Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään ongelmaa iäkkään vanhemman kanssa?

29.04.2023 |

Mulla ongelma kohta 90- vuotiaan äitini kanssa. Hän ei ole rehellinen mua kohtaan. Huijaa esim. alkoholin käytön kanssa. Ei todellakaan käytä paljoa, mutta lääkkeitten ja sairauksien johdosta ei voi käyttää oikein ollenkaan.
En haluaisi olla vahtiva poliisi, mutta tunnen olevani sellainen.
Ymmärrän, että jokainen haluaa välillä hieman rentoutua. Siis miten toimia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän haluaa tuhota terveytensä niin siitä vaan. Vanhemmat on joskus jääräpäisiä kuin lapset. Auttaako pullojen piilottelu? Luulenpa että äitisi vain suuttuisi. Minuakin vaivaa välillä äitini jääräpäisyys. Vanhukset ei aina ole kivoja. Äitini ei esim.usko ettei hän pystyisi enää kauaa asumaan ok-talossa. Ei, hän ei kuulemma lähe mihinkään. No, kompastukoot sitten portaissa. Ei ole minun ongelma. Minä en jaksa enää tapella.

Vierailija
2/8 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen niin, että yhdeksänkymppisenä alkoholia saa ottaa aika vapaasti jos siltä tuntuu kunhan ei täyteen alkoholismiin lipsahda. Ehkä lyhentää elinikää mutta jos tuo iloa niin mitä sitten. Aika monta vuotta vuotta kuitenkin jo takanapäin ja hyvin vähän jäljellä riippumatta siitä, miten elää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä voi jos aikuinen ihminen haluaa alkoholia. Ehkä hän ei ole rehellinen koska tuntee että sinä haluat sanoa miten tulisi elää.

4/8 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmasti totta.

Toisaalta holhoan ehkä liikaa.

Varjelen häntä kaatumisilta, vatsavaivoilta, rytmihäiriöiltä, juomisen tuomasta masentuneisuudelta ym.

Hän ei kuitenkaan ole holhouksen alle haettu lakiteitse, joten ehkä höllään vähän ?

Vierailija
5/8 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 90-vuotias saa tehdä mitä haluaa, lain rajoissa.

Hoida kumminkin tarvittaessa lääkäriin ja järjestä hautajaiset.

Vierailija
6/8 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele äitisi omalääkärin kanssa tilanteesta. Kerro, kuinka huolestunut olet ja pyydä neuvoja. Ehkä lääkitystä voi muuttaa, tai lääkäri voi keskustella tilanteesta äitisi kanssa? Ehkä sinun vaan pitää antaa 90-vuotiaan vanhuksen toimia tavallaan? Hän saa omatoimisuudesta tyydytystä, eikä enää tule muuttamaan tapojaan. Sinun asiasi ei ole toimia äitisi poliisina, vaan auttaa äitiäsi hankalissa asioissa, älä ole hyökkäävä, vaan rakentava.

Jokainen elää tavallaan, on annettava tilaa olla ja elää.

Vierailija
7/8 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, eikö yhdeksänkymppinen ihminen nyt saa juoda, jos haluaa? Elämää ei montaa vuotta ole jäljellä, vaikka kuinka terveellisesti eläisi. Jos humala tuo hetkeksi iloa, niin mikä ettei.

Vierailija
8/8 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä meilläkin annettiin vähän ottaa, ja arvaappa kenen luo tämä ottaja muutti viikoiksi kaatumisen jälkeen.

Laitokset ei vaan vedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi