Mistä syystä päihtyneenä ei pääse katkaisuhoitoon?
Ystäväni soitti minulle eilen n. 1,5 promillen humalassa ja pyysi apua. On juonut kuukausia, eikä uskalla lopettaa koska pelkää vieroitusoireita.
Halusi katkolle, koska pelkäsi henkensä edestä. Siis että jotain sattuu kropalle tai pääkopalle.
Ohjasin hänet psykiatrisen avun piiriin ja neuvoin oikean puhelinnumeron. Pian hän soitti minulle takaisin ja sanoi, ettei apua tarjota, koska hän oli päihtynyt. Olivat käskeneet soittaa niin sanotusti lähempänä nollaa uudestaan.
Ei siis ollut kännissä, vaan oli vain juonut eilisen aikana siihen mennessä sikspäkin tai hieman enemmän.
Miksi katkaisuhoidossa promilleraja on niin pieni? Lähempänä nollaa tarkoittanee sitä, että yhden tai pari annosta on voinut ottaa tai vaihtoehtoisesti, että ns. aamuhuuruissa voi hakeutua.
Mistä syystä päihtynyt ei pääse katkolle?
Kommentit (43)
Kännissä katkolle olisi kuin painonpudottajien kokous mäkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä, kuin adhd-tutkimuksiin ei pääse, jos on alkoholiongelma, vaikka se alkoholiongelma johtuisi adhd:sta.
Minulle sanottiin adhd:sta että katsotaan tutkimuksia/hoitoa/lääkitystä sitten kun saadaan masennus aisoihin. Se, masennushan johtuu hoitamattomasta adhd:sta! Olen kärsinyt hoidon puutteesta 20 v ja vasta nyt, loppujenkin paukkujen lopulta loputtua, päätynyt tilaan mikä on diagnosoitu masennukseksi.
Jos haluat auttaa, niin käy heittämässä autolla se tyyppi katkaisuasemalle arkiaamuna. Silloin hänellä on todennäköisesti pienimmät promillet ja hän osaa olla kiitollinen avustasi.