerran äitisi isä?
Kyllä koulukaveri lauloi eespäin eespäin laulua oli liukuhihnalla kesätöissä.
Ei niinkään Agit Prop ja nää vastaavat uudempia laululiikkeen biisejä laulaneet, mutta varhaisteininä tykkäsin kuunnella Komin esittämiä perinteisiä työvenlaulja, eli siis Kansaivälistä, Nuorison marssia, Taistojen tiellä jne. Erityisesti Vapaa Venäjä kolahti: "Meitä keisarit ei enää hoivaa, eikä veriset julmuritkaan, tovereissamme meillä on voimaa, vapauttamme puolustamaan!"
Myöhemmin toki laululiikeen muutkin yhtyeet ja laulajat tuli tutuksi, etenkin Kerkko Koskisen kokoaman En valinnut asiaa kokoelmalevyn myötä. Onhan Natalia älyttömän hieno kipale.
En siis itse ole ollut koskaan politiikassa milläänlailla mukana, mutta luonnollisesti vasemmistoa kannatin jo nuorena ja kannatan edelleenkin, eikä takkini tule koskaan kääntymään.
Liittyykö toi varastelu virovenäjäturkki tohon kommunismiin ?
Kyllä niitä kipaletta tuli radiosta ja TV:sitäkin. Muistan ite,kuinka suosittu Agit Prop oli, Kristiina Halkola lauloi myös, omaankin korvaan tarttuivat muksuna.
Kom kävi joskus esiintymässä meidän koulussa.