Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olikohan tämä paniikkikohtaus??

Vierailija
28.04.2023 |

Eilen tuli sellainen ihme olo yhtäkkiä, että tuntui että silmissä pian sumenee, sitten menin istumaan ja se jatkui, lisäksi huimasi ja tuli epätodellinen olo " mitä tapahtuu?" Pelkäsin että joku katkeaa päästä tai pyörryn. Lisäksi suu kuivui ja koko kehoa vapisutti. niin ja lisäyksenä olen 28v perusterve ei mitään kummempia sairauksia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla lähde Prismaan. Jos syyllistyt näpistykseen ja vahingontekoon, oli se paniikkikohtaus.

Tuolta lisää: https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/a0abd45c-4d42-412b-8b44-ae67643…

Vierailija
22/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piikkihaitta...ei paniikkikohtaus ketään tapa.

0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kuolemanpelkoa ja ahdistusta? Triggeröikö sen ahdistava tapahtuma tai ahdistavien ajatusten ajattelu? Ei tuo minusta kuulosta yhtään paniikkikohtaukselta. Paniikkikohtauksessa henkiset triggerit laukaisevat rajut fyysiset reaktiot, sinulla vain on jotain satunnaisia fyysisiä reaktioita etkä puhu lainkaan siitä miltä sinusta emotionaalisesti tuntuu.

Hmm, mulla on ollut ihan diagnosoitu paniikkihäiriö ja siihen lääkkeitä ja terapiaa, mutta minulla nimenomaan EI asiaan liittynyt mitään ajattelua, vaan pelottavinta oli se että se kohtaus tuli aina kuin salama kirkkaalta taivaalta, mitä viattomimmissa ja rauhallisimmissa tilanteissa. Käsittääkseni jos ahdistuskohtaukselle on tuollaiset selkeät mielensisäiset syyt, kyse on enemmänkin ahdistuneisuudesta kuin paniikkihäiriöstä. Paniikkihäiriö ainakin mulla ilmeni niin, että saatoi kaikessa rauhassa hyvällä tuulella olla vaikka kaupassa ostamassa arkisia ostoksia, tai katsoa sohvalla telkkaria, ja yhtäkkiä iski ne kaikki oireet ja niiden myötä vasta sitten toki sitä pelkoa, että sekoanko, kuolenko, entä jos tämä ei tällä kertaa olekaan paniikkikohtaus vaan fyysinen sairaskohtaus.

Mullekkin on tullut noita kummallisia oloja ja suun kuivumista, voi olla uupumusoireita. Näitten jälkeen voi olla olo tosi raskas. Kannattaa mennä lääkäriin jos tarvii. Ei niitä aina tuu usein tai voi olla vain kerta. Voi jälkeenpäin tulla juuri niitä paniikkihäiriökohtauksia, pelkotiloja jne. Nämä on hieman vaikea diagnosoida. Fyysiset oireet yhdessä kannattaa ottaa vakavasti sillä olo voi heikentyä tai huonontua nopeastikin. Lääkäriä ei tarvi pelätä tai hävetä. Monet tunneasiat voimakkaina vaikuttaa fyysiseen olotilaan.

Vierailija
24/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut samankaltainen kohtaus kahteen kertaan tänä vuonna. Olen saman ikäinen, perusterve ja normaalipainoinen. Ei stressiä eikä huolia.

Ensimmäisen kohtauksen jälleen työterveydessä katsottiin (vähän turhankin) tarkkaan kaikki mahdollinen mutta mitään ei löytynyt. Toisen kohtauksen aikana olin kotona ja kohtauksen loppupuolella mittasin verenpaineen, se oli 103/54 (syke 46). Rauta-arvot on myös huonohkot niin ne yhdessä olivat varmaankin minulla syynä kohtauksiin

Kannattaa käydä lääkärissä jos ne olot vaikuttaa kehoon noin voimakkaasti. Ettei sattuisi mitään!

Vierailija
25/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla lähde Prismaan. Jos syyllistyt näpistykseen ja vahingontekoon, oli se paniikkikohtaus.

Tuolta lisää: https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/a0abd45c-4d42-412b-8b44-ae67643…

0/5

Vierailija
26/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Eiku just hauska. Paniikkihäiriö on hyvä tekosyy, sillä peittää paitsi päihtyneenä sekoilun, myös rikoksia.

Vierailija
27/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos silmissä pimenee niin veri ei virtaa päähän tai on aivoverenkierronhäiriö.

Tyypillistä jos on alhainen verenpaine ja nousee ylös kyykystä tai vastaavaa.

Ei kuulosta paniikkihäiriöltä.

Mulla on kaks kertaa ollut hyperventilaatio kohtaus. Hiilidioksin määrä veressä laskee ja verisuonet alkaa supistua jolloin raajat ja huulet alkaa kihelmöimään. Myös tulee tunne ettei saa hengitettyä ja pyörryttää.

Vierailija
28/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtauksessa tuntuu siltä, että kuolee.

Vierailija
29/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen ei ole paniikkikohtaus. Trust me, been there, done that. Ei lähimaillakaan.

Mutta, mulla on noin kun 1. verensokeri laskee, esim. ison aterian jälkeen. Tulee outo olo.

Tai,2. verenpaine laskee yllättäen nopeasti, esim. oon istunut pitkää, sit nousen nopeasti ylös, menen vaikka toiseen huoneeseen, ja siinä verenpaine laskee ylösnousun seurauksena. Mittaile verenpainetta, onko matala vai korkea. Ja, mittaa verensokeri.

Vierailija
30/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommonen ei ole paniikkikohtaus. Trust me, been there, done that. Ei lähimaillakaan.

Mutta, mulla on noin kun 1. verensokeri laskee, esim. ison aterian jälkeen. Tulee outo olo.

Tai,2. verenpaine laskee yllättäen nopeasti, esim. oon istunut pitkää, sit nousen nopeasti ylös, menen vaikka toiseen huoneeseen, ja siinä verenpaine laskee ylösnousun seurauksena. Mittaile verenpainetta, onko matala vai korkea. Ja, mittaa verensokeri.

täähän se ois

Vierailija
31/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kuolemanpelkoa ja ahdistusta? Triggeröikö sen ahdistava tapahtuma tai ahdistavien ajatusten ajattelu? Ei tuo minusta kuulosta yhtään paniikkikohtaukselta. Paniikkikohtauksessa henkiset triggerit laukaisevat rajut fyysiset reaktiot, sinulla vain on jotain satunnaisia fyysisiä reaktioita etkä puhu lainkaan siitä miltä sinusta emotionaalisesti tuntuu.

Hmm, mulla on ollut ihan diagnosoitu paniikkihäiriö ja siihen lääkkeitä ja terapiaa, mutta minulla nimenomaan EI asiaan liittynyt mitään ajattelua, vaan pelottavinta oli se että se kohtaus tuli aina kuin salama kirkkaalta taivaalta, mitä viattomimmissa ja rauhallisimmissa tilanteissa. Käsittääkseni jos ahdistuskohtaukselle on tuollaiset selkeät mielensisäiset syyt, kyse on enemmänkin ahdistuneisuudesta kuin paniikkihäiriöstä. Paniikkihäiriö ainakin mulla ilmeni niin, että saatoi kaikessa rauhassa hyvällä tuulella olla vaikka kaupassa ostamassa arkisia ostoksia, tai katsoa sohvalla telkkaria, ja yhtäkkiä iski ne kaikki oireet ja niiden myötä vasta sitten toki sitä pelkoa, että sekoanko, kuolenko, entä jos tämä ei tällä kertaa olekaan paniikkikohtaus vaan fyysinen sairaskohtaus.

Onko sulle tullut niitä hintalappuingelmia kaupoissa kohtauksen vuoksi? Ja muita ostosongelmia, maksujen tm. kanssa? Mulle on ja joillekin muillekin, kuulema.

Vierailija
32/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellainen on, jos yhtäkkiä korvat alkaa soida, kuulo menee, näkö menee, keho puutuu päästä varpaisiin, tärisyttää, oksettaa, huimaa ja taju meinaa lähteä ja samalla tuntuu että kuolee? Pitää hakeutua nopeasti istumaan ja hengittelemään, kun jalatkin lähtee alta eikä näe mitään.

Vierailija
33/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava? huono kunto,sitte ylös nopeesti ja vähä huippaa, ei tuo sen kummempaa.

Terveellä ei verensokerit romahda koskaan.

Vierailija
34/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava? huono kunto,sitte ylös nopeesti ja vähä huippaa, ei tuo sen kummempaa.

Terveellä ei verensokerit romahda koskaan.

Voi v*ttu sä olet yksinkertainen. 

Vierailija
35/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerrotko millaista se sitten on ja miltä se tuntuu..?

Vierailija
36/36 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin kertoa että sairastan ahdistusneisuushäiriötä, on kuolemanpelkoa ja stressiä ollut. Tämä kohtaus niin tuntui, että sekoan. t. ap