Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt ostamaan. Siis muuta kuin ruokaa ja kuluvia tuotteita (pesuaineet, wc-paperit jne) Aionkin lopettaa kaiken ylimääräisen ostamisen.

Vierailija
27.04.2023 |

Olen jo muutenkin ollut kulutusvastainen, ja inhonnut "shoppailua", kaikki vaatteeni ja kodin huonekalut, tekstiilit ym olen jo liki 10 vuotta hankkinut kirpputoreilta.

Nyt olen kyllästynyt kirpputoreillakin haahuilemiseen, ja "uusien" tavaroiden/vaatteiden/tekstiilien hankkimiseen sieltäkin.

En aio ostaa enää mitään, en uutena enkä kirpputoriltakaan, ellen ihan todella välttämättä tarvitse.

Eli ostan esim. uudet pussilakanat (kirpputorilta) seuraavan kerran vasta sitten, kun kaikki nykyiset ovat hiutuneet korjauskelvottomiksi. Sama koskee verhoja, mattoja, huonekaluja, omia vaatteita ym.

Kärsin jonkinlaisesta tavaraähkystä.
Ärsyttää ja ahdistaa ihmisten tapa "päivittää" vaatekaappiaan, kotiaan, mökkejään jne, hankitaan uutta (vaikka "vaan" käytettynäkin, mutta silti uutta) ja laitetaan edelliset kiertoon/roskiin ihan vain kyllästymisen vuoksi.

Minä aion elää nyt näiden tavaroideni, tekstiilieni, vaatteideni ja huonekalujeni kanssa niin pitkään, kuin mahdollista.

Jos kaipaan vaihtelua, vaihdan järjestystä ja yritän keksiä uusia kokonaisuuksia jo olemassa olevista tavaroistani ja tekstiileistäni.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaminen on vaivalloista ja ikävystyttävää. En ole vuosikausiin ostanut kuin aivan välttämätöntä, kuten kenkäparin sellaisen kenkäparin tilalle, jota ei voi enää suutari korjata. Tykkään vaatteiden parsimisesta ja kädenjälkeni parsimuksissa lähentelee jo taidetta.

Rahaa vain on kertynyt tällä tavoin aivan liikaa, kun en keksi rahalle muuta käyttöä kuin hyväntekeväsyyteen antaminen.

Vierailija
22/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja nyt luulee keksineensä jotain uutta ja mullistavaa. Todellisuudessa hän tuli keksineeksi pyörän uudelleen.

Ehkä tämä ajatus on aloittajalle uusi ja ihmeellinen, mutta oikeasti moni ihminen jo elää näin. Ja on hyvin tyytyväinen. Ei jatkuva shoppailu ole mitään normaalia.

Jos ap ihan oikeasti elää niin kuin sanoo, niin hän on harvinaisuus.

Itsellänikin on monta tuttua, jotka kovaan ääneen paasaavat ostavansa vain vähän ja vain tarpeeseen, ja sitten kuitenkin todellisuudesaa ostelevat vähän väliä jotakin "pientä kivaa". Oho, heräteostona tuosta tuo purkki ja tämä viltti ja alennuslaarista nämä, kun oli niin halvat.

Ja supertarjous netissä, pistettiinpäs tilaus vetämään, ihan vaan "tämän kerran" (ja unohdetaan ne viime ja toisaaviikon tilaukset sujuvasti)

HYVIN HARVA ostaa ihan oikeasti vain ja ainoastaan ihan oikeaan tarpeeseen, vaikka moni täälläkin paasaa niin tekevänsä.

Minä en ostele turhia. Mun heikkous on pesuaineiden, hygieniatarvikkeiden ja kuivaelintarvikkeiden hamstraus eli saatan rohmuta niitä kaupasta silmät kiiluen, mutta nnehän kuuluu käytössä 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaminen on vaivalloista ja ikävystyttävää. En ole vuosikausiin ostanut kuin aivan välttämätöntä, kuten kenkäparin sellaisen kenkäparin tilalle, jota ei voi enää suutari korjata. Tykkään vaatteiden parsimisesta ja kädenjälkeni parsimuksissa lähentelee jo taidetta.

Rahaa vain on kertynyt tällä tavoin aivan liikaa, kun en keksi rahalle muuta käyttöä kuin hyväntekeväsyyteen antaminen.

Samis. Ostin viime syksynä viimein uudet talvikengät kun entiset hajoili. Kun katsoin pohjia niin ne vanhat oli ihan sileät ja sen takia liukastellut, uusissa kunnon urat, vanhat olivat käytössä noin 6 v. Sama kännykän kanssa. 5 vuotta vanha ja pakko ostaa uusi kun alkoi reistailla.

Vierailija
24/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ettei tätä ole alapeukutettu.

Niin monella täällä nousee aina karvat pystyyn esim. rahansäästöketjuissa, kun rahapulaisia kehotetaan lopettamaan tavaroiden ostelu. Silloin huudetaan kuinka elämä on ankeaa kituuttamista, jos ei voi käydä "piristämässä mieltään ja palkitsemassa itseään" OSTAMALLA.

Miettikää kuinka nurja ajatusmaailma, jos ostaminen ja kuluttaminen on se, jolla mieli piristyy ja elämä maistuu elämältä.

Voi elämä!

Vierailija
25/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta hyvältä! Kaikin puolin järkevää. Voit käyttää rahasi paremmin.

Rahan käyttö tavaran (usein sellaisen mitä ei oikeasti tarvitse) ostamiseen on hölmöä.

Rahaa voi sen sijaan käyttää vaikka terveyteen, elämyksiin, harrastuksiin, uuden oppimiseen, rakkaiden ilahduttamiseen...

Vierailija
26/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kierrättänyt ihan omia kodin tekstiilejä esim. yhdet verhot olivat käyttämättä 10 vuotta eli viime asunnossa eivät olleet lainkaan käytössä. Kun muutettiin tähän uuteen, niin ne oli kiva kaivaa esille ja taas käyttöön.

Vanha parisängyn päiväpeite on laitettu kahteen osaan ja ne erilliset osat ovat ommeltu uuteen käyttöön. Samoin yksi auringon kulahtama ruskea matto sai tässä uudessa kodissa vähän uutta ilmettä, kun värjäsin sen ja nyt se on taas tasaisemmin ruskea. Mummon jäämistöstä on käytössä matto.

Kyllä silti ostan välillä uutta. Jos ja kun vanha tekstiili on oikeasti ihan kulahtanut väreiltään ja jokin tahrakaan ei tahdo lähteä pesussa pois, niin hyvällä mielellä voi uuttakin ostaa. Ei kodin tarvitse näyttää mökiltä jostain 50-luvulta. Lakanat revin räteiksi siinä kohtaa, kun kangas on niin haperaa että repeää lisää kun vähän koskee. Lakanakin saa vielä yhden uuden elämän. Siivousliina tai rätti. Sama koskee vanhoja venahtaneita t-paitoja.

Vierailija
27/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi stana! Mahdat haista pahalle kun käytät kuluneita vaatteita. En ymmärrä miten joku pystyy ostamaan kirpputoreilta ummehtuneita vaatteita ja petivaatteita. 🤢

Vierailija
28/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs pyyhit persees jos et osta wc-paperia?

Vierailija
29/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs pyyhit persees jos et osta wc-paperia?

Eihän siinä noin sanottu..

Vierailija
30/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ostanut vaatteeni ja aikanaan lastenkin vaatteet kirpputorilta jo 45 vuoden ajan. Kirpputoribuumi alkoi 70-luvulla Hakaniemen torilta. Olin siinä lähellä töissä, toimistohommissa. Kaikki kauniit työmekot löytyi torin kirppikseltä. Mutta mulle sanottiin työpaikalla, että jos kaikki tekis noin, työpaikat loppuis ja yhteiskunta ei menis eteenpäin kun kukaan ei kuluttaisi. Biojätteiden kompostoinnin aloitin kanssa jo 40 v sitten kun muutin Hesasta maalle omakotitaloon. N67v

Vierailija
31/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et omista mitään ja olet onnellinen... sitähän eliitti ajaa... onko aloitus maksettu?

Vierailija
32/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt en ymmärrä. lopetat turhan ostamisen? miksi olet ostanut turhaa tavaraa?

Vierailija
33/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen entinen shoppailuaddikti. Mulla on laukkuja ja astioita ja vaatteita järkyttävä määrä.

Olen nyt lopettanut lähes kaiken ostamisen, vaatteet riittää pitkäksi aikaa. Pesuaineita, jotain kosmetiikkaa, wc-paperia tietenkin hankin. Ruuan määrässä on vielä karsimista, yksin kun asun niin tuntuu että ruokaa menee vieläkin roskikseen.

Tuntuu tosi hyvältä kun säästötili kasvaa kun shoppailurahat menee säästöön.

Sääliksi käy esim käsityöyrittäjiä kun ihmiset lopettaa ostamisen.

Vierailija
34/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi stana! Mahdat haista pahalle kun käytät kuluneita vaatteita. En ymmärrä miten joku pystyy ostamaan kirpputoreilta ummehtuneita vaatteita ja petivaatteita. 🤢

Nykyisin kirpputorivaatteet on ihan siistejä.

Vierailija
35/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt en ymmärrä. lopetat turhan ostamisen? miksi olet ostanut turhaa tavaraa?

Hyvin moni ostaa turhaa.

Ostetaan alennuslaarista ohimennen uudet tyynyliinat ja käsipyyhkeet (vanhat on ihan ehjät mut vähän väärän väriset ja haalenneet) hyllystä kivanvärinen kynsilakka kun ei maksa kuin euron, vappupalloja vapuksi, kirpputorilta heräteostoksena kiva esine, mekko, taulu.

Toinenkin talvitakki tarjouksesta, vaikka eka on vielä ihan ehjä ja sopiva, mutta vähän mennyt pois muodista, tylsä, eikä enää "säväytä".

Uus matto, kun vanhan värit ei oikein enää miellytä silmää.

Fb-kirppikseltä uudenveroinen lipasto, joka sattui tulemaan puoli-ilmaiseksi vastaan ja sopis just hyvin yhteen nurkkaan.

Jne...

Ihmiset ostaa paljon turhaa, eivätkä edes tajua tekevänsä sitä "Enhän minä edes viihdy ostoskeskuksissa!"

Itse aion todellakin ostaa siis VAIN ja AINOASTAAN todelliseen tarpeeseen, en mitään siksi että "se on tarjouksessa, tulee vastaan, hivelee silmää, näyttäis kivalta, saa tosi halvalla, päivittäis kotia trendikkäämmäksi"

Ap

Vierailija
36/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko tehä noin jo viime vuoden alusta.

Ei siksi, että olisin kyllästynyt. Ei vain riitä rahat.

Ostan vain ruokaa, tarpeellisia talous- ja hygieniatarvikkeita ja dieseliä.

En edes käy missään muualla kaupoilla, kuin lähimmässä prismassa. Postilaatikossa on "ei mainoksia"-kyltti. Kun ei selaile mainoksia, ei tule mielitekojakaan...

Vierailija
37/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä ummehtuneita käskee ostamaan? Minä ostan sieltä siistejä, pestyjä ja raikkaita. Toki pesen vielä ennen käyttöä ne kotona itsekin, varmuuden vuoksi.

Vierailija
38/39 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opetellut tavan että käyn kerran kuussa kaupassa tekemässä isot ostokset. Eli kaappien ja pakastimen täyttö.

Ja lisäksi noin kerran viikossa ostan hedelmiä ja vihanneksia. Noin 200€ menee kauppaan kuussa, eikä tarvii todellakaan edes nuukailla.

Tupakan polton olen jo lopettanut, ja niin vois lopettaa myös alkoholin käytönkin? Aika turhanpäiväinen harrastus on tuo satunnainen alkoholin juominenkin.

Vierailija
39/39 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kova! 💪

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi