Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt ostamaan. Siis muuta kuin ruokaa ja kuluvia tuotteita (pesuaineet, wc-paperit jne) Aionkin lopettaa kaiken ylimääräisen ostamisen.

Vierailija
27.04.2023 |

Olen jo muutenkin ollut kulutusvastainen, ja inhonnut "shoppailua", kaikki vaatteeni ja kodin huonekalut, tekstiilit ym olen jo liki 10 vuotta hankkinut kirpputoreilta.

Nyt olen kyllästynyt kirpputoreillakin haahuilemiseen, ja "uusien" tavaroiden/vaatteiden/tekstiilien hankkimiseen sieltäkin.

En aio ostaa enää mitään, en uutena enkä kirpputoriltakaan, ellen ihan todella välttämättä tarvitse.

Eli ostan esim. uudet pussilakanat (kirpputorilta) seuraavan kerran vasta sitten, kun kaikki nykyiset ovat hiutuneet korjauskelvottomiksi. Sama koskee verhoja, mattoja, huonekaluja, omia vaatteita ym.

Kärsin jonkinlaisesta tavaraähkystä.
Ärsyttää ja ahdistaa ihmisten tapa "päivittää" vaatekaappiaan, kotiaan, mökkejään jne, hankitaan uutta (vaikka "vaan" käytettynäkin, mutta silti uutta) ja laitetaan edelliset kiertoon/roskiin ihan vain kyllästymisen vuoksi.

Minä aion elää nyt näiden tavaroideni, tekstiilieni, vaatteideni ja huonekalujeni kanssa niin pitkään, kuin mahdollista.

Jos kaipaan vaihtelua, vaihdan järjestystä ja yritän keksiä uusia kokonaisuuksia jo olemassa olevista tavaroistani ja tekstiileistäni.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että tämänkaltainen elämäntapa tulee olemaan tulevaisuuden trendi. Ihmiset alkavat vaalia jo olemassa olevaa/ omistamaansa, jatkuvan uuden hankkimisen ja päivittämisen sijaan.

Tervetullutta minun mielestäni.

Vierailija
2/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, elämästähän katoaa suola ja sokeri, jos ei voi ostaa uutta. 😱😇

Vierailija
4/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta. Tee Haapkylät!

Vierailija
5/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan! Itsekin käytän kirppareita, mutta oon kyllä huomannu, et ostan sieltäkin paljon ihan turhaa... Ehkä yritän itekin vähän vähentää myös kirppisostoksia. Ja miks tosiaan sitä kotiakaan pitäs jatkuvasti päivittää. Ei ennenvanhaankaan niin tehty.

Vierailija
6/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli sarkasmia, alapeukuttajat! 😅

Vierailija
7/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli sarkasmia, alapeukuttajat! 😅

Vaikea laji.

Vierailija
8/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama! En saa mitää kiksejä ostamisesta, päinvastoin se turhauttaa. Voisin sanoa, että yksi aikuiselämäni parhaita oivalluksia on ollut, että tavaraa ei todellakaan tarvitse "himoita" ja haalia.  Jos jotain oikeasti tarvitsee, sellaisen voi hankkia. Lopulta aika vähän on sellaista oikeasti tarpeellista. Nykyään olen ihan immuuni kaikille mainoksille. Menee ihan yli hilseen nämä blogistit, jotka listaavat vuoden xx hankintalistaa. vaatteista, sisustushärpäkkeistä ym ja esittelevät niitä... 

Pikku hiljaa omaisuuteni on vähentynyt. Olen luopunut paljosta tavaraa, mutta mitään en ole menettänyt.

Vierailija
9/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatetaan! Itsekin käytän kirppareita, mutta oon kyllä huomannu, et ostan sieltäkin paljon ihan turhaa... Ehkä yritän itekin vähän vähentää myös kirppisostoksia. Ja miks tosiaan sitä kotiakaan pitäs jatkuvasti päivittää. Ei ennenvanhaankaan niin tehty.

Totta. Tulevina vuosikymmeninä on ankeaa, jos missään ei ole jäljellä takavuosikymmenten tyylisiä koteja. Esimerkiksi hyviä keittiöitä puretaan, koska ne eivät ole enää muodissa. Miksi tarvitsisikaan olla? Ja miten ihanaa onkaan käydä kodissa, joka on ollut samanlainen 60-luvulta lähtien, puhumattakaan siitä, miten ihanaa ennen oli jossain mummolassa.

Vierailija
10/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarasta koituu aina vaivaa. Sille pitää keksiä paikka. Sitä pitää huoltaa jne. Mitä enemmän tavaraa niin sitä enemmän vaivannäköä.

Tietenkin perussetti on hyvä olla, että Suomen keleissä pärjää. Vierastan sitä, että pitäisi päivittää tyyliä vähintään neljästi vuodessa.

Voihan sitä päivittää tyyliään ihan vaikka käyttämällä koruja. Itse teen koruja hylkytavarasta ja huomaan välillä kun ihmiset katsovat pitkään. On kuitenkin kätevää käyttää kaikki muuten roskiin menevä koruprojekteihin. En oikeastaan tarvi kuin koukkuja ja linkkejä noiden lisäksi eli ei ole kallista kun sähkärinpihdit kestävät varmaan elinaikani.

Itse pidän nimenomaan persoonallisen tyylin ihmisten katselusta. Viimeisten trendien perässä olevat eivät kiinnosta minua.

Vierailija
11/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea ja aihe, nostan!

Vierailija
12/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noudattanu tota jo kymmenen vuotta.

Vierailija
13/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan vaan ulkomaanreissuilta(vaan pakolliset vaatteet,lääkkeet yms))ja käytän siellä palveluita(kampaaja,kosmetologi yms)

boikotoin suomen järjettömiä hintoja,täällä olen ostolakossa.

Vierailija
14/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa! Itellä sama, yritän ostaa mahdollisimman vähän mitään, ja huoltaa ja korjata mahdollisimman paljon.

Ekologisuus ja tavarapaljouden minimointi kiinnostaa.

Vierailija
15/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja nyt luulee keksineensä jotain uutta ja mullistavaa. Todellisuudessa hän tuli keksineeksi pyörän uudelleen.

Ehkä tämä ajatus on aloittajalle uusi ja ihmeellinen, mutta oikeasti moni ihminen jo elää näin. Ja on hyvin tyytyväinen. Ei jatkuva shoppailu ole mitään normaalia.

Vierailija
16/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan vaan ulkomaanreissuilta(vaan pakolliset vaatteet,lääkkeet yms))ja käytän siellä palveluita(kampaaja,kosmetologi yms)

boikotoin suomen järjettömiä hintoja,täällä olen ostolakossa.

Tää nyt taas on vähän kyseenalaista, roudata kaikki rahansa ulkomaille. Miten kotimaiset yritykset sitten pärjäävät? Ovat yleensä myös eettisempiä kuin halpiskaupat.

Vierailija
17/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun pääsee suomesta pois pysyvästi niin olen onnellinen!

Vierailija
18/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu, on mukavaa säästää ja kuluttaa vain tarpeelliseen. Esim. hammaslääkäri. Kerran vuodessa se matka lämpimään. Muutoin kiristän vyötä ihan kaikessa.

Vierailija
19/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja nyt luulee keksineensä jotain uutta ja mullistavaa. Todellisuudessa hän tuli keksineeksi pyörän uudelleen.

Ehkä tämä ajatus on aloittajalle uusi ja ihmeellinen, mutta oikeasti moni ihminen jo elää näin. Ja on hyvin tyytyväinen. Ei jatkuva shoppailu ole mitään normaalia.

Jos ap ihan oikeasti elää niin kuin sanoo, niin hän on harvinaisuus.

Itsellänikin on monta tuttua, jotka kovaan ääneen paasaavat ostavansa vain vähän ja vain tarpeeseen, ja sitten kuitenkin todellisuudesaa ostelevat vähän väliä jotakin "pientä kivaa". Oho, heräteostona tuosta tuo purkki ja tämä viltti ja alennuslaarista nämä, kun oli niin halvat.

Ja supertarjous netissä, pistettiinpäs tilaus vetämään, ihan vaan "tämän kerran" (ja unohdetaan ne viime ja toisaaviikon tilaukset sujuvasti)

HYVIN HARVA ostaa ihan oikeasti vain ja ainoastaan ihan oikeaan tarpeeseen, vaikka moni täälläkin paasaa niin tekevänsä.

Vierailija
20/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No useimmat eivät kyllästy, ja sikiämisellä saa lisää syitä vähän shoppailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi