Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistatteko munasarjat vatsan päältä?

Vierailija
27.04.2023 |

söin hyvin vähän eilen, ja aamulla vuoteellani levätessäni tunnustelin vatsaan jostain syystä painellen. Tunsin siellä vasemmalla alavatsalla jonkun kovahkon patin, ehkä viinirypäleen kokoisen. Onkohan se munasarja?? JA; onko se yleensäkin kovahkoa materiaalia, vai pehmeää, niin ettei sitä periaatteessa voisi itse tuunustelemalla tuntea vatsanpeitteidn läpi?
Olen aiemminkin yrittänyt katsella kuvia missä kohtaa munasarjat sijaitsee, mutta monet kuvat on jotenkin epämääräisiä, joissain ne on suuremmat kuin toisissa näissä piirroksissa. SIjaitseeko se munasarja alempana vai ylempänä alavatsalla? Lonkkaluiden ylä vai alaosien lähellä?
Tunnetteko itse ne?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos tunnet patin, hakeudu lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne mulla ainakin on siellä sisäpuolella, ei päällä....ei tunnu, ei silti että olisin edes tunnustellut, enkä edes aio

Vierailija
4/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö palstan tynnyreiltä tällaista?

Vierailija
5/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne.

Terv. mies 170cm 120kg

Vierailija
6/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos kyseessä onkin vain suolessa olevaa kovempaa "materiaalia" menossa matkalla peräpäähän....on ollut hidasta suolen toimintaa , ehkä ummetusta.

Mistä sen voisi erottaa? Siksi juuri kyselen täältä, ettei turhaan tarvitse maksaa yksityislääkärille joku 300 euroa, ja todeta että tulipahan turha reissu. On muitakin kuluja. Mielestäni naisia pitäisi opettaa itse tunnustelemaan nuo muutoksen munasarjaoissaan, eikä aina ulkoistaa asiaa.

Vierailija
7/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä ne mulla ainakin on siellä sisäpuolella, ei päällä....ei tunnu, ei silti että olisin edes tunnustellut, enkä edes aio

Täh? Minähän sanoin että painelin käsillä alavatsaa. Ei se ollut päällä, vaan syvällä siellä mahan sisällä. Melkos yvälle pääsin painelemaan koska (yleensä täysi) maha ei ollut nyt tiellä.

Vierailija
8/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos kyseessä onkin vain suolessa olevaa kovempaa "materiaalia" menossa matkalla peräpäähän....on ollut hidasta suolen toimintaa , ehkä ummetusta.

Mistä sen voisi erottaa? Siksi juuri kyselen täältä, ettei turhaan tarvitse maksaa yksityislääkärille joku 300 euroa, ja todeta että tulipahan turha reissu. On muitakin kuluja. Mielestäni naisia pitäisi opettaa itse tunnustelemaan nuo muutoksen munasarjaoissaan, eikä aina ulkoistaa asiaa.

Kyl on vaikeaa käyttää aivoja.

Vierailija
9/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko mun munan sun vatsan päällä?

Vierailija
10/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä, tai oikeastaan sen noin 12 cm läpimittaisen endometrioosimöykyn, joka selällään ollessani selkeästi näkyy kohoumana vatsalla.

Vierailija
11/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä naisten paineluanatomiasta mutta sen tiedän, että jos siellä patteja tunsit - HETI LÄÄKÄRIIN!!

Tätini kuoli syöpään muutamissa kuukausissa tommosen patin löytymisen jälkeen, eikä heti mennyt lääkäriin. Katui sitä mutta syövästä ei katumiset paranna. Olisi voinut selvitä, jos heti olisi mennyt lääkäriin. Oli lekuri sellaista myöhemmin sanonut. Et näin.

Muuten en tiedä. Eksynyt perukin tuntuu patilta?

Vierailija
12/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä naisten paineluanatomiasta mutta sen tiedän, että jos siellä patteja tunsit - HETI LÄÄKÄRIIN!!

Tätini kuoli syöpään muutamissa kuukausissa tommosen patin löytymisen jälkeen, eikä heti mennyt lääkäriin. Katui sitä mutta syövästä ei katumiset paranna. Olisi voinut selvitä, jos heti olisi mennyt lääkäriin. Oli lekuri sellaista myöhemmin sanonut. Et näin.

Muuten en tiedä. Eksynyt perukin tuntuu patilta?

Munasarjasyöpä on aika harvoin patti, endometrioosi on.

Vierailija
13/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta

Endometrioosi

Paksusuoli paskaa tukossa

Vierailija
14/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kyllä, tai oikeastaan sen noin 12 cm läpimittaisen endometrioosimöykyn, joka selällään ollessani selkeästi näkyy kohoumana vatsalla.

Kiitos! Ensimmäinen asiallinen vastaus! 

Eli, oliko se keskellä vatsaa, vai sivulla? Oliko lonkkaluun lähellä, oliko se pitkulainen vai pyöreä? Kysyn koska en erota täyttä suolta munasarjamöykystä, koska naisia ei neuvota ollenkaan näissä asioissa. 

Vierailija
15/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysta

Endometrioosi

Paksusuoli paskaa tukossa

Voi olla myös myooma.

Vierailija
16/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin epätodennäköistä, että alavatsalla itsensä tuntema patti olisi terve normaali munasarja. Gynekologissa tutkimuksessa munasarjoja pitää nostaa altapäin vaginan puolelta ylöspäin, että ne tuntisi edes jotenkin vatsanpuolelta. Silloinkaan munasarjan rakenteesta ei pysty sanomaan oikein mitään. Lähinnä haetaan sitä paikantuuko kipu painellen siihen kohtaan eli munasarjaan.

Suositan hakeutumista lääkäriin pikimmiten ellei esimerkiksi suolentoiminnan seurauksena patti katoa kokonaan. En odottelisi sitäkään montaa päivää.

t. lääkäri

Vierailija
17/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap raskaana vai miten hän pystyy vatsalihasten läpi kopeloimaan sisäelimiä?

Vierailija
18/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen munasarjani joskus jalkapohjastani mutta vain vasemmasta jalasta.

Vierailija
19/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalihas se sieltä ilmottelee olemassaolostaan...

Vierailija
20/28 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Ensimmäinen asiallinen vastaus! 

Eli, oliko se keskellä vatsaa, vai sivulla? Oliko lonkkaluun lähellä, oliko se pitkulainen vai pyöreä? Kysyn koska en erota täyttä suolta munasarjamöykystä, koska naisia ei neuvota ollenkaan näissä asioissa. 

Sivulla, lonkkaluun lähellä (lonkkaluusta 3 cm kohti napaa ja siitä painellen kohti häntäluuta). Erotusdiagnostiikkana käyttäisin aikaa eli kokeile huomenna, ylihuomenna jne., koska ei siellä täyttä suolta voi joka päivä vastassa olla ellet kärsi ummetuksesta. MInun endometrioosimöykkyni oli ensin pieni, kuin arpakuutio tms. ja kasvoi sitten hurjasti, suklaakystaksi se lopulta tunnistettiin eli jos sitä ei äkkiä leikata ja se puhkeaa, on edessä lapsettomuus. Hiphurraa nykyinen terveydenhoito, kuulemma lapsettomuushoidot on hyvä vaihtoehto, jos joskus haluan lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi